آغاز ارائه سرویس MMS

عکس: نگار متین‌نیا

بازار دیجیتال- شهریور ماه سال ۸۵ بود که شبکه تلفن همراه ایرانسل راه‌اندازی شد و حدود یک ماه پس از آن شاهد عرضه سیم‌کارت‌های دائمی ایرانسل در سه شهر تهران، مشهد و تبریز بودیم.

حدود سه ماه بعد نیز سیم‌کارت‌های اعتباری این اپراتور همراه با عرضه سرویس‌های GPRS و MMS وارد بازار شدند.

تیر ماه سال ۸۶ نیز نخستین سالگرد قراردادی ایرانسل بود که طی این مدت ۹/۷۱میلیارد تومان به خزانه دولت واریز شد.

در پایان سال دوم قرارداد ایرانسل نیز ۱۹۴میلیارد تومان از سوی این اپراتور به خزانه دولت واریز شد.

البته واریز این مبلغ به خزانه دولت و افزایش درآمد دولت تنها اتفاقی نبود که طی این دو سال شاهد آن بودیم.

افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه که ورود سیم‌کارت‌های ارزان قیمت در ایجاد آن بی‌تاثیر نبود اتفاق دیگری بود که در یک دوره زمانی دو ساله شاهد آن بودیم.

به گفته علیرضا قلمبر دزفولی در زمان اعلام مزایده اپراتور دوم در نیمه دوم سال ۸۲، ضریب نفوذ تلفن همراه کشور سه‌درصد بود و در آبان ماه سال ۸۴ و زمان اعطای پروانه، ضریب نفوذ به ۱۲درصد رسید. این رقم در مهر ماه سال ۸۵ به ۱۷درصد رسید، اما هم‌اکنون با واگذاری سیم‌کارت‌های ایرانسل و توسعه ظرفیت ارتباطی کشور ضریب نفوذ تلفن همراه کشور به ۵۲درصد رسید که این موضوع فراتر از اهداف برنامه چهارم توسعه است.

سهم ایرانسل از بازار

در نشست خبری که به مناسبت دومین سالگرد راه‌اندازی شبکه تلفن همراه ایرانسل در هتل سیمرغ تهران برگزار شد، سهم بازار ایرانسل از کل بازار تلفن همراه کشور طی یکسال گذشته و براساس مشترکان فعال شبکه ۵۱درصد و سهم همراه اول ۴۹درصد اعلام شد.

مدیرعامل شرکت ایرانسل، در این نشست خبری گفت: اگر کل بازار تلفن همراه کشور طی سال‌های اخیر را میان ایرانسل، همراه اول و بقیه اپراتورها تقسیم کنیم، سهم ایرانسل از این بازار ۳۴درصد، سهم همراه اول ۶۵درصد و سهم سایر اپراتورها از جمله تالیا، کیش و... یک درصد خواهد بود.

دزفولی ادامه داد: از نظر پوشش جمعیتی نیز در سال نخست می‌بایست حدود ۵۵درصد جمعیت کشور تحت پوشش قرار می‌گرفت که این میزان به ۵۸درصد رسید و در پایان سال سوم نیز باید پوشش جمعیتی شبکه ایرانسل به ۶۱درصد برسد که اکنون این هدف نیز محقق شده و بیش از ۶۰درصد پوشش جمعیتی کشور تکمیل شده است.

وی، مجموع سرویس‌ها و محصولات عرضه شده از سوی ایرانسل را ۳۷ سرویس عنوان کرد که از این میزان ۲۲ سرویس یعنی ۶۰درصد سرویس‌ها برای نخستین بار از سوی ایرانسل در کشور عرضه شده است.

دزفولی، شبکه رسمی توزیع و فروش و خدمات پس از فروش ایرانسل را ۱۱ مرکز در حال فعالیت عنوان کرد که آنها نیز ۶۱۰۰ توزیع‌کننده رسمی در سطح کشور دارند.

عرضه سرویس‌های باند پهن ایرانسل

ایرانسل در نظر دارد از طریق وایمکس سرویس‌های ویژه‌ای به کاربرانش ارائه کند. به گفته مدیر توسعه شبکه ایرانسل، جان آنترهاوس، MTN و ایرانسل علاقه زیادی به دریافت و ارائه خدمات وایمکس دارند و از ارائه وایمکس در سطح کشوری خوشحال خواهیم شد.

وی اظهار داشت: از جمله سرویس‌هایی که ایرانسل از طریق وایمکس ارائه خواهد داد، سرویس باند پهن به همراه سرویس‌های دیتا و VOIP بر بستر این فناوری خواهد بود.

