مدیر یکی از سایت‌های خبری می‌گوید: کم فروشی پهنای باند توسط برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی، سبب به روز نشدن سایت‌های خبری و خبرگزاری‌های آنلاین پویا (داینامیک) شده است. «ابوالفضل شاکری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: علت این امر به گفته کارشناسان، ارائه سرویس از طریق حافظه سرور شرکت سرویس‌دهنده موسوم به cash server است.

این مشکل بیشتر در مورد سایت‌هایی وجود دارد که مانند پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌های آنلاین، پویا (داینامیک) هستند و به طور مرتب به روزرسانی می‌شوند.

این در حالی است که بازدیدکنندگان سایت‌های غیر پویا، به دلیل عدم نیاز به تغییرات زیاد و به روز‌رسانی مستمر این سایت‌ها که اصطلاحا «استاتیک» خوانده می‌شوند، از این موضوع اطلاعی ندارند و بدون این که متوجه باشند به شکل offlineتصویر ذخیره شده سایت را بر روی حافظه شرکت سرویس‌دهنده مشاهده می‌کنند.

مدیر فنی یک پایگاه خبری اینترنتی در این‌باره می‌گوید که به تازگی متوجه این موضوع شده که به رغم به روز شدن اطلاعات سایت خود، این تغییرات بر روی صفحات سایت اعمال نمی‌شود یا با تاخیر زیاد صورت می‌گیرد.

«علی صنوبریان» گفت: به همین دلیل بازدیدکنندگان با مشاهده اطلاعاتی که چند روزی است بر روی سایت‌ها ثابت مانده‌اند، تصور می‌کنند فعالیت سایت اینترنتی مذکور متوقف شده است؛ در حالی که نمی‌دانند به صورت آفلاین از اطلاعات ذخیره شده در حافظه کامپیوترهای شرکت سرویس‌دهنده استفاده می‌کنند، نه اطلاعات به روز شده بر روی اینترنت.

وی می‌گوید: این شرکت‌ها برای صرفه‌جویی در پهنای باند در برخی از ساعات کم‌ترافیک روز سایت‌های مشتری خود را اصطلاحا cashمی‌کنند؛ یعنی صفحه آفلاین را به کاربر نشان می‌دهند و از صفحه به روز شده در اینترنت استفاده نمی‌کنند تا پهنای باند کمتری از شرکتشان استفاده شود.

وی نیز از جمله مشترکانی است که می‌گوید مدتی است با مساله به روز شدن با تاخیر وب‌سایت خود روبه‌رو شده و این امر باعث شده تا بخش قابل توجهی از بازدیدکنندگان خود را از دست بدهد.

«حمیدرضا زارع»، کارشناس کامپیوتر و مدیر یک سایت اینترنتی نیز در این خصوص می‌گوید: در بیشتر موارد مخاطبان ما سایت را از طریق cash server شرکت ارائه‌دهنده خدمات دسترسی می‌بینند و به نوعی offline هستند.

البته این اقدام، چیزی نیست که صرفا به سرویس‌دهندگان سودجو اختصاص داشته باشد، در خارج از ایران نیز برخی ارائه‌دهندگان خدمات دسترسی، چنین سرویس‌هایی را به مشترکان خود می‌دهند که باعث می‌شود تا سرعت بارگذاری سایت‌ها افزایش یابد.

اما نکته اینجا است که آنها این کار را با اطلاع مشترکان خود و با قیمت های پایین‌تری انجام می‌دهند. این درحالی است که به نظر، ضعف قوانین موجود در زمینه خدمات اینترنتی در ایران موجب شده تا برخی سرویس‌دهندگان با هدف کسب سود بیشتر بدون اطلاع و جلب رضایت مشترکان اقدام به این امر می‌کنند.

«محمد شمس»، یک طراح سایت اینترنتی نیز می‌گوید: شرایط نامساعد بازار اینترنت در ایران که باعث شد در سال گذشته حدود ۴۰درصد از شرکت‌های اینترنتی ورشکست شده و از گردونه خارج شوند، ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت را ناچار به استفاده از روش‌های این چنینی و فروش پهنای باند به تعداد مشترکان بیشتری نسبت به استانداردها می‌کند.

از سویی فقدان زیر ساخت‌های حقوقی درباره خدمات اینترنتی نیز زمینه لازم را برای گسترش این قبیل مسائل فراهم کرده و دست شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات دسترسی را بدون نگرانی از تبعات حقوقی چنین اقداماتی باز گذاشته است.