مصرف بهینه انرژی با تکنولوژی

ندا لهردی

روشنایی یا خاموشی؛ مساله این است.

این روزها اختراع نورانی و حیاتی ادیسون به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شهروندان در شهرهای بزرگ تبدیل شده است.

در حقیقت این افزایش مصرف و بهای انرژی است که این موضوع را به یک بحث داغ بدل کرده است.

به دنبال گسترش و افزایش جمعیت در دنیا و افزایش مصرف انرژی برق قیمت درج شده در صورتحساب‌های برق هم روزبه‌روز بالاتر می‌رود.

درست به همین دلیل هم هست که استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای کاهش مصرف برق در این روزها راه‌حل منطقی و مناسبی به نظر می‌رسد.

از طرف دیگر رشد چشمگیر کاربری‌های جهانی تکنولوژی و ادامه این روند روبه توسعه هم،‌ این راه‌حل را نشانه می‌رود.

با این اوصاف شرکت‌های تولیدکننده محصولات الکتریکی و برقی به فکر طراحی و تولید محصولاتی با کمترین میزان مصرف ممکن با استفاده از تکنولوژی‌های جدید افتاده‌اند.

آمار و ارقام اساسی

افزایش میزان مصرف و البته بهای برق کاملا جدی است؛ آنقدر جدی که افراد مختلف در موقعیت‌های متفاوت را هم درگیر کرده است.

برنامه‌ریزی برای طرح‌های مصرف بهینه برق همان موضوعی است که رنگ یک هدف متحد را به خودش گرفته، تا آنجا که آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده که کاهش مصرف برق محصولات در حالت آماده به کار یا STANDBY تا کمتر از یک وات را تا سال ۲۰۱۰ در دستور کار خود قرار داده است.

یک تحقیق انجام شده در انگلستان نشان می‌دهد که یک هفتم کاربران انگلیسی محصولات دیجیتال خود را معمولا در حال STANDBY قرار می‌دهند.

این حالت (STANDBY) می‌تواند مصرف برق محصولات را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

این در حالی است که همزمان با افزایش مصرف و بهای برق، قطار تکنولوژی هم با سرعت قابل توجهی همچنان پیش می‌رود.

این روزها دیگر کافی است کمی در اطرافمان دقیق‌تر باشیم تا بتوانیم محصولات و خدمات مختلف تکنولوژیکی را ببینیم.

نفوذ تکنولوژی در صنایع مختلف این عرصه را به یک عرصه پردرآمد و حساس تبدیل کرده است.

جدیدترین تحقیقات انجام شده نشان از توسعه حجم سرمایه‌گذاری در صنعت ICT دارد.

براساس آخرین تحقیقات COMPOSS INTELLIGENCE کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که شرکت‌های کوچک و متوسط تجاری تا سال ۲۰۱۲ حجم سرمایه‌گذاری خود را در صنعت ICT از ۶درصد در سال ۲۰۰۷ تا ۸درصد افزایش خواهند داد.

این رشد برابر می‌شود با یک سرمایه‌گذاری ۲۸۰میلیون دلاری تا سال ۲۰۱۲ در صنعت تکنولوژی.

این موسسه همچنین اعلام کرد که در سال ۲۰۰۸ حجم سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در خدمات و تجهیزات ICT به ۶۸۸میلیارد دلار خواهد رسید.

به این ترتیب تکنولوژی و مصرف انرژی و بهای آن مانند دو خط موازی و هم جهت به جلو پیش‌ می‌رود.

تا جایی که نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌‌جمهوری آمریکا، جان مک‌کین هم در سخنرانی‌های خود درباره اقتصاد جهان،‌ آینده را در گرو تکنولوژی، انرژی و جهانی‌سازی دانسته است.

راه‌حل دیجیتال

در حالی که قیمت انرژی در دنیا رو به افزایش بوده و بهای نفت به حدود ۱۴۵دلار در هر بشکه رسیده است، تقاضای کاربران برای محصولاتی با مصرف انرژی کمتر هم افزایش پیدا کرده است.

