دانشمندان از ابررایانه‌ها برای مطالعه تغییرات جوی کمک می‌گیرند

دانشمندان با استفاده از یکی از بزرگترین ابرکامپیوترهای جهان درحال مطالعه سیستم‌های پردازش سیاره زمین از جمله تغییرات جوی هستند. به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز ملی تحقیقات اتمسفری در آمریکا با استفاده از یک سیستم‌ای بی ام ۵/۱ پتافلاپس که از آن با عنوان یلواستون یاد می‌شود و درمیان ۲۰ ابر رایانه درجهان است قصد دارند به مطالعه تغییرات جوی بپردازند.

برای محققان این مرکز استفاده از این ابررایانه یک گام بزرگ به شمار می‌رود چرا که این ابررایانه شرایط آنها را در مقایسه با ابررایانه ۷۷ ترافلاپس کنونی ۳۰ برابر بهتر می‌کند. یلواستون یک سیستم ۱۵۰۰ ترافلاپسی است که از قابلیت محاسبه ۵/۱ کادریلیون در هر ثانیه برخوردار است.

فلاپس به معنی عملیات شناور هر نقطه در ثانیه، مقیاسی برای سنجش کارآیی پردازشگر رایانه‌ها است.

مرکز ابررایانه مرکز ملی تحقیقات اتمسفری آمریکا که مقر آن در یلواستون است اظهار کرده است که این ابررایانه درحال حاضر قدرتمندترین ابررایانه جهان است که خود را وقف مطالعات زمین‌شناسی کرده است.

این ابررایانه علاوه بر تغییرات جوی برای تعدادی ازتحقیقات زمین‌شناسی چون مطالعه آب و هوای شدید، اقیانوس شناسی، کیفیت شناسی هوا، توفان‌های ژئومغناطیسی، زلزله‌ها، سونامی‌ها، آتش‌سوزی‌های طبیعی، زیر سطح آب و منابع انرژی به کار گرفته خواهد شد.

این ابررایانه به محققان توانایی‌های جدیدی می‌دهد، آنها می‌توانند با آن آزمایش‌های پیچیده‌تری را با وضوح بالاتری انجام دهند.

دانشمندان همچنین می‌توانند با استفاده از این ابر رایانه مدل تاثیرات منطقه‌ای تغییرات جوی را نیز ارائه کنند.

ریچ لافت مدیر توسعه فناوری این مرکز اظهار کرد: مردم می‌خواهند بدانند تغییرات جوی برای مثال در اسپانیا یا در کانزاس چه تاثیراتی دارد. تحقیقات جدیدی می‌تواند پیشرفت‌هایی در این رابطه ارائه کند.

ابررایانه به رایانه‌ای گفته می‌شود که در زمان معرفی آن در زمینه میزان ظرفیت محاسبه در واحد زمان در دنیا پیشرو باشد. این عبارت برای اولین بار توسط مجله New York World برای اشاره به جدول ‌سازهای IBM در دانشگاه کلمبیا به کار رفت.