پیامک، کودک پردرآمد مخابرات

مریم عسگری- نگاهش روی صفحه نمایشگر کوچک تلفن‌همراهش میخکوب شده است. Man tasadof kardam

Bimarestanam. Negaran nabash

رنگ از رخسارش می‌پرد.

کدام بیمارستان؟ کی؟ کجا؟ و هزاران علامت سوال دیگر در ذهنش نقش می‌بندد. هر چه تلاش می‌کند، موفق به برقراری ارتباط نمی‌شود.

Shaneam shekaste

از فرط نگرانی و اضطراب حالش دگرگون می‌شد.

Dr gofte bayad ye bores bekharim

و در انتهای این متن مضحک یک شکلک خنده‌دار ارسال می‌شود.

Sms یا همان پیامک خودمان را چند بار می‌خواند.

پس از دو سه بار خواندن پیامک تازه متوجه می‌شود که سرکار است، نمی‌داند، چه کند.

عصبانی شود، بخندد، چه واکنشی نشان دهد؟

فکری به ذهنش می‌رسد.

پیامک را برای دو سه نفر می‌فرستد و این آغاز یک مزه‌‌پرانی لوس و بی مزه است که البته گوشی تلفن‌همراه آن را برای کاربرانش به ارمغان آورده است.

پیامک و کاربرد آن

شاید کمتر کسی فکر می‌کرد sms یا همان پیامک خودمان که اکنون در حال تبدیل شدن به یک رسانه موثر است و اکثر کاربران برای گوشی تلفن‌همراه از آن استفاده‌های مختلفی می‌کنند، بتواند تا این حد در بطن جامعه و در میان اکثر اقشار رسوخ کند.

Sms یا short massage service سرویس پیام کوتاهی است که امکان مبادله پیام‌های متنی از طریق دستگاه تلفن‌همراه را فراهم می‌کند.

این سرویس به عنوان یک سرویس جانبی تلفن همراه، هشت سال پس از ورود این فناوری به مشترکان عرضه شد و تبع آن سرویس‌های ارزش افزوده مبتنی بر sms نیز پس از سه سال روی کار آمدند و مخابرات پس از برگزاری مزایده سه شرکت را به عنوان عرضه‌کننده این سرویس‌ها معرفی کرد.

گلفا، رهیاب و آتیه پرواز سه شرکتی هستند که از سال ۸۳ اقدام به ارائه خدمات sms می‌کنند.

به گفته تقوی یک کارشناس این حوزه، مگفا پس از گرفتن مجوز از اوایل دی‌ماه و رهیاب که با تاخیر مجوز خود را دریافت کرده بود از اسفند ۸۴ ملزم به ارائه سرویس شدند. آتیه پرواز نیز با توجه به اینکه از سال ۸۳ لینک IP از مرکز پیام کوتاه مخابرات را با شماره ۲۰۰۰ دریافت کرده بود، کار خود را پیش از دو رقیب خود آغاز کرد و حتی مشتریان خاص خود را مانند اغلب بانک‌ها در اختیار داشت.

یکی از کارکنان این شرکت در این باره می‌گوید: با توجه به اینکه بحث سرویس‌های ارزش افزوده توسط این شرکت به مخابرات مطرح شد، طبیعتا برای نشان دادن سرویس و اجرای آزمایشی آن به صورت کاملا قانونی لینک مورد نظر در اختیار قرار گرفت و بعدها به دلیل تقاضای سایر شرکت‌ها مزایده برگزار شد.

البته شرکت‌های دیگری نیز در آن زمان وجود داشتند که به روش‌های دیگری و بدون استفاده از لینک مخابرات اقدام به ارائه سرویس‌های ارزش افزوده می‌کردند.

پیک‌آسا، پارس‌آنلاین، پارس SMS و ... از این دسته‌اند.

طبق اعلام یکی از شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات، تعهد شرکت‌ها در کنار ارسال پنج میلیون SMS و پرداخت مبلغ ۱۴۲ریال در ازای هر پیامک است و طبق شرایط مجوز، در صورت ارسال نشدن پنج میلیون پیامک، شرکت‌ها ملزم به پرداخت جریمه هستند.

سرویس ارزش افزوده چیست؟

حسینی یک کارشناس حوزه مخابرات در معرفی سرویس‌های ارزش افزوده مبتنی بر SMS، می‌گوید: اگر سرویس پیام کوتاه را به عنوان سرویس پایه در نظر بگیریم، خدماتی که باعث شوند ارزش بیشتری برای پیام کوتاه نسبت به حالت پایه ایجاد شود، خدمات ارزش افزوده محسوب می‌شوند.

به گفته وی، ارسال و دریافت پیامک از طریق وب، دریافت Email از طریق sms، دریافت اطلاعات، اخبار و داده‌های مختلف از طریق پیامک، خدمات بانکی مبتنی بر sms ACD (خدماتی که به مشترکان تلفن ثابت شهری امکان فراخوانی صفحه و ارسال پیام‌های قراردادی به مشترکان موبایل به وسیله پیامک را فراهم می‌کند.) از جمله خدمات ارزش افزوده مبتنی بر پیام کوتاه هستند.وی نیز سه شرکت گلفا، رهیاب و آتیه‌پرواز را از شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهنده این خدمات معرفی می‌کند.

به گفته وی از جمله سرویس‌های شرکت رهیاب می‌توان به سیستم جامع برای اتصال به مرکز SMS مخابرات‌های مختلف SMS ، Mobilis، Banking sms، sms stock اطلاع از آخرین تغییرات بورس و وضعیت سهام و ... اشاره کرد.

از خدمات متنوع گلفا نیز می‌توان بخش ارسال خبر را نام برد که همشهری نمونه بارز آن است.