یکی از مسوولان فروشگاه‌های فروش محصولات الکترونیک و دیجیتال Hi-Mart در کره جنوبی می‌گوید: «مصرف بهینه انرژی در سال گذشته موضوع داغ بحث در میان کاربران نبود، اما امسال حدود ۹ نفر از هر ۱۰ خریدار به دنبال محصولات دیجیتال با مصرف انرژی کمتر هستند.»

به این ترتیب شرکت‌های تولیدکننده هم به دنبال توسعه خط تولید محصولات با مصرف بهینه برق هستند تا بتوانند نظر کاربران را به خودشان جلب کرده و سهم خود را در بازار مواجه با رکود اقتصادی جهانی به دست بیاورند.

از ماشین لباسشویی‌هایی که از بخار آب به جای آب داغ استفاده می‌کنند تا یخچال‌هایی با کمپرسورهایی با مصرف انرژی کمتر و نمایشگرهای کامپیوتری با مصرف بهینه، رقابت بر سر طراحی و تولید محصولاتی با مصرف برق کمتر در میان تولیدکنندگان و شرکت‌های مختلف همچنان تنگاتنگ می‌شود.

در صنعت کامپیوتر هم مصرف بهینه برق به صورت چالش محصولات برسر عمر باتری‌ها نمایان شده است.

تولیدکنندگان کامپیوتر مانند APPLE و Lenovo به تدریج در حال جایگزین کردن نمایشگرهایی با لامپ‌های فلورسنت (ccfls) با نمایشگرهای LED هستند.

به گفته یکی از کارشناسان شرکت Lenovo استفاده از لامپ‌های LED می‌تواند مصرف انرژی برق را تا ۴۰درصد نسبت به نمایشگرهای فلورسنتی قدیمی کاهش دهد.

براساس پیش‌بینی کارشناسان تا سال ۲۰۰۹ استفاده از نمایشگرهای LED در نوت‌بوک‌ها رایج شده و تا سال ۲۰۱۰ هم به تلویزیون‌ها می‌رسد.

کارشناسان موسسه تحقیقاتی Display Research هم پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال ۲۰۱۰ نمایشگرهای LED در ۵۰درصد نوت‌بوک‌ها به کار گرفته می‌شود و تا سال ۲۰۱۵ هم درآمد حاصل از فروش نوت‌بوک‌هایی با نمایشگرهای LED به حدود ۶میلیارد دلار خواهد رسید.

از طرفی شرکت‌های فعال در عرصه تکنولوژی همچنان در این میدان رقابتی سعی دارند با انجام پروژه‌های مهم نظر کاربرانشان را جلب کنند.

به عنوان مثال شرکت Samsung اخیرا سیستم روشنایی ساختمان پارلمان کشور کره‌جنوبی را با محصولات جدید مبتنی بر لامپ‌های LED جایگزین کرده و اعلام کرده است که مصرف لامپ‌های LED به یک‌ششم مصرف لامپ‌های رشته‌ای معمولی می‌رسد.

شرکت Micron تولیدکننده انواع رم و قطعات سخت‌افزاری هم خبر از تولید و عرضه رم‌هایی با مصرف بهینه برق و ولتاژ کم داده است.

این شرکت اعلام کرده که اولین رم DDR۳ یک گیگابایتی را با مصرف برق ۳۵/۱ولتاژی و رم DDR۲ دو گیگابایتی با مصرف برق ۵/۱ولتی خود را به بازار معرفی کرده است.

شرکت HP هم در نمایشگاه لوازم مصرفی الکترونیک سال ۲۰۰۸ از طرح خود برای کاهش ۲۵درصدی مصرف برق در نوت‌بوک‌ها و کامپیوترهای رومیزی تا سال ۲۰۱۰ خبر داده است.

کامپیوترهای جدید این شرکت از چیپ‌ها و پردازنده‌هایی با مصرف بهینه برق استفاده می‌کنند.