فردی مولمن، معاون مالی ایرانسل هم در خصوص فروش سهام MTN آفریقای جنوبی و تاثیر آن روی ایرانسل گفت: در خصوص جابه‌جایی سهام MTN تاکنون اتفاقی نیفتاده و تصمیم‌گیری در این باره نشده است و در هیچ موردی روی سهام شرکت ایرانسل برنامه خاصی وجود نداشته است.

راه‌اندازی سرویس MMS از هفته جاری

ایرانسل همچنین از ارائه سرویس MMS طی هفته جاری به مشترکان این اپراتور خبر داد.

علیرضا قلمبر دزفولی در این باره گفت: از هفته جاری با اخذ مجوز از سوی سازمان تنظیم مقررات، سرویس پیام چندرسانه‌ای (MMS) طبق ضوابط سازمان مقررات به مشترکان ارائه می‌شود و مشترکان می‌توانند با تکمیل فرم فعالسازی این سرویس از این خدمات بهره‌مند شوند. ایرانسل در حالی این

سرویس را به مشترکانش ارائه می‌دهد که همراه اول هنوز نتوانسته حتی GPRS را به مشترکانش ارائه دهد.

دزفولی با اشاره به این نکته که تمامی مشترکان ایرانسل برای استفاده از این سرویس باید ضوابط و قوانین مربوطه را قبول کنند، گفت: تمامی مشترکان که متقاضی استفاده از این سرویس هستند باید بالاتر از ۱۸ سال سن داشته باشند اما والدین افراد زیر ۱۸ سال می‌توانند برای استفاده فرزندانشان از این سرویس اقدام کنند.

دزفولی در رابطه با استفاده‌های تجاری از سرویس MMS نیز گفت: استفاده از این سرویس برای ارسال انبوه MMS برای استفاده تجاری برای مشترکان ممنوع است و این امر تنها توسط فراهم‌کنندگان محتوا مجاز است که طرف قرارداد با اپراتور باشند.

علی‌اصغر عینی‌پور، معاون فنی ایرانسل نیز در این رابطه گفت: مطابق این آیین‌نامه مشترک نباید هرگونه پیام طبقه‌بندی شده را از طریق MMS ارسال کند و باید از ارسال هرگونه پیامی که موجب خدشه‌دار شدن امنیت ملی می‌شود، جلوگیری ‌شود.

وی ادامه داد: ممنوعیت انتشار هرگونه ویروس، نرم‌افزارهای مخرب و پرهیز از ارسال هرگونه پیام مستهجن و خلاف شئونات اسلامی و ایرانی نیز از دیگر موارد تعیین شده در این آیین‌نامه است.

به گفته عینی‌پور، مشرکان باید از ارسال هرگونه پیام تهدید‌آمیز، تخریب، هتک حرمت افراد حقیقی و حقوقی یا خدشه‌دار شدن امنیت روانی، اقتصادی و اجتماعی برای افراد حقیقی و حقوقی خودداری کنند.

وی تاکید کرد: به صورت پیش‌فرض دریافت MMS‌های تبلیغاتی برای تمامی مشترکان فعال است مگر در مواردی که مشترک عدم

تمایل خود را به دریافت این پیام‌ها به ایرانسل اعلام کند.

مدیرعامل شرکت ایرانسل همچنین به تدوین آیین‌نامه مزاحمت‌های تلفنی ایرانسل اشاره کرد و گفت: آیین‌نامه مزاحمت‌های اپراتور دوم تلفن‌همراه در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصویب و در حال اجرا است.

وی افزود: ثبت نشدن تعدادی از مشترکان این اپراتور تاثیری در اجرای رسیدگی به مزاحمت‌های تلفنی ندارد.

درآمد دولت از ایرانسل

طبق اعلام مدیرعامل شرکت ایرانسل مجموع منافع مادی این پروژه برای دولت از محل حق امتیاز صدور پروانه، پرداخت ۱/۲۸ درصد از میزان درآمد و فروش، فروش سیم‌کارت و ... بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان است.

وی همچنین در مورد سرمایه‌گذاری خارجی در این پروژه گفت: طبق مجوز صادر شده از سوی وزارت اقتصاد و دارایی میزان سرمایه‌گذاری خارجی این پروژه ۵/۱ میلیارد دلار بوده که تاکنون با سرمایه‌گذاری بیش از ۲/۱ میلیارد دلار توسط MTN، از موفق‌ترین پروژه‌های کشور در بحث سرمایه‌گذاری خارجی محسوب می‌شود.

مدیرعامل ایرانسل، تعداد شرکت‌های همکار با ایرانسل در حوزه‌های مختلف تولیدی، صنعتی، خدماتی، سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات فنی و مهندسی را بیش از ۲۵۰ شرکت ایرانی عنوان کرد که برخی از این شرکت‌ها موفق شده‌اند تا استانداردهای خود را به استانداردهای بین‌المللی ارتقا داده و در سطح بین‌المللی نیز رقابت کنند.