خریداران، تکنولوژی‌های قدیمی‌تر را بیشتر می‌خرند

دنیای‌اقتصاد- این روزها بازار خرید و فروش تلویزیون حال و هوای عجیبی دارد!

از یک سو بنا به دلایلی سلیقه و ذائقه خریداران تلویزیون تغییر کرده و اکثرا ناچارند به دلیل افزایش قیمت‌ها از میان نمونه‌هایی مبتنی بر تکنولوژی‌های قدیمی‌تر کالای خود انتخاب کنند. از سوی دیگر این تغییر ذائقه در کنار بی‌رونقی بازاری که به شب عید منتهی می‌شود موجبات نگرانی و دلسردی کسبه بازار تلویزیون را فراهم آورده است. آنها که معتقدند رشد ناگهانی قیمت در بازار در یک هفته اخیر تا حدود زیادی منجر به ریزش تقاضا در بازار شده است می‌گویند، طی یک هفته اخیر این نمونه‌های پلاسما که معمولا به طور متوسط قیمتی کمتر از دو میلیون تومان دارند و همچنین

ال ای دی‌های معمولی با میانگین قیمت دو تا دو و نیم میلیون تومان و همچنین ال سی دی‌ها با قیمت کمتر از دو میلیون تومان فروش بیشتری داشته و در مقابل سه‌بعدی‌ها و هوشمندها به شدت کم مخاطب شده‌اند.

نصیری که در فروشگاه حافظ پخش به عرضه محصولات صوتی و تصویری برند سامسونگ می‌پردازد به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد، از حدود هفته گذشته که قیمت انواع دستگاه‌های سینمای خانگی با برند سامسونگ در حدود ۵ درصد و قیمت انواع تلویزیون در حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است توجه‌ها به شدت به سمت محصولات ارزان قیمت نظیر تلویزیون‌های LED ارزان و تلویزیون‌های پلاسما جلب شده است. وی همچنین افزود: با توجه به اینکه تکنولوژی پلاسما لوکس‌تر از ال سی دی است مردم اکثرا ترجیح می‌دهند از تلویزیون‌های پلاسما استفاده کنند و به همین دلیل ال سی دی‌ها مخاطبان کمتری دارند تا ال ای دی‌های معمولی و پلاسماها!

محسنی، یکی از عرضه کنندگان تلویزیون‌های ال جی هم گفت، اگر چه روی محصولات گران قیمت و البته جدید پروموشن و هدایای ویژه ای قرار داده‌ایم، اما گویا این اتفاق منجر به جلب توجه برای نمونه‌های جدید در بازار نشده است.به همین دلیل ال ای دی‌های معمولی بیشترین مخاطب را در بین محصولات ال‌جی دارند. وی که نسبت به شرایط بازار و میزان تقاضا در بازار گله‌مند است گفت، سال گذشته همین موقع اکثر عرضه‌کنندگان علاوه بر احتساب تخفیف‌های ویژه برای خریداران روی کالاها هدایی نظیر فیلم سه‌بعدی و بلوری و... ارائه می‌دادند، اما امسال علاوه بر اینکه قیمت‌ها افزایش یافته است، بلکه هدایا جنبه دیگری پیدا کرده‌اند و در اکثر موارد چندان گرایشی به خرید نزد خریدار ایجاد نمی‌کنند.

نصیری، عرضه‌کننده محصولات صوتی و تصویری با برند سامسونگ هم با تایید این موضوع گفت، در حال حاضر سامسونگ هدایی از سینمای خانگی گرفته تا بلوری و... برای خریداران در نظر گرفته است.اما به دلیل رشد قیمت‌ها چندان از این کالاها استقبال نمی‌شود و اکثرا به دنبال نمونه‌های ارزان‌قیمت هستند. وی که دل خوشی از شرایط بازار ندارد به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد، به طور کلی ما حدود هشت تا نه ماه از سال را بنا به دلایلی چون قرار گرفتن در ماه‌های عزاداری و تعطیلات تابستانی و... نیمه‌تعطیل هستیم و بازار پررونقی نداریم. به همین دلیل همه امید ما به بازار شب عید است که اینطور به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقات اخیر در بازار، ما بازار شب عید را نیز از دست داده‌ایم.

یکی دیگر از فعالان بازار هم با تایید گفته‌های نصیری به «دنیای‌اقتصاد» گفت، شاید برایتان عجیب باشد ولی از آنجا که اکثرا مردم ایران دلشان می‌خواهد در موقعیت‌های شاد و غیر از ماه‌هایی نظیر محرم و صفر و... خرید کنند، ما امیدوار بودیم بعد از این دو ماه بازار رونق گیرد. اما متاسفانه رشد قیمت‌ها منجر به کاهش تقاضا در بازار شد.

یکی دیگر از فعالان بازار هم در این باره گفت، تا پیش از این تصور می‌شد در صورت ارائه ارز مبادلاتی به تولیدکنندگان قیمت‌ها کاهش یابد. اما این اتفاق نیفتاد و همین موضوع یکی از دلایل بی‌اعتمادی خریداران به بازار شده است. به گفته این فعال بازار، با توجه به این موضوع خریداران تصور می‌کنند فروشندگان خودسرانه و برای افزایش سود خود قیمت‌ها را افزایش داده‌اند و کالاها با قیمت ناعادلانه به بازار عرضه می‌شود.

این فعال بازار افزود: تمام نگرانی نمایندگی‌های فروش و عرضه‌کننده‌های قانونی در بازار لوازم صوتی و تصویری رشد قاچاق در بازار است. وی گفت: با توجه به شرایط کنونی بعید به نظر نمی‌رسد که طی هفته‌های آینده با رشد قاچاق در بازار مواجه شویم.