کنسول‌های محبوب کدامند؟

دنیای اقتصاد- بازی‌های کامپیوتری طی سال‌های اخیر رشد کیفی چشمگیری داشته‌اند و به همین دلیل بازار این کالاها با انبوهی از مخاطبان در گروه‌های سنی مختلف و رده‌های کاربری گوناگون (از مبتدی گرفته تا حرفه ای و فوق‌حرفه‌ای) مواجه است. حقیقت این است که عرضه ابزارهای مکمل کنسول‌های بازی نظیر MOVE ، KINECT و... همچنین تجهیزاتی نظیر فرمان‌های بازی و ... بازار این کالا را گرمی و رونق بیشتری بخشید و روزبه روز به مخاطبان این بازار و به ویژه کاربران قدیمی کنسول‌های بازی افزود.

اما دوران این رونق و گرمی چندان طولانی نبوده و از حدود یکسال قبل تا کنون بازار این کالا دستخوش تغییر و تحولات زیادی شده است.

فعالان بازار اعلام کرده‌اند در یکسال اخیر بازار این کالا تحت تاثیر شدید مشکلاتی نظیر رشد شدید قیمت‌ها و... قرار گرفته و بخش بزرگی از مخاطبان خود را از دست داده است. اما با این حال با نزدیک شدن به عید نوروز و تعطیلات نوروزی کسبه بازار این کالا به رونق در نیمه دوم اسفند ماه دل بسته‌اند. علی مقامزاده، یکی از کسبه بازار تجهیزات سرگرمی در پاساژ کامپیوتر پایتخت در این باره به «دنیای اقتصاد» می‌گوید، از حدود یکسال قبل بازار این کالا با افت تقریبی تقاضا مواجه شد و از آن زمان تا کنون رنگ رونق را به خود ندیده است. وی افزود: اما با این حال ما در مورد ابزارهای مکمل به ویژه بازی‌های حرکتی به رونق امیدواریم؛ چرا که خرید یک ابزار مکمل برای فردی که کنسول دارد منطقی تر است تا اینکه فردی بخواهد در این شرایط اقتصادی هم کنسول و هم ابزار مکمل برای انجام بازی حرکتی خریداری کند.

عزیزی، یکی دیگر از کسبه بازار هم در این باره می‌گوید: امسال ما با مشکلات زیادی در بازار مواجه هستیم که مهم‌ترین آنها نوسانات نرخ ارز و رشد شدید قیمت‌ها است، اما به هر حال بازار این کالا مشتریان خاص خود را حتی به صورت محدود دارد و اینک ما به بازار نیمه دوم اسفند ماه امید بسته‌ایم.

محبوب‌های بازار سرگرمی‌های دیجیتال

اگر چه فعالان بازار به رونق بازار کنسول‌های بازی امید ندارند، اما چشم امید آنها به بازار ابزارهای مکمل است. به همین دلیل در حال حاضر کسبه روی بازار این کالا تمرکز کرده‌اند.راستی،یکی از فعالان بازار در این مورد به «دنیای اقتصاد» اعلام کرده است، ابزارهای بازی موسیقی، مانند درام‌های بی‌سیم، گیتار بی‌سیم، بازی‌های حرکتی مانند پینگ پنگ، تنیس و... فرمان‌های خودرو که به کلاج و ترمز و... مجهزند نمونه‌هایی از این ابزارهای مکمل کنسول‌های بازی هستند که توسط شرکت‌هایی چون لاجیتک، سونی، نینتندو، فراسو و... به بازار عرضه شده‌اند. این ابزارها روی کنسول‌های بازی یا در کنار آنها در نقش مکمل به کار برده می‌شوند و با قیمت‌های مختلفی در بازار خرید و فروش می‌شوند و فکر می‌کنیم بازار شب عید امسال را به خود اختصاص دهند.عظیم‌زاده یکی دیگر از فعالان بازار هم در مورد محبوب‌های بازار سرگرمی‌های دیجیتال گفت: یکی از پرمخاطب‌ترین ابزارهای مکمل کنسول بازی، بازی حرکتی KINECT است که روی کنسول X BOX نصب می‌شود. به وسیله این ابزارهای حرکتی می‌توانید به راحتی و به طور بی‌سیم در دنیای ویدئویی بوکس، تنیس، بولینگ، پینگ پنگ، بیسبال، گلف و... بازی کنید. بازی جذاب MOVE هم که روی کنسول‌های PS۳ نصب می‌شود. به گفته وی، یکی دیگر از پرمخاطب‌های بازار بازی‌های کامپیوتری، شبه اتومبیلی است که به یک فرمان، کلاچ و ترمز مجهز است و کاربر به وسیله آن می‌تواند یک رانندگی واقعی را با سرعت بالاتجربه کند. این ابزار سرگرمی با برندهای مختلفی مانند لاجیتک، فراسو، کوآنتوم و... و برای کنسول‌های PS۳،PS۲ و PC طراحی شده است. فرمان‌های مسابقه‌ای لاجیتک جزو گران‌قیمت‌ترین‌های بازار است که با قیمتی حدود۵۵۰تا ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسند. این فعال بازار افزود: با توجه به اینکه خریداران معمولا بخش اعظم حقوق و پاداش خود را صرف خرید تجهیزات ضروری می‌کنند، بازار تجهیزات لوکس و غیر ضروری که کنسول‌های بازی هم در ردیف آنها هستند در انتهای کار قرار دارند و معمولا در نیمه پایانی اسفند ماه رونق می‌گیرد. فعالان بازار همچنین میزان رشد قیمت‌ها را طی یکسال اخیر در حدود ۷۰ تا ۱۰۰ درصد اعلام کرده و گفتند، قیمت‌ها دقیقا همپای نوسانات نرخ ارز تغییر می‌کند.

کنسول‌های محبوب بازار

اگر چه از بازار کنسول‌های بازی رونقی در حد بازار ابزارهای مکمل انتظار نمی‌رود. اما به هر حال کسبه اعلام کرده‌اند که بازار کنسول‌های بازی هم محدود مخاطبان خود را دارند. بر اساس اعلام فعالان بازار، از بین کنسول‌های مختلف بازی

X BOX، X BOX ۳۶۰، WII، PSP، PS۳، در حال حاضر کنسولx BOX۳۶۰ جزو پرفروش‌ترین‌های بازار است و علت هم این است که بازی معروف و هیجان‌انگیز KINECT روی این کنسول نصب می‌شود. این کنسول همچنین قابلیت پشتیبانی از سایر ابزارهای مکمل را دارد و اکثر بازی‌های حرکتی روی آن نصب می‌شوند.

X BOX۳۶۰ همراه با بازی محبوب KINECTدر ظرفیت‌های مختلف ۴ تا ۲۵۰ گیگابایتی به بازار عرضه شده است و قیمتی در حدود یک میلیون تا دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دارد. کنسول‌های PSP هم با قیمتی حدود ۳۵۰ تا ۹۰۰ هزار تومان به بازار عرضه شده است. پس از این کنسول هم WII با قیمتی حدود ۳۶۵ تا ۴۰۰ هزار تومان در ردیف پرفروش‌ها است. کنسول PS۳ هم که در سطح جهانی فروش بالایی دارد به علت عدم نصب نرم‌افزارهای قفل شکسته و غیراورجینال در ایران مخاطب چندانی ندارد. کنسول PS۲ هم به علت تکنولوژی قدیمی که دارد چندان مورد توجه نیست.