روزنامه‌ها را باید روی موبایل‌ ورق زد

مترجم: ندا لهردی

روزنامه‌ها همیشه خبرسازند و اخبار مهم را به تیترهای جنجالی تبدیل می‌کنند؛ این بار اما گویا همین روزنامه‌ها خودشان به تیتر مهم خبرگزاری‌ها و مطبوعات تبدیل شده‌اند. چندان هم دور از ذهن نیست؛ وقتی روند رکود اقتصادی، اخراج کارمندان و کاهش درآمدها به بنگاه‌های مطبوعاتی برسد حتی آن‌ها هم راه گریزی از تیتر شدن ندارند.

صاحبان این بنگاه‌های مطبوعاتی هر روز به خاطر کاهش چشمگیر میزان درآمد حاصل از آگهی‌ها، کاهش میزان گردش مالی و سقوط تعداد خوانندگان و تمایل آن‌ها به اطلاع از اخبار جدید از طریق اینترنت به صورت رایگان، خودشان را برای وقوع اتفاقات

نه چندان خوشایند بعدی آماده می‌کنند. این در واقع همان چیزی است که اینترنت و وب‌سایت‌هایی که اخبار را بدون پرداخت هزینه‌ای به روزنامه‌های منتشر کننده‌شان، در فضای اینترنت منتشر می‌کنند را به دشمنانی برای روزنامه‌های چاپی تبدیل کرده‌اند.

درست به همین دلیل هم هست که این موضوع به بحث اصلی مجمع سالانه انجمن مطبوعات آمریکا که هفته گذشته در شهر سن‌دیه‌گو برگزار شد، تبدیل شده بود.

روزنامه‌های متضرر و روزنامه‌نگاران ناراضی

موضوع انتشار اخبار در اینترنت به صورت رایگان و بدون پرداخت هزینه‌ای به روزنامه‌ها، این روزها به یک بحث جدی در میان اهالی مطبوعات در کشورهای مختلف و به خصوص در آمریکا تبدیل شده است.

در ماه‌های اخیر روند اخراج کارمندان و تعطیلی روزنامه‌ها در این کشور شدت گرفته است تا جایی که در ماه مارس روزنامه

Post-Intelligencer یکی از بزرگ‌ترین روزنامه‌های ایالت سیاتل بعد از سابقه انتشار ۱۴۶ ساله، تعطیل شد. روزنامه Charlotte Observer هم مانند دیگر روزنامه‌های آمریکایی درگیر این شرایط شده تا آنجا که این روزنامه هم در ماه مارس از اخراج ۱۵‌درصدی کارمندان خود خبر داد. این روزنامه از طرفی اعلام کرد که برای افزایش میزان درآمد خود به همکاری با شرکای آنلاین پرداخته است تا از یک روزنامه چاپی صرف به یک بنگاه رسانه‌ای تبدیل شود.

انجمن مطبوعات آمریکا هم به تازگی اعلام کرده است که درآمد حاصل از آگهی‌های چاپی در روزنامه‌ها در سال ۲۰۰۸ با کاهش ۱۸‌درصدی مواجه شده که این رقم در تاریخ روزنامه‌نگاری آمریکا بی‌سابقه بوده است.

«رندی بنت» یکی از اعضای اصلی انجمن مطبوعات آمریکا در این مورد گفته است: «ما با مشکلات مالی جدی برای اداره روزنامه‌ها مواجهیم که بخش بزرگ آن به دلیل رکود اقتصادی فراگیر در سطح جهان است، اما تغییرات ایجاد شده در وضعیت رسانه‌ها و از طرفی توسعه روز افزون اینترنت هم در به وجود آمدن این شرایط بی تاثیر نبوده‌اند. در آمریکا هر روز بیش از ۱۰۰‌میلیون نفر خواننده روزنامه وجود دارند که این آمار نه تنها شاخصی برای رونق صنعت روزنامه‌نگاری این کشور نیست، بلکه نشانه انتقال آن‌ها به وب‌سایت‌ها و تغییر سلیقه آن‌ها است».

این در حالی است که بعضی از روزنامه‌نگاران هم از موتورهای جست‌وجوی اینترنتی مانند گوگل و یاهو شکایت کرده‌اند، چون معتقدند که این موتورهای جست‌وجو میلیون‌ها دلار درآمد از طریق خبرهای آن‌ها به دست می‌آورند در شرایطی که این درآمد متعلق به آن‌ها است.

روزنامه‌ها و موسسات مطبوعاتی بزرگ و کوچک در آمریکا هم از کاهش چشمگیر درآمد حاصل از آگهی‌های خود که بقای آنان را به خطر می‌اندازد، اظهار نارضایتی کرده‌اند.

