جمع‌آوری کالاهای بدون شبنم از دی‌ماه

فاز دوم طرح شبنم فقط برای کالاهای موجود در سطح بازار است و شامل کالاهای وارداتی جدید نمی‌شود دنیای‌اقتصاد- از زمان اجرای طرح شبنم تا کنون مسوولان اجرایی این طرح برنامه‌های گوناگونی را برای اجرای همه‌جانبه‌تر طرح مذکور در بازار ارائه و اجرا کرده‌اند و هر از چند گاهی کالاهای جدیدتری در لیست کالاهای مشمول دریافت این هولوگرام قرار می‌گیرند.

همین یک ماه پیش بود که مدیر پروژه شبنم از اجرای این طرح در مورد کالاهای تولید داخل نیز خبر داد و اعلام کرد اجرای این طرح در مورد تولیدات داخلی منجر به کاهش قاچاق و عرضه کالاهای تقلبی خواهد شد.

اما با این وجود همچنان در بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتالی شاهد عرضه کلاهایی فاقد برچسب شبنم هستیم. فعالان بازار و کسبه می‌گویند: کالاهای فاقد برچسب شبنم نمونه‌هایی هستند که سابق بر این به بازار وارد شده‌اند و چنین کالاهایی نیاز به هولوگرام دوبعدی شبنم ندارند. این درحالی است که غلامرضا نوری‌زاده، مدیر پروژه شبنم، در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرده بود که حتی کالاهایی که از قبل وارد بازار شده‌اند باید به هولوگرام دو بعدی شبنم مزین باشند و به همین منظور، مسوولان اجرایی این طرح، فازی از این پروژه را به نصب برچسب‌های شبنم روی کالاهایی که از قبل وارد بازار شده‌اند و در سطح بازار موجودند اختصاص داده‌اند. اما باز هم برخی از فروشندگان کالاهای فاقد هولوگرام شبنم را به فروش می‌رسانند و گروه بزرگی از خریداران هم که در شرایط فعلی تنها به قیمت می‌اندیشند، به بود و نبود این برچسب‌ها چندان اهمیتی نمی‌دهند.

در این راستا مدیر پروژه شبنم از نظارت و بررسی‌های شدیدتر بازرسان شورای اصناف برای جلوگیری از عرضه کالاهای بدون برچسب شبنم خبر داده و اعلام کرده است: به منظور جلوگیری از عرضه کالاهای بدون کیفیت، تقلبی، قاچاق و... از سطح بازار اقدامات جدیدی انجام می‌گیرد.

نوری‌زاده با بیان اینکه دور دوم کدگذاری کالاها در سطح عرضه مورد استقبال اتحادیه‌های مشمول طرح شبنم قرار گرفته است، گفت: از اول دی ماه بازرسان شورای اصناف کشور، پلیس اماکن و تعزیرات حکومتی در سطح بازار حضور خواهند یافت و اقدام به جمع‌آوری کالاهای فاقد برچسب مشمول شبنم خواهند کرد.

نوری‌زاده با قبول برخی از ایرادات این پروژه افزود: در دور دوم کدگذاری کالا در سطح عرضه، تلاش شده است تا نقاط ضعف اجرای پروژه در دوره قبل بر طرف شده و نصب شبنم روی کالاها در اسرع وقت و با رعایت موارد امنیتی صورت گیرد.

وی ادامه داد: بارکد دوبعدی شبنم روشی آزموده و به روز برای شناسنامه دار کردن کالا به شمار می‌رود که موجب می‌شود فرآیند ورود کالای قاچاق و تقلبی به بازار مسدود و پرهزینه شود. مدیر پروژه شبنم گفت: با همکاری و همراهی فعالان و واردکنندگان قانونی کالا و اتحادیه‌های مرتبط این پروژه روند موفقی را پشت سر می‌گذارد و به زودی شاهد بازاری شفاف، امن و مدیریت شده در سطح کشور خواهیم بود. وی گفت: شبنم، پروژه‌ای ملی است که ثمرات آن در نهایت شامل حال مصرف‌کنندگان نهایی کالا خواهد شد.

نوری‌زاده همچنین افزود: با وجود ثمرات مثبتی که شناسنامه دار شدن کالا برای فعالان قانونی بازار دارد برخی از تولیدکنندگان داخلی به منظور شناسه‌دار شدن کالای خود و اینکه امکان بازشناسی کالای اصل از تقلبی فراهم شود برای دریافت شبنم اقدام کرده‌اند و این روند روبه پیشرفت است. وی افزود: درج شبنم روی کالای تولید داخل مانع از سوءاستفاده از برندهای خوش نام و مطرح شده و از سابقه نیک این کالاها پشتیبانی می‌شود.