محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌و‌گو با مهر، در خصوص علت اختلالات شبکه‌های ارتباطی در چند وقت اخیر گفت: عمده اختلالاتی که به وجود آمده است، به خاطر ارتقا و توسعه شبکه است که مقطعی بوده و به مرور زمان به حالت پایدار می‌رسد. سلیمانی، زیرساخت‌های ارتباطی در استان هرمزگان را به دلیل ارتباط با کشورهای حوزه خلیج فارس مناسب ارزیابی کرد و گفت: با مشارکت بخش خصوصی، اقدامات خوبی جهت توسعه همه‌جانبه شبکه‌های ارتباطی در دست انجام است.

بازار سیاه ۰۹۱۹ پابرجا است

با وجود تمدید زمان توزیع سیم‌کارت‌های اعتباری ۱۲ هزار تومانی همراه اول تا پایان بهمن ماه جاری، این سیم‌کارت‌ها همچنان با بیش از نرخ مصوب در بازار آزاد خرید و فروش می‌شود. این در حالی است که مسوولان شرکت ارتباطات سیار از توزیع مناسب این سیم‌کارت‌ها خبر می‌دهند، اما سیم‌کارت‌های ۱۲ هزار تومانی تنها در دفاتر دولتی امور مشترکان یافت می‌شود و مابقی مراکز فروش این سیم‌کارت‌ها را حتی تا سقف ۲۰هزار تومان به فروش می‌رسانند.

سرویس GPRS اپراتور اول مشتری ندارد

با وجود گذشت بیش از سه ماه از راه‌اندازی سرویس‌های GPRS همراه اول استقبال چندانی از سوی مشترکان این اپراتور برای دریافت سرویس‌های اینترنت و MMS صورت نگرفته است. به گزارش موبنا، در حالی که اپراتور اول در آستانه سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، رسیدن به مرز ۳۰میلیون مشترک خود را جشن گرفته، فقط ۴۵۰هزار نفر برای سرویس اینترنت تلفن همراه و ۱۰۸هزار نفر برای سرویس MMS این اپراتور ثبت‌نام کرده‌اند.

این در حالی است که سرویس‌های فوق در تهران و بیش از ۱۰ استان کشور قابل استفاده است. کارشناسان نبود فرهنگ استفاده از اینترنت، ناکارآمدی این سرویس‌ها برای مشترکان و نیز هزینه بالای استفاده از آن را از جمله دلایل استقبال سرد متقاضیان از این سرویس ارزیابی می‌کنند.

مخابرات هزینه اجاره آنتن‌های BTS را پرداخته است

مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات ایران گفت: مخابرات ماهانه بین ۱۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برای آنتن‌های BTS تلفن همراه اجاره بها پرداخت می‌کند.

داوود زارعیان در گفت‌وگو با موبنا در خصوص مصوبه جدید شورای شهر تهران، مبنی بر اخذ عوارض نصب آنتن‌های BTS تلفن همراه اظهار کرد: شهرداری از قبل نیز برای آنتن‌های BTS از مخابرات عوارض دریافت می‌کرد و در واقع شرکت مخابرات برای هر آنتن BTS که در محیط شهرداری نصب می‌شد، اجاره می‌پرداخت. وی با بیان اینکه «برخی از سایت‌های BTS تلفن همراه به ناچار در خانه‌های شهروندان نصب می‌شود که اجاره آن نیز به مالکان این ساختمان‌ها پرداخت می‌شود»، اضافه کرد: آنچه که هفته گذشته در جلسه شورای شهر به تصویب رسید، در مورد دریافت بخشی از این اجاره‌ها از صاحبان ملک است وگرنه مخابرات از ابتدا آنتن رایگان نصب نکرده و عوارض و اجاره را به صورت ماهانه به شهرداری پرداخته است. زارعیان تاکید کرد: مخابرات از هیچ فضای رایگانی برای نصب آنتن‌‌های BTS استفاده نمی‌کند. اعضای شورای اسلامی شهر تهران، هفته گذشته در جلسه علنی خود لایحه‌ای دو فوریتی را تصویب کردند که بر اساس آن شهرداری تهران از سال آینده از دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی محدوده پایتخت عوارض می‌گیرد. بر اساس این لایحه که به استناد ماده ۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده تصویب شده، شهرداری بر مبنای ضریب کاربری، ارتفاع ساختمان، عرض معبر و قیمت منطقه‌ای مصوب دکل‌های نصب شده مخابراتی، عوارض دریافت خواهد کرد. بر اساس تبصره ۱ این لایحه ، عوارض مذکور حداقل ۴۰۰هزار ریال و حداکثر چهار میلیون ریال محاسبه خواهد شد.