دنیای‌اقتصاد- در بازار پر رونق و داغ موبایل‌های هوشمند برندهای مختلفی حضور دارند که سهم‌های مختلفی از این بازار را در اختیار دارند.

با این حال اما کاربران و خریداران در میان این برندها و مارک‌های مختلف بیشتر به کدامیک اطمینان دارند و ترجیح می‌دهند یکی از مدل‌های این برندها را بخرند؟ این سوالی است که گزارش جدید موسسه تحقیقاتی و نظرسنجی FixYa به آن پاسخ داده است. در این تحقیق ۷۲۰ هزار و ۵۵۸ گزارش و نظر کاربران و مصرف‌کنندگان موبایل‌های هوشمند مختلف مورد بررسی قرار گرفته‌اند. از آنجایی که چهار برند اپل، سامسونگ، موتورولا و نوکیا با مجموع سهم ۵۱/۷۵ درصد از کل بازار جهانی موبایل‌های هوشمند
(به گزارش Statcounter.org) بیشترین سهم از این بازار را در اختیار دارند، در این بررسی این چهار برند در نظر گرفته شده‌اند.
در این بررسی برندهای مختلف براساس میزان گزارش ایراد و مشکل و البته در نظر گرفتن سهم بازار آنها، امتیازبندی شده‌اند. به این ترتیب هرچه این امتیازها بیشتر باشند، برندها در جایگاه بهتری از نظر میزان اطمینان کاربران قرار دارند. در نهایت اپل با امتیاز ۴۷/۳ به‌عنوان قابل اطمینان‌ترین تولید‌کننده موبایل هوشمند شناخته شده است. بعد از اپل، سامسونگ، نوکیا و موتورولا به ترتیب با امتیازهای ۲۱/۱، ۶۸/۰ و ۱۳/۰ در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.
اپل


محبوب‌ترین و پرطرفدارترین شرکت دنیای تکنولوژی حالا مطمئن‌ترین برند بازار موبایل‌های هوشمند هم شده است. سهم بازار اپل از بازار موبایل‌های هوشمند 86/25 درصد بوده و میزان گزارش ایرادات آن به 74 هزار و 163 می‌رسد. از میان این گزارش ایرادات بیشترین مشکل مربوط به عمر باتری موبایل‌های آی‌فون بوده است و بعد از آن ایرادهای مربوط به کمبود قابلیت‌های جدید، عدم امکان شخصی‌سازی، متصل نشدن به Wi-Fi و ایرادات دیگر قرار دارند.
در این گزارش به نقاط قوت موبایل‌های هوشمند شرکت اپل یعنی گوشی‌های آی‌فون هم اشاره شده است. مهم‌ترین این نقاط قوت رابط کاربری بسیار ساده آن است که تمام افراد با هر سنی می‌توانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند. از نظر کاربران آی‌فون این محصول بسیار قابل اطمینان است که این گزارش هم آن را تایید می‌کند. اکوسیستم اپلیکیشن‌ها که اپل در آن پیشرو است یکی دیگر از نقاط قوت آی‌فون است.
موتورولا


این شرکت بزرگ آمریکایی با سهم 81/1 درصدی بازار، 136 هزار و 436 گزارش ایراد داشته است. بیشترین ایرادات گزارش شده درباره موبایل‌های هوشمند این شرکت به ترتیب شامل اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده، مشکلات صفحه لمسی، کیفیت بلندگو، کیفیت دوربین و سایر مشکلات بوده است. نقاط قوتی که برای موبایل‌های هوشمند موتورولا در این بررسی‌ها مشخص شده است، مواردی مانند عمر باتری بسیار خوب آنها است که در میان کاربران شهرت دارد. از طرفی طراحی موبایل‌های این شرکت اگرچه از نظر بسیاری چندان زیبا نیست، اما کاملا متمایز و منحصر به فرد است.
سامسونگ


این تولیدکننده بزرگ کره‌ای که در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده موبایل‌های هوشمند آندرویدی جهان هم هست با سهم بازار ۶۹/۲۲ درصدی، ۱۸۷ هزار و ۵۲۰ گزارش ایراد دارد. بیشترین این ایرادهای گزارش شده به ترتیب شامل مشکلات میکروفن، مشکلات بلندگو، عمر باتری، داغ شدن دستگاه و مشکلات دیگر هستند. با این حال اما کارشناسان براساس گزارش‌ها و نظرات کاربران به این نتیجه رسیده‌اند که مهم‌ترین نقطه قوت موبایل‌های هوشمند سامسونگ کیفیت خوب نمایشگرهای آنها است. جالب است بدانید که در میان این گزارش ایرادات، هیچ گزارشی از پیکسل‌های مرده یا تصاویر بی‌کیفیت در این موبایل‌های وجود نداشته است. رابط کاربری راحت این گوشی‌ها باعث شده‌اند که کاربران و به خصوص تازه کارهای نه چندان حرفه‌ای، تجربه خوبی از کار با سیستم‌عامل آندروید داشته باشند. درباره گوشی گلکسی اس ۳ هم کاربران معتقدند عمر باتری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت آن است.
نوکیا


یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان گوشی‌های موبایل که حضور نه چندان قدرتمندی در بازار موبایل‌های هوشمند دارد، با سهم بازار 15/22 درصدی، 324 هزار و 439 گزارش ایراد داشته است. کاربران موبایل‌های هوشمند نوکیا معتقدند که بیشترین مشکلات این گوشی‌ها به ترتیب عبارتند از؛ کند بودن، اکوسیستم ضعیف اپلیکیشن‌ها، عمر‌کم باتری و داغ شدن دستگاه هستند. کارشناسان اما معتقدند که مقاومت و دوام خوب نمایشگر و صفحه لمسی در تست‌های ضربه باعث شهرت موبایل‌های سری لومیای این شرکت شده است و هیچ گزارش ایرادی در این مورد وجود ندارد. رابط کاربری صفحه اصلی این گوشی‌ها با کاشی‌های زنده ویندوزفون نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است.