عضو سابق کمیسیون تنظیم مقررات رگولاتوری اعتقاد دارد که پیش از آنکه به مباحثی همچون استقلال سازمان تنظیم مقررات پرداخته شود، باید تدوین برنامه‌های بلندمدت این سازمان در کانون توجه مدیران و برنامه‌ریزان قرار گیرد.

محمد حسن انتظاری، عضو سابق کمیسیون تنظیم مقررات رگولاتوری در گفت‌‏وگو با ایلنا اظهار داشت: در حال حاضر باید برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده در سند چشم‌انداز و برای سازمان تنظیم مقررات کشور، شرح وظایف و سیاست‌گذاری عملی‌تدوین شود. مهمترین موضوعی که در راه رسیدن به این هدف حائز اهمیت است، این است که سازمان تنظیم مقررات باید بداند که وظیفه‌ای استراتژیک و راهبردی بر دوش دارد.

وی در ادامه در زمینه استقلال سازمان خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی تدوین برنامه سازمان تنظیم مقررات، مقدم بر بحث درباره استقلال آن است، به عبارتی، برای رسیدن به رگولاتوری قدرتمند که وظایف خود را به بهترین نحو انجام دهد، پیش‌نیازهایی وجود دارد که تا برآورده نشدن آنها، سازمان به جایگاه مطلوب نخواهد رسید. در صورتی که این شرایط برآورده نشود، تغییر ساختار سازمان، نه‌تنها مشکلات فعلی را برطرف نمی‌سازد، بلکه بر مسائل و چالش‌های آن دامن خواهد زد.انتظاری ادامه داد: اگر چه موضوع استقلال رگولاتوری حائز اهمیت است، اما ضرورت پرداختن به چالش‌های اساسی سازمان از اهمیت بیشتری برخوردار است. به عنوان مثال، اگر نیروی انسانی شاغل در سازمان، بر مفهوم رگولاتوری و مسائل مرتبط با آن اشراف نداشته باشد، استقلال سازمان به مانعی برای انجام وظایف آن تبدیل می‌شود، بنابراین باید نقاط ضعف سازمان بررسی شود و کمبودهای موجود برطرف شود.

وی افزود: در واقع، باید برنامه سازمان برای رسیدن به اهداف خود مشخص شود؛ پس از آن مشخص شود که برای رسیدن به این اهداف آیا لازم است سازمان دارای استقلال باشد یا خیر.

عضو سابق کمیسیون تنظیم مقررات رگولاتوری درپاسخ به این سوال که در صورت استقلال رگولاتوری چه مدلی باید برای آن در نظر گرفته شود، گفت: رسیدن به چنین مدلی قطعا نیازمند مطالعات فراوان و مستقل خواهد بود. در حال حاضر، ارائه یک مدل خاص برای این کار، شتابزده به نظر می‌رسد.