واردات یک هزار و 800 تن تلویزیون LCD

مریم عسگری

بازار دیجیتال- تلویزیون‌های LCD سال‌هاست که بازار داخلی را به دست گرفته‌اند و هر روز شاهد ظهور مدلی جدید و پیشرفته‌تر از قبل در این عرصه در بازار هستیم.

البته شاید تولید مدل‌های جدید و گسترش عرضه این کالاها به بازار با توجه به رکود حاکم بر بازار که حدود پنج ماه است بازارهای جهانی و به تبع آن داخلی را درگیر خود کرده است کمی عجیب به نظر آید، اما شرکت‌های تولیدکننده ناچارند برای ادامه حیات در بازارهای رقابتی همچنان تولیدکننده‌های مبتکر و باسلیقه‌ای باشند.

گفته می‌شود بحران جهانی اقتصاد یکی از مهمترین دلایلی است که باعث شده تا تولیدکنندگان مطرح، کالاهای خود را با کاهش قیمت زیادی به بازار عرضه کنند. از طرفی واردکنندگان ایرانی براین باورند بازار خرید و فروش تلویزیون LCD همیشه متقاضی دارد و رکود در بازار این کالا معنی چندانی ندارد.

همچنین شنیده شده، برخی از نهادهای صنفی داخلی به منظور حمایت از تولیدات داخلی جلوی کاهش قیمت بیشتر این محصولات در بازار ایران را گرفته‌اند. به هر حال این‌طور که از شواهد امر پیداست، این روزها بحران اقتصادی تاثیر چندانی بر بازار این کالاها در ایران نداشته و به نظر می‌رسد که ایرانی‌ها بیشتر از سایر مردمان به خرید تلویزیون ال سی دی می‌پردازند.

حجم واردات تلویزیون LCD به ایران

مقایسه آمار۱۱ ماهه گمرک جمهوری اسلامی در رابطه با واردات تلویزیون LCD طی سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ موید این امر است که بحران اقتصادی جهانی تاثیر چندانی بر بازار تلویزیون LCD ایران نداشته است.

بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران تنها در یازده ماه نخست سال ۱۳۸۷ بیش از ۳۸۳ تن تلویزیون LCD با سایز ۳۰ اینچ و کمتر و حدودیک هزار و ۴۱۶تن تلویزیون LCD با سایز ۳۰ اینچ به بالا تنها از مبادی قانونی وارد کشور شد که این رقم در مقایسه با سال گذشته که مجموع واردات تلویزیون‌های LCD به کشور حدود ۸۹۳ تن بوده، دو برابر افزایش یافته است. صرف نظر از اینکه مدل سنجش واردات یکی از پیشرفته‌ترین محصولات دیجیتالی در کشور ما هنوز «کیلوگرم» است، اما همین یک هزار و ۷۹۹ تن تلویزیون LCD وارداتی

سال ۸۷ ارزشی بالغ بر ۴۳میلیون دلار یا به عبارت رایج ۴۰۶میلیارد و ۷۸۰میلیون ریال داشت. این در حالی است که ارزش ریالی واردات این تلویزیون‌ها طی سال ۸۶ حدود ۲۱میلیون دلار و معادل ۱۹۶میلیارد ریال بود.

از حجم واردات این کالا از مبادی غیررسمی اطلاع دقیقی در دست نیست، اما همین رشد دو برابری حجم واردات آن هم در شرایطی که بحران جهانی رونق را از بازار اکثر کالاها گرفته است دلیل بر تقاضای زیاد برای این کالا در کشور است.

بیشترین سهم بازار متعلق به کدام برند LCD است؟

LG، SAMSUNG، Sonyا، Sharp، JVC، Panasonic و... جزو برند‌های پرفروش بازار هستند که طبق اعلام فعالان بازار LCDهای برند Sony جزو

گران قیمت‌های بازار و تلویزیون‌های ال سی دیSAMSUNG ، X.VISIONمادیران، LG و JVC و PANASONIC جزو پرفروش‌ترین‌های بازار هستند که در این بین برند سامسونگ از سایر رقبای خود پرفروش‌تر است.

یکتا، فروشنده انواع تلویزیون در مورد قیمت بالای تلویزیون‌های LCD برند Sony می‌گوید: به‌طور کلی تلویزیون‌های LCD این برند در سراسر جهان به عنوان نمونه‌های گران‌قیمت و باکیفیت این کالا معرفی شده‌‌اند که از تنوع بالایی نیز در زمینه‌های مدل، طرح و سایز برخوردارند.

سلیمانی، مسوول فروش تلویزیون‌های LCD نمایندگی مرکزی این برند نیز در این باره گفت: اگر چه LCDهای سونی به عنوان گران‌قیمت‌های بازار شناخته شده‌اند، اما با توجه به کاهش قیمتی که طی چند ماه اخیر در بازار تلویزیون رخ داده است، قیمت‌ها به سطح خرید مصرف کنندگان نزدیک شده است.

