با نگاهی به آمار در حوزه مخابرات کشور ارقام جالبی استخراج می‌شود، از جمله اینکه مخابرات ایران از ابتدای سال تاکنون با احتساب مبادله ۴۵‌میلیون پیامک میان مشترکان تلفن همراه خود، حدود ۱۹۰‌میلیارد تومان درآمد کسب کرده است. در حال حاضر ۲۹‌میلیون مشترک تلفن همراه در کشور وجود دارد که سهم اپراتور اول (همراه اول) بیش از ۲۱‌میلیون مشترک است. مابقی میان اپراتور دوم (ایرانسل) و تالیا ( بیش از ۶۰۰‌هزار مشترک) و اندکی اپراتور‌های کیش و اصفهان تقسیم شده است. بیشترین مشترک تلفن‌همراه اکنون در استان تهران با بیش از ۶‌میلیون مشترک وجود دارد. میانگین مکالمات در شبکه ارتباطات سیار به ازای هر مشترک ۱۹۵دقیقه است. در هر ماه ۸۹ پیامک از سوی مشترک تلفن‌همراه دولتی ارسال می‌شود؛ یعنی هر ماه به‌طور متوسط ۱۲۰۰ تومان درآمد برای دولت از این راه حاصل می‌شود. روزانه نیز به‌طور متوسط ۴۵‌میلیون پیامک در شبکه ارتباطات سیار مبادله می‌شود. حداقل نیاز کشور به تلفن‌همراه در ۱۵سال آینده، ۴۰‌میلیون شماره است. برآورد تعداد تلفن‌همراه در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۱ ملیون شماره با ضریب نفوذ ۸۰ درصد است. در کشور ما روزانه حدود ۹۰ تا ۱۰۰میلیون مورد مکالمه یا ارسال پیامک انجام می‌شود.

گرایش دولت در مخابرات کاهش هزینه‌ها برای مردم است

گرایش دولت به خصوص در شرکت مخابرات ایران، کاهش هزینه‌ها برای مردم بوده و عدم افزایش تعرفه‌ها در سه سال گذشته به نوعی به معنای کاهش قیمت‌ها است. محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، به اپراتور سوم تلفن‌همراه پروانه ۱۵ ساله ارائه می‌شود و این اپراتور می‌تواند در سال نخست، در مراکز استان‌ها خدمات نسل سوم را ارائه کند. سلیمانی، درخصوص اپراتور چهارم تلفن‌همراه هم گفت: با توجه به این‌ مطلب که ضریب نفوذ تلفن‌همراه در برخی کشورها بالای ۱۰۰درصد است، کشور ما با جمعیت ۷۰میلیون نفری به ۷۰‌میلیون تلفن‌همراه نیاز دارد که این تعداد بین اپراتورهای اول، دوم، سوم و چهارم تقسیم می‌شود و در نتیجه اپراتور چهارم تلفن‌همراه نیز برای پاسخگویی به تقاضاها لازم است.

تالیا تجربه کمی داشت

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: تالیا به دلیل اولین بودن تجربه کمی داشت، همچنین کمبود سرمایه و عدم دسترسی به فرکانس از جمله موارد عدم موفقیت تالیا محسوب می‌شود. صابر فیض افزود: البته تالیا درصدد افزایش سرمایه‌های خود بوده و در همین راستا، سهامدارانی از روسیه و شرکت‌های داخلی، علاقه‌مند به ورود در این بخش شده‌اند. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، با اشاره به پروانه اپراتور اول گفت: مالکیت این پروانه به نام شرکت مخابرات ایران صادر می‌شود و تمام شرکت‌های زیر مجموعه نیز تابع این پروانه خواهند بود.وی درباره ودایع مشترکان تصریح کرد: بعد از خصوصی‌سازی، مبلغی معادل ۱۲۰‌هزار تومان به عنوان هزینه اشتراک دریافت می‌شود، با این حال، مخابرات حق تغییر تعرفه‌ها را ندارد و در صورت لزوم تغییر این روند، باید در لایحه پیشنهادی، تغییرات و اصلاحاتی ایجاد شود.