رییس خبرگزاری بزرگ آسوشیتدپرس(AP) که هر روز خبرهای آن در بیش از ۱۴۰۰ روزنامه آمریکایی منتشر می‌شود، در این مورد گفته است: «ما نمی‌توانیم این وضعیت را بیش از این تحمل کنیم و ببینیم که همکاران مطبوعاتی‌مان هر روز در شرایط بدتری قرار می‌گیرند».

«دین سینگلتون» همچنین در ادامه به انتقاد شدید رییس موسسه مطبوعاتی News Corp از غول جست‌وجوی اینترنتی گوگل که بخش اخبار آن یکی از پرطرفدارترین وب‌سایت‌های خبری در اینترنت است، اشاره کرد.

«راپرت مورداخ»، رییس موسسه مطبوعاتی News Corp در این مورد خطاب به صاحبان روزنامه‌های بزرگی مانند وال‌استریت ژورنال و نیویورک پست گفته است: «آیا باید به گوگل اجازه بدهیم که به راحتی بتواند حق کپی‌رایت ما را ضایع کند؟»

«رابرت تامسون»، دبیر تحریریه روزنامه وال‌استریت، اما با ادبیاتی خشن‌تر از این شرایط صحبت می‌کند: «شکی نیست که بعضی از وب‌سایت‌های مشخص سعی دارند به تدریج ما را به یک عنصر سربار و اضافی یا آفتی برای تکنولوژی تبدیل کنند».

این روزنامه‌نگاران اگرچه دیدگاه‌های یکسانی ندارند، اما همه از بحران به وجود آمده در صنعت مطبوعات کاملا ناراضی و نگران هستند.

گوگل متهم در مقام دفاع

در این میان اما گوگل به عنوان بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی آنلاین و در واقع متهم اصلی مورد نظر اغلب اهالی مطبوعات، سعی کرد تا حد ممکن دراین مجمع از خودش دفاع کند.

در همین راستا «الکساندر مک‌گیلیوری»، مشاور عالی گوگل در مسائل حقوقی در پیامی‌که در این مجمع خوانده شد، نوشته بود: «گوگل با راهنمایی خوانندگان به وب‌سایت روزنامه‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا درآمد بیشتری کسب کنند. در واقع برای اخباری که ما از وب‌سایت روزنامه‌ها در صفحات خود فهرست کرده و هاست نمی‌کنیم با نمایش مقدار کمی ‌از خبر، خوانندگان را برای اطلاع از بقیه اطلاعات به وب‌سایت‌های خود روزنامه‌ها ارجاع می‌دهیم. این نشان می‌دهد که ما به صورت عادلانه از اخبار این روزنامه‌ها استفاده می‌کنیم. ما در حقیقت سعی داریم ترافیک خود را به خوبی کنترل و به منابع خبری منتقل کنیم».

از طرفی «اریک اشمیت» مدیرعامل گوگل دراین باره به صاحبان روزنامه‌ها توصیه کرده است که باید برای نجات از این بحران باز هم به آگهی‌‌‌ها تکیه کنند، اما به راه‌های جدید برای جلب نظر خوانندگان بیندیشند. او به راه‌هایی مانند ایجاد و تاسیس وب‌سایت‌هایی با کاربردهایی مثل دانشنامه‌های آنلاین اشاره کرد و به آن‌ها توصیه کرد که روی تکنولوژی‌های جدید برای اطلاع رسانی مانند موبایل و توسعه برنامه‌هایی برای انتشار اخبار به صورت همراه و در دسترس، تمرکز بیشتری داشته باشند و به این ترتیب سلیقه خوانندگان را هم بیشتر در نظر بگیرند.

اشمیت در ادامه به تعریف از اولین روزنامه‌هایی که در دهه ۱۹۹۰ به اینترنت پیوستند، پرداخت. به عقیده او اگرچه وب‌سایت‌های خبری خوانندگان بسیاری را به خودشان جلب می‌کنند، اما بزرگ‌ترین نقطه ضعف آن‌ها به جریان کند خواندن خبر در آن‌ها که حتی از ورق زدن روزنامه‌‌ها و مجلات هم کند‌‌تر است، مربوط می‌شود.

اشمیت در این مورد در مجمع سالانه انجمن مطبوعات آمریکا گفت: «مطبوعات باید به سمتی پیش بروند که خواندن اخبار روی دستگاه‌هایی مانند گوشی‌های موبایل در نهایت مانند ورق زدن روزنامه‌ها و مجلات لذت‌بخش و جذاب شود. در واقع به عقیده من باید صاحبان روزنامه‌ها برای ایجاد تصویر بهتری از تجربه خواندن اخبار به صورت آنلاین، تلاش کنند».

منبع: AP و AFP