قیمت پایین سیم کارت‌های اعتباری در کشور باعث بروز بسیاری از مزاحمت‌های تلفنی شده است. «رضا پرویزی» کارشناس حقوق فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با «موبنا» با تایید این که به دلیل مسوولیت‌ناپذیری اپراتور ارائه‌دهنده خدمات وقتی که این نوع سیم‌کارت‌ها توسط نخستین متقاضی به خریدار بعدی واگذار می‌شوند، دیگر قابل ردیابی نیستند و مشخص نیست که مالک فعلی آنها چه کسی است و کدام شخصیت حقیقی باید در قبال سوءاستفاده از آن پاسخگو باشد، اظهار داشت: برای بررسی این موارد باید به پروانه اپراتور مراجعه شود که در پروانه اپراتور چه پیش‌بینی‌هایی در زمینه امنیتی شده است. وی ادامه داد: در واقع اپراتور مسوولیت دارد و باید مشخص کند سیم‌کارت در اختیار چه کسانی قرار دارد.

پرویزی افزود: قاعدتا باید این مسائل در پروانه هر اپراتور قید شده باشد؛ در غیر این صورت قانون مشخصی در خصوص این نوع مزاحمت‌ها وجود ندارد. به گفته کارشناسان، سیم‌کارت‌های اعتباری اپراتور دوم تالیا و ایرانسل هم‌اکنون به طور گسترده و ارزان در دسترس مردم است و به دلیل جابه‌جایی پی در پی مالکیت آن نمی‌توان جلو سوءاستفاده از آن را که گفته می‌شود، شکل گسترده‌ای به خود گرفته است، گرفت.

تدوین پروانه اپراتور سوم تا ۱۰ روز دیگر

رییس سازمان تنظیم مقررات از تدوین نهایی پروانه اپراتور سوم تلفن‌همراه تا ۱۰ روز آینده خبر داد.

محمود خسروی اظهار داشت: کلیات پروانه اپراتور سوم تلفن‌همراه در کمیسیون تنظیم مقررات مطرح شده است و هم‌اکنون در حال جمع بندی نهایی توسط مرکز تحقیقات مخابرات به عنوان مشاور پروژه است.

وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات مخابرات با مشورت گرفتن و هماهنگی از کارشناسان ITU این بررسی را انجام می‌دهد، خاطر نشان کرد: نتیجه این کارشناسی تا پایان ماه جاری برای تدوین نهایی در کمیسیون تنظیم مقررات قرار می‌گیرد.وی گفت: تا پایان سال‌جاری فراخوان مزایده اپراتور سوم اعلام خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که برنده این مزایده نیز تا خرداد ماه سال آینده نهایی شود.

تولید انبوه تجهیزات شبکه تلفن‌همراه آغاز شد

مدیر پروژه کنسرسیوم توسعه شبکه ارتباطات سیار، از آغاز تولید انبوه شش‌میلیون تجهیزات شبکه تلفن‌همراه در این کنسرسیوم خبر داد. منصور کبیری رهنی، در گفت‌وگو با «سیتنا»، اظهار داشت: برنامه زمان‌بندی برای تولید انبوه ظرفیت شش‌میلیونی تلفن‌همراه به شرکت ارتباطات سیار تحویل شده است. وی در خصوص نحوه تولید BSS در کنسرسیوم تصریح کرد: در مراحل ابتدایی کار، حجم تولید پایین بوده اما به تناسب گسترش اقدامات، حجم تولیدات نیز به مرور گسترش می‌یابد.