ارز مبادله‌ای چاره مشکلات بازار کامپیوتر نیست

برخی واردکنندگان لپ‌تاپ می‌گویند تاکنون ارز مبادلاتی به آنها داده نشده و زمان طولانی اختصاص ارز

فرصت خرید به‌موقع را از آنها می‌گیرد دنیای اقتصاد- از زمان اعلام خبر ارائه ارز مبادلاتی به واردکنندگان کالاهای اولویت نهم که لپ‌تاپ و تبلت هم در این گروه قرار دارند، حدود ده روز تا دو هفته می‌گذرد. اما محدود واردکنندگانی که برای دریافت ارز مبادلاتی اقدام کرده‌اند، اعلام کرده‌اند که هنوز از ارز مبادلاتی خبری نیست.

همچنین رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران از نرسیدن این ارز به دست واردکنندگان لپ‌تاپ خبر داده و نسبت به این موضوع اعتراض کرده است. میرمهدی که دلیل اصلی آشفتگی بازار و عدم تعادل در عرضه و تقاضا را عدم ارائه ارز مبادله‌ای به واردکنندگان می‌داند به خبرگزاری دانشجویان ایران اعلام کرده است، فعالان بازار به دلیل اینکه هنوز موفق به دریافت ارز مبادله‌ای نشده‌اند از خرید و فروش کالاها خودداری می‌کنند.

این درحالی است که گروه بزرگی از واردکنندگان کالاهایی نظیر لپ‌تاپ و تبلت به «دنیای اقتصاد» اعلام کرده‌اند، مشکلات موجود در بازار و همچنین عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار ربط چندانی به ارز مبادله‌ای ندارد و این مشکلات ناشی از نوسانات نرخ ارز آزاد است. به گفته آنها که برای دریافت ارز مبادلاتی اقدام نکرده‌اند، ترجیح می‌دهند برای واردات از ارز آزاد با قیمت بالاتر استفاده کنند، ولی درگیر پروسه طولانی، زمانبر و پرزحمت دریافت ارز مبادلاتی نشوند.

موسویان، مدیر فروش شرکت ایران اچ‌پی، عرضه‌کننده لپ‌تاپ و ماشین‌های اداری و تجهیزات مصرفی با برند اچ‌پی به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: این یک حقیقت است که ارز مبادله‌ای به درد بازار آی‌تی ایران نمی‌خورد و دردی را از این بازار درمان نمی‌کند.

به گفته وی که اعلام کرده است برای واردات کالا از ارز آزاد استفاده می‌کند، نوع ارائه ارز مبادلاتی و زمانبر بودن آن یکی از دلایلی است که موجب شده است کمتر واردکننده‌ای برای دریافت این ارز برای واردات ترغیب شود. موسویان افزود: اعلام شده است که از زمان نام‌نویسی و اعلام آمادگی برای دریافت ارز مبادله‌ای تا زمان دریافت آن شش تا هفت ماه زمان لازم است.این درحالی است که تکنولوژی به طور قابل توجهی در حال تغییر است و در مورد محصولی مانند لپ‌تاپ هر سه ماه یک بار محصولات جدید به بازار می‌آیند. به این ترتیب عاقلانه نیست که ما ثبت سفارش کنیم و هفت ماه در انتظار دریافت ارز مبادله‌ای بمانیم و هفت ماه بعد یک محصول از رده خارج و قدیمی را به عنوان محصول جدید و تازه وارد به بازار عرضه کنیم. وی افزود: از طرفی بارها اتفاق افتاده است که واردکنندگان از طریق امارات دچار مشکل شده‌اند و پس از طی مراحل طولانی و زمانبر موفق به گشایش ال‌سی نشده‌اند.

موسویان افزود: تحریم ایران از جانب غرب و همچنین نوسانات مداوم نرخ ارز دلیل اصلی بروز مشکلات فعلی در بازار است و ربط چندانی به ارز مبادله‌ای و... ندارد.

وی در رابطه با عدم تعادل در عرضه و تقاضای کالاهای کامپیوتری هم گفت: میزان موجودی کالاها نسبت به زمان‌های دیگر کاهش یافته است و به بیان دقیق‌‌تر میزان عرضه کالا در مدت اخیر نسبت به زمان‌های مشابه در سال‌های قبل در حدود یک‌هشتم شده است. همه این مشکلات هم ناشی از نوسانات نرخ ارز است.

یکی از عرضه‌کنندگان لپ‌تاپ‌های سونی هم با بیان این مطلب که بابت واردات از ارز آزاد استفاده می‌کند، گفت: ترجیح می‌دهیم وقت خود را صرف مشکلاتی مهم و جدی‌تر کنیم تا اینکه صرف اتلاف وقت بابت دریافت ارز مبادله‌ای.

وی اعلام کرد: این یک اشتباه بزرگ است که اعلام شده ارز مبادله‌ای به واردکنندگان و تبلت ارائه می‌شود و قیمت‌ها در بازار کاهش می‌‌یابد. چرا که امکان کاهش قیمت وجود ندارد و به این ترتیب میزان بی‌اعتمادی به بازار بیشتر می‌شود. وی که معتقد است واردکنندگان تمایلی به دریافت ارز مبادله‌ای ندارند، می‌گوید: در حال حاضر ما برای کالا ثبت سفارش می‌کنیم و میزان ارزی که نیاز داریم را به صرافی اعلام می‌کنیم، صرافی نیز این میزان ارز را حواله زده و ما‌بقی کارها به عهده شرکت‌های حمل‌و‌نقل است که اسناد مورد نیاز را تامین کنند.

موسویان، مدیر فروش شرکت ایران اچ‌پی هم با تایید این موضوع گفت: به این ترتیب دردسر ما کمتر می‌شود.

واردکنندگان بازار نیز با اعلام این خبر که بابت واردات و حتی خرید کالا از واردکننده، برای عرضه به بازار از ارز آزاد استفاده می‌کنند اعلام کردند، بزرگ‌ترین مشکل بازار ما کاهش موجودی به دلیل نوسانات نرخ ارز است و این کاهش موجودی هیچ ربطی به ارائه یا عدم ارائه ارز مبادله‌ای ندارد.این در حالی‌ است که میر مهدی بر انداختن مشکلات بازار بر گردن بانک مرکزی بابت دیرکرد در پرداخت ارز مبادلاتی اصرار دارد و اعلام کرده است، در حال حاضر مشکلی از نظر ثبت سفارش وجود ندارد و با وجود تمام مشکلات در بازار کمبودی وجود ندارد. اما با این حال به خصوص طی سه روز گذشته که نوسانات نرخ ارز بیشتر شده، اغلب فروشندگان ترجیح می‌دهند از فروش کالاهای خود خودداری کنند. زیرا ارز مبادله‌ای به آنها تعلق نگرفته است. همچنین رییس اتحادیه فن‌آوران رایانه تهران در پاسخ به این سوال که پس از اختصاص یافتن ارز مبادله‌ای چقدر قیمت لپ‌تاپ‌ها کاهش پیدا خواهد کرد، به ایسنا اعلام کرده است:‌ اگر ارز به دست واردکنندگان برسد قطعا با کاهش قیمت مواجه خواهیم بود و حتی ممکن است تا ۳۰ درصد قیمت‌ها پایین بیاید. این درحالی است که فروشندگان بازار به «دنیای اقتصاد» اعلام کرده‌اند، به دلیل کاهش شدید موجودی و افزایش احتمالی تقاضا در بازار شب عید با رشد بیشتر قیمت‌ها در هفته‌های آینده مواجه خواهیم شد.