انتخاب یک اسکنر به عوامل متفاوتی نظیر، کیفیت خروجی، سرعت و قیمت بستگی دارند. از مهم‌ترین ویژگی‌های مرتبط با اسکنر، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: دقت لامپ تصویر: به منظور اسکن و استفاده از تصاویر در صفحات وب و یا چاپ تصاویر ۳ در ۵ یا ۴ در ۶ نقطه ۱۰۰ نقطه در اینچ کافی خواهد بود. برای اسکن متن‌ها ، دقت ۳۰۰ نقطه در اینچ استاندارد بوده و کفایت خواهد کرد.

در صورتی که قصد ایجاد تصاویر بزرگ‌تر (۸ در ۱۰ اینچ) یا بزرگنمایی تصاویر کوچک وجود داشته باشد، باید اسکنری با دقت ۱۲۰۰ یا ۲۴۰۰ نقطه در اینچ انتخاب شود.

البته تصاویری که دقت بیشتری دارند از انعطاف مناسبی در زمان ویرایش برخوردار بوده و فضای به مراتب بیشتری را در زمان ذخیره شدن بر روی هارددیسک، اشغال خواهند کرد.

آداپتور Transparency: در زمان اسکن اسلاید و یا فیلم، به یک آداپتور transparency نیاز خواهد بود.

نرم‌افزار: تمامی اسکنرها به همراه نرم‌افزارهای لازم به منظور خواندن یک شیء گرفتن تصویر و انتقال آن به داخل کامپیوتر عرضه می‌شوند.

پس از ارسال یک تصویر به درون کامپیوتر، ممکن است با توجه به نوع نیاز خود (تغییر اندازه، ویرایش، افکت، تنظیم نور و رنگ)، به نرم‌افزارهای دیگری نیاز باشد.

اکثر اسکنرها به همراه نسخه‌هایی از نرم‌افزارهای ویرایش تصاویر ارائه شده‌اند. تعداد زیادی از اسکنرها نیز به همراه یک نرم‌افزار OCR ارائه می‌گردند.

با استفاده از نرم‌افزار فوق، می‌توان یک متن نوشته شده را اسکن نموده و آن را به متن قابل ذخیره در داخل کامپیوتر تبدیل نمود که قابل ویرایش هم باشد.

اینترفیس: به موازات ارائه مادربوردهایی که دارای پورت USB ۲/۰ هستند تولیدکنندگان اسکنر نیز اقدام به ارائه اسکنرهایی کرده‌اند که از پورت فوق به منظور ارتباط با کامپیوتر استفاده می‌کنند.

(در صورت عدم وجود پورت USB ۲/۰ می‌توان از پورت USB ۱/۰ استفاده کرد) البته اسکنرهایی که دارای پورت‌های Firewire هستند، به مراتب سرعت بالاتری دارند.

عمق رنگ: تعداد رنگ داده را که اسکنر قادر به تشخیص و ذخیره‌سازی آن است، عمق رنگ می‌گویند و برحسب بیت در هر پیکسل، بیان می‌شود.