Sms chat، mobile banking (اعلام موجودی حساب بانکی و انتقال وجه)، سرویس ثابت اطلاعات و ... نیز از خدمات گلفا هستند.

به گفته حسینی، آتیه‌پرواز نیز بیشترین خدمات خود را روی بانک‌ها متمرکز کرده است. به طوری که قرارداد بانک‌های تجارت، صادرات، سپه، ملی، ملت، اقتصاد نوین، سامان و ... از جمله آنها است.

همچنین پرداخت قبوض از طریق sms از خدمات شرکت آتیه‌پرداز به شمار می‌رود.

SMS‌های تبلیغاتی

ارسال مکرر پیام‌های تبلیغاتی از سوی شرکت‌های مختلف ارائه‌دهنده کالا و خدمات، بانک‌ها، مخابرات و... موضوعی است که بسیاری از مشترکان تلفن‌همراه به آن اشاره می‌کنند.

صائب، یکی از مشترکان در‌این‌باره می‌گوید: گاه تعداد پیامک‌های تبلیغاتی دریافتی من آنقدر زیاد است که کلافه می‌شوم.

روشن یکی دیگر از مشترکان می‌گوید: بسیاری از پیام‌های تبلیغاتی را نخوانده پاک می‌کنم و در این فکر هستم به مخابرات درخواست دهم تا شماره من را از لیست شماره‌های دریافت‌کننده پیام‌کوتاه تبلیغاتی حذف کند.

حسینی، کارشناس مخابرات، در‌این‌باره می‌گوید: ارسال مکرر پیام‌های تبلیغاتی در برهه‌ای از زمان آنقدر مشترکان را کلافه کرد که شرکت مخابرات اعلام کرد افرادی که مایل به دریافت SMS‌های تبلیغاتی نیستند، می‌توانند شماره خود را به مخابرات ارسال کنند تا شماره آنها از لیست خارج شود.

پیامک، نان‌آور دولت

طبق آمار رسمی، تعداد کاربران تلفن‌همراه در ایران حدود ۲۴میلیون نفر است که امکان ارسال و دریافت پیام کوتاه را دارند.

یکی از مسوولان وزارت ارتباطات چندی پیش در این مورد گفته بود: در شروع کار سیستم پیام‌کوتاه تنها یک مرکز SMS‌ وجود داشت.

در آن زمان برای ایجاد ظرفیت یک‌میلیونی، مخابرات، حدود ۵/۱۴میلیون دلار هزینه کرد و پس از افزایش تعداد مشترکان، مخابرات ناچار شد برای بالا بردن ظرفیت ۲۵درصدی مرکز مخابراتی خود، ۸۰۰هزار دلار هزینه کند. البته این اتفاق به همین‌جا ختم نشد و مخابرات در فاز سوم توسعه ظرفیت SMS مرکز مخابراتی خود،‌ ۵/۱میلیون دلار دیگر هزینه کرد و ظرفیت را به ۳میلیون SMS رساند. وی هزینه مخابرات را برای سیستم SMS حدود ۱۲میلیون دلار اعلام کرد. البته این هزینه‌ها قابل جبران است.

چرا که کودک پردرآمد مخابرات در مناسبت‌های مختلفی چون اعیاد، مراسم ملی و... نان‌آور خوبی برای خانواده خود است.

طبق اعلام رییس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات سیار،‌ حدود ۹۰میلیون پیامک به مناسبت عیدفطر امسال میان مشترکان تلفن‌همراه رد و بدل شد.

همچنین مشترکان تلفن‌همراه دولتی در اولین روز عید نوروز بیش از ۱۱۸میلیون و ۲۰۰هزار پیام‌کوتاه تبریک ارسال کردند و مبلغی معادل ۶/۱میلیارد تومان برای شرکت مخابرات به ارمغان آوردند.

تغییر نرخ پیامک

اخیرا مباحثی در مورد کاهش تعرفه پیام‌کوتاه (پیامک) در جراید مطرح شده است. این بحث دو سو دارد: یک سوی آن سازمان بازرسی کل کشور است که طی اطلاعیه‌ای مدعی شده است براساس مطالعات کارشناسی این نهاد، تعرفه پیام‌کوتاه بالاست و در حق مصرف‌کنندگان اجحاف شده است و با توجه به قیمت تمام‌شده آن که رقم نسبتا پایینی است باید شرکت مخابرات و سایر شرکت ها تعرفه را کاهش دهند.

سازمان تنظیم و ارتباطات رادیویی که نیز یک نهاد درون وزارتخانه‌ای محسوب می‌شود، همراه با سازمان بازرسی کل کشور خواهان کاهش تعرفه پیامک است.

اما آن سوی بحث، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیران شرکت‌ مخابرات ایران قرار دارند که ابتدا با هر گونه کاهش نرخ مخالف بودند و پس از آن قبول کردند در مورد این پیشنهاد تصمیم بگیرند. اگرچه هنوز تصمیم قطعی در این‌خصوص اتخاذ نشده است؛ اما ارگان‌های درخواست‌کننده تا حدود زیادی به کاهش نرخ پیامک امیدوارند.

پیامک‌های فارسی

بر اساس پیشنهاد هیات‌دولت، شرکت مخابرات باید ابزارهای ارسال پیامک‌های فارسی را برای همه مشترکان فراهم کند تا به جای ارسال پیام به زبان «فینگلیش» پیامک‌های خود را به زبان فارسی ارسال کنند. این درحالی‌است که در حال‌حاضر، امکان ارسال پیام به زبان فارسی وجود دارد، اما هزینه ارسال پیامک به زبان فارسی حدود ۲برابر هزینه ارسال به زبان رایج SMS است.

برداشت آخر

صدای زنگ پیامک موبایل بلند می‌شود.

Forosh Foghalade