صادقی یک فروشنده دیگر معتقد است LCDهای سامسونگ به دلیل زیبایی ظاهر و قیمت مناسبی که دارند جزو پرفروش‌های بازار هستند. به گفته اکثر فعالان بازار خدمات پس از فروش گسترده، زیبایی ظاهر، قیمت مناسب و در کنار همه اینها تبلیغات گسترده باعث شده توجه اکثر خریداران به سوی LCD TVهای سامسونگ جلب شود.

ایزدنیا، مدیر فروش شرکت حافظ پخش نمایندگی فروش محصولات سامسونگ نیز به فروش بالای تلویزیون‌های ۴۰ اینچ در بازار اشاره کرد و گفت: به دلیل قیمت و حجم مناسب این تلویزیون‌ها، استقبال خوبی از این سایز می‌شود.

علایی مدیرکل محصول تلویزیون‌های شرکت مادیران نیز در این رابطه می‌گوید؛ اگر چه در بازار معتقدند LCDهای سامسونگ پرفروش هستند، اما ما براین باوریم تلویزیون‌های شارپ باکیفیت‌تر از سامسونگ و در حد سونی است.

براساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته توسط باشگاه فعالان حوزه

آی سی تی، Sandp نیز در دی ماه سال ۸۷، سامسونگ همچنان جایگاه نخست بازار تلویزیون‌های LCD را در ایران به خود اختصاص داده است. این برند ۹/۲۹درصد از سهم محبوبیت بازار را به خود اختصاص داده است. این درحالی است که همین برند در خرداد ماه سال ۸۷ با ۳/۳۱درصد سهم بیشتری از محبوبیت بازار را در اختیار داشت.

رتبه دوم این بازار نیز همچنان در اختیار دیگر هموطن سامسونگ یعنی ال جی است. این برند هم‌اکنون ۳/۲۲درصد از سهم محبوبیت بازار را در دست دارد و این درحالی است که ال جی نیز همانند سامسونگ نسبت به خرداد ماه گذشته با کاهش سهم روبه‌رو بوده؛ چرا که در آن زمان این برند ۴/۲۳درصد از سهم محبوبیت بازار را در نزد خود داشته است.

سونی ژاپن رتبه سوم بازار در ایران را در اختیار دارد. این برند نیز با ۳/۰درصد کاهش سهم هم‌اکنون ۲/۲۱درصد از سهم محبوبیت بازار را به خود اختصاص داده و بعد از آن دیگر رقیب هم ولایتی آن یعنی پاناسونیک با ۳/۱۰درصد از سهم محبوبیت رتبه چهارم را در اختیار خود دارد. پاناسونیک تنها برندی است که توانسته از خرداد ۸۷ تا دی ماه همان سال سهم محبوبیت خود در بازار ایران را افزایش دهد؛ چرا که این برند در خرداد ماه گذشته تنها ۹/۶درصد از سهم محبوبیت بازار را در اختیار داشته است.

به جز پاناسونیک آن‌طور که اعداد و ارقام نشان می‌دهد، سایر برندهای جایگاه اول تا سوم با کاهش سهم در بازار روبه‌رو بودند.

در این بین ۳/۱۶درصد از سهم بازار محبوبیت برندها به‌طور مشترک در اختیار سایر برندها قرار دارد. شاید رشد سهم این برند‌ها باعث کاهش سهم صدرنشینان جدول ال سی دی‌ها شده باشد.

به هر حال هم‌اکنون XVision، FARASSOO، TOSHIBA،‌ JVC، BenQ،‌ Sharp، Proview، NEC، Hitachi، Sanam، SNOWA، Philips، Hyundai، Pars، Utex و Daewoo در مجموع جایگاه پنجم جدول برندهای محبوب را به خود اختصاص داده اند. همچنین براساس گزارش‌های ارسالی، طی ربع دوم سال جاری، ۵/۱۴درصد سهام فروش تلویزیون‌‏های LCD در جهان به شرکت شارپ تعلق داشته است. پس از شرکت شارپ، شرکت سامسونگ با اختلاف بسیار کمی در جایگاه دوم لیست پرفروش‌‏ترین LCDهای جهان طی این دوره سه ماهه قرار داشته است. شرکت سامسونگ طی این دوره سه ماهه، ۲/۱۴درصد سهام فروش تلویزیون‌‏های LCD در جهان را به خود اختصاص داده است. پس از این دو شرکت، شرکت‌‏های سونی، فیلیپس، LG، پاناسونیک، توشیبا و TTE، با داشتن سهام به ترتیب ۸/۱۳، ۴/۱۲، ۴/۸، ۶، ۴/۳ و ۵/۲درصد از سهام فروش تلویزیون‌‏های LCD در جایگاه سوم تا ششم این لیست قرار گرفته‌‏اند.