کالاهای کامپیوتری را چگونه وارد کنیم؟

یک فروشنده: شرایط به گونه‌ای شده که هم فروش و هم نفروختن کالا ریسک به همراه دارد دنیای‌اقتصاد- بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتال در دو هفته اخیر روزهای سخت و بسیار بی‌رونق‌تری را نسبت به قبل سپری می‌کند و می‌توان گفت سطح معاملات (بین خریدار و فروشنده و همچنین بین فروشندگان و واردکنندگان) در حد چشمگیری کاهش یافته است.

کارشناسان و فعالان بازار می‌گویند، مهم‌ترین عامل بروز چنین تغییر و تحولاتی در بازار انتشار خبر ممنوعیت ثبت سفارش و واردات کالاهایی نظیر لپ‌تاپ، تبلت، کامپیوترهای all in one‌ و سایر کالاهای پرمخاطب در بازار کامپیوتر است. چرا که کسبه به نوسانات ارزی و سختی‌های پیش‌رو برای واردات کالا عادت کرده‌اند و حالا مهم‌ترین و بزرگترین مشکل ما این است که تکلیف واردات کالاهای کامپیوتری مشخص نیست.

معصومی یکی از کسبه بازار کامپیوتر به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: چند روز قبل در پی اعتراض‌های شرکت‌های واردکننده و فعال در حوزه کامپیوتر، سازمان توسعه تجارت قول مساعد برای ایجاد تغییراتی در این تصمیم‌گیری در مورد واردات کالاهای کامپیوتری داد. اما حالا پس از گذشت یک هفته تنها اتفاقی که افتاده است این است که اجازه ثبت سفارش و ورود برخی از قطعات کامپیوتری را به واردکنندگان داده‌اند. ما نمی‌دانیم در این صورت لپ‌تاپ و تبلت را از چه طریقی باید وارد بازار کنیم؟ آیا باید به طور قاچاقی این کالاها وارد بازار شوند؟

عباس محمدی یکی از کسبه بازار کامپیوتر در پاساژ پایتخت در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: حقیقت این است که از زمان انتشار خبر ممنوعیت ثبت سفارش کالاهای حوزه کامپیوتر ناگهان وضعیت بازار تغییر کرد و میزان عرضه کالا در یک برهه زمانی سه تا چهار روزه به صفر رسید. اما پس از مدتی با انتشار خبر رفع ممنوعیت واردات برخی از قطعات کامپیوتری، بازار تا حدودی فعالیت قبلی را از سر گرفت و فروشندگان به عرضه برخی از کالاها با قیمتی بالاتر از هفته گذشته اقدام کردند.

این فعال بازار افزود: متاسفانه شرایط بازار در حدی بی‌ثبات شده است که هر نوع اقدامی (چه فروش کالا و چه خودداری از فروش آن) ریسک به حساب می‌آید و ما در مقام فروشنده واقعا سردرگم هستیم. از یک سو باید سرمایه خود را بخوابانیم و دست روی دست بگذاریم تا ببینیم وضعیت به چه منوالی در خواهد آمد که همین خواب سرمایه برای کسبه بسیار خطرناک است. از سوی دیگر، اگر بخواهیم کالاها را به فروش برسانیم با مشکل کاهش شدیدتر موجودی مواجه خواهیم شد و از آنجا که شرایط واردات فعلا مشخص نیست نگران این هستیم که در صورت فروش کالاها، فروشگاه‌های‌مان خالی بمانند!

حسین غروی، مدیرعامل شرکت انفورماتیک گستر هم به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: فعلا به ما اجازه ثبت سفارش نداده‌اند و تنها برخی از افرادی که از قبل برای واردات کالا مجوز داشته‌اند می‌توانند برای ثبت سفارش کالا اقدام کنند. به گفته وی، وزارت بازرگانی تا پیش از این، مجوزهایی با طول مدت ۳ ماه بابت واردات به واردکنندگان ارائه می‌داد که از زمان اعلام ممنوعیت ثبت سفارش کالاهای کامپیوتری این مجوزها ارائه نشده‌اند.

یکی دیگر از واردکنندگان کالاهای کامپیوتری که نخواست نامی از وی برده شود نیز گفت: اگر راه‌های ورود کالاهای مهمی چون لپ‌تاپ که در زمینه تولید آنها حرفی برای گفتن نداریم بسته شود قطعا شاهد رشد مجدد قاچاق در کشور خواهیم بود و این همان چیزی است که مسوولان سال‌ها برای مقابله با آن تلاش کردند. حالا با یک تصمیم سرسری و بدون بررسی تمام زحمات آنها برای مقابله با قاچاق از بین می‌رود.

در این باره کارشناسان و فعالان بازار هم معتقدند بستن دروازه‌های ورودی لپ‌تاپ و تبلت و... به کشور باعث بروز پدیده قاچاق در کشور می‌شود. اما مسوولان اجرای طرح شبنم نظر دیگری دارند و معتقدند بی‌شک بابستن دروازه‌های ورودی لپ‌تاپ و... مقررات جدیدی برای مبارزه با ورود کالاها از مبادی غیررسمی و... وضع خواهد شد و ما نیز به‌عنوان یک نهاد برای مقابله با قاچاق وظایف بیشتری خواهیم داشت.

در هر حال کسبه بازار و کارشناسان نسبت به این تصمیم واکنش نشان داده و اعلام کرده‌اند: در صورتی که در این تصمیم تجدید نظر نشود برای بازار کامپیوتر بروز دو اتفاق قابل پیش‌بینی است. به گفته آنها اولین اتفاق این است که کشمکشی بین واردکنندگان کالاهای قاچاق و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و... رخ دهد و در نهایت در بازار شاهد رشد مجدد عرضه کالاهای قاچاق، مرجوعی، بی‌کیفیت و... باشیم. اتفاق دوم هم تعطیلی بازار است!