مهم‌تر‌ین جرایم رایانه‌‌ای کشور اعلام شد

نصب نرم‌افزارهای موجود برروی سایت‌ها برای دانلود و بازاریابی، در حالی که فرد دیگری صاحب اثر است، تغییر جزئی نرم‌افزارها و ارائه آن با نام جدید، تکثیر CDهای مربوط به حوزه مولتی مدیا به صورت غیرقانونی توسط افرادی که هیچ حقوقی نسبت به آن نرم‌افزار ندارند، از مهم‌ترین و رایج‌ترین جرایم رایانه‌‌ای در کشور محسوب می‌شوند.

محمودرضا خادمی، نایب رییس شورای انتظامی رسیدگی به تخلفات رایانه‌ای استان تهران در گفت‌وگو با «ایسنا»، با بیان این مطلب رسیدگی به تخلفات صنفی رایانه‌ای توسط شورای انتظامی را خوب ارزیابی و اظهار کرد: از زمان وجود این شورا پرونده‌های زیادی در این زمینه بررسی شده و اکثر این پرونده‌ها در مرحله اول رسیدگی به نتیجه رسیده‌اند و رضایت طرف شاکی جلب شده است.

خادمی با بیان این که بیشترین آمار مربوط به تخلفات رایانه‌ای در کشور به سوءاستفاده‌های کارکنان سابق موسسات رایانه‌ای مربوط می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر یکی از موارد رایج در تخلفات رایانه به این نوع جرایم مربوط است که نرم‌افزاری را که در یک موسسه دیگر ثبت شده در جایی دیگر نیز ثبت می‌شود که البته این امر به خاطر مادی و معنوی بودن حقوق برای شرکت اول حساب می‌شود.

وی تصریح کرد: شورای انتظامی طبق آیین‌نامه بررسی به تخلفات رایانه‌ای در تمام سطوح رای و احکام را ابلاغ می‌کند که اجرای این احکام شامل تذکر شفاهی و کتبی تا تعطیلی کار متخلفان به مدت ۱۰ سال می‌شود که هدف کلی در درجه اول حل اختلاف است و در مرحله بعدی حکم صادر می‌شود.

خادمی اظهار کرد: البته حکمی که توسط شورای انتظامی استان تهران صادر می‌شود، به مدت یک ماه قابل تجدیدنظر است که بعد از تجدید نظر قابل اجرا است.

او افزود: احکام و رای‌های صادره درجه دو، محروم کردن از فعالیت به مدت یک سال نیز حتما در شورای انتظامی کل کشور که متشکل از نماینده استانداری و سه نماینده از سازمان نظام صنفی و شورای مرکزی است، بررسی خواهد شد. همچنین تخلفات کیفری خارج حیطه کاری شورای انتظامی که در سطح بالایی از تخلفات قرار می‌گیرد به بخش پلیس آگاهی ارجاع داده می‌شود.