بازاری که هر روز به روز می‌شود

مریم عسگری

بازار کامپیوتر، بازاری فعال و پویا است که هر روز شاهد ظهور پدیده‌ای جدید و پیشرفت در آن هستیم.

ماحصل ورود محصولات جدید به این بازار نیز نوسانات قیمت، تغییر و تحول در روند عرضه و تقاضا و ... است.

اگر چه با توجه به رشد سریع علم و تکنولوژی این تحولات در بازارهای جهانی دور از انتظار نیست، اما آنچه مسلم است بازار کامپیوتر ایران با بازارهای جهانی همگام نیست و عرضه محصولات جدید به بازار ایران با فاصله زیادی نسبت به بازارهای جهانی و حتی بازار کامپیوتر دبی و کشور کویت قرار دارد.

جالب اینجا است که اگر چه در زمینه ورود محصولات جدید به بازار داخلی با تاخیر مواجه هستیم، اما روند قیمت‌ها با بازارهای جهانی همگام و تقریبا یکسان است.

نمونه بارز این مساله را می‌توان در بازار لپ‌تاپ مشاهده کرد.

طبق اعلام فعالان بازار، قیمت لپ‌تاپ و همچنین سایر تجهیزات کامپیوتری تا حدود بسیار زیادی تابع قیمت جهانی این کالاها و پس از آن تحت تاثیر جریان عرضه و تقاضا است.

فروشندگان لپ‌تاپ معتقدند تا پیش از این (حدود دو هفته گذشته) قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ و تجهیزات کامپیوتری سیر نزولی داشته و با عرضه مدل‌های جدید و پیشرفته قیمت مدل‌های قدیمی حدود ۲ تا ۵درصد و گاه ده درصد کاهش می‌یافت.

اما این اواخر اتفاق تازه‌ای باعث شده روال نزولی قیمت‌ها جای خود را به ثبات یا در پاره‌ای موارد رشد قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ دهد.

لپ‌تاپ‌ها از موضع خود پایین نمی‌آیند

نفت، ماده‌ای گران قیمت است که در تولید کالاهای بسیاری نقشی اساسی و مهمی دارد.

از آنجا که این ماده در تولید پلاستیک که از مواداصلی تشکیل‌دهنده لپ‌تاپ است سهم زیادی دارد، نوسانات قیمت این کالا باعث شده است تولیدکنندگان لپ‌تاپ در نحوه قیمت‌گذاری روی تولیدات خود قدری تامل کنند.

یک فروشنده لپ‌تاپ در مرکز خرید پایتخت در این زمینه می‌گوید: طی دو هفته اخیر شرکت‌های تولیدکننده برخلاف سابق، با عرضه مدل‌های جدید لپ‌تاپ‌ به بازار قیمت مدل‌های سابق را ثابت نگه داشته و تغییری در نرخ آنها اعمال نکرده‌اند.

به گفته این فروشنده، طی یک هفته اخیر لپ‌تاپ‌های جدیدی مجهز به پردازنده‌های تازه‌وارد سری P به طور محدود وارد بازار شده‌اند که برخی برندها چند نمونه از این لپ‌تاپ‌ها را با قیمت بالا وارد بازار کرده‌اند.

Dell، HP و Sony از برندهایی هستند که لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های سریP تحت عنوان آنها وارد بازار شده است.

طبق اعلام ایران رهجو، نمایندگی فروش لپ‌تاپ‌های SONY در بازار داخلی، مدل‌هایFW ۱۳۹E/H، FW ۱۳۹ N/W و SR۱۲۹E/B از لپ‌تاپ‌های تازه‌واردی هستند که به پردازنده جدید سری P مجهزند.

هیوا مرکزی یکی از نمایندگی‌های فروش لپ‌تاپ‌های سونی در پاساژ پایتخت در این باره می‌گوید: مدل FW۱۳۹ N/W از لپ‌تاپ‌های تازه‌واردی است که به پردازنده GHZC۲DP۸۴۰۰ م۲۶/۲ مجهز است و با قیمت یک‌میلیون و ۴۵۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

مدل‌های FW ۱۳۹ E/H و SR ۱۲۹ E/B نیز از لپ‌تاپ‌های جدید سونی هستند که به پردازنده‌های GHZC۲DP۸۴۰۰ م۲۶/۲ مجهزند. این لپ‌تاپ‌ها که حدود یک هفته است وارد بازار داخلی شده‌اند به ترتیب با قیمت یک‌میلیون و ۳۹۰هزار تومان و یک‌میلیون و ۵۹۰هزار تومان به فروش می‌رسند. همراه پردازش، نمایندگی فروش لپ‌تاپ‌های HP نیز مدل -۱۰۵۰-DV۵ را از لپ‌تاپ‌های جدیدی معرفی کرد که به پردازنده سری P مجهز است.

این لپ‌تاپ در حال حاضر در بازار موجود نیست و طی یکی دو روز آینده با قیمت یک‌میلیون و ۳۴۰هزار تومان وارد بازار می‌شود.

Dell نیز مدل‌های جدید D۸۳۰ و D۶۳۰ از سری Latitude و مدل ۱۵۱۰ از سری Vostro را از لپ‌تاپ‌هایی معرفی کرد که به پردازنده های سری P مجهزند و به ترتیب با قیمت یک میلیون و ۶۹۰هزار تومان، یک میلیون و ۵۳۰هزار تومان و یک میلیون و ۳۷۰هزار تومان به فروش می‌رسند.

نکته قابل توجه اینجا است که به‌رغم ورود لپ‌تاپ‌های جدید به بازار همچنان شاهد ثبات قیمت‌ها در بازار هستیم.

فروش بالای کیف لپ‌تاپ

اگر سری به مرکز خرید پایتخت بزنید، حتما متوجه می‌شوید تعدادی از فروشگاه‌هایی که به فروش لپ‌تاپ مشغول بودند، کسب و کار خود را تغییر داده و به فروش کیف لپ‌تاپ روی آورده‌اند. این مساله‌ای است که بسیاری از فروشندگان لپ‌تاپ در پاساژ پایتخت به آن اشاره می‌کنند.

طبق اعلام فروشندگان، طی چند ماه اخیر به دلیل افزایش تقاضا برای کیف لپ‌تاپ و همچنین سود بالایی که از فروش این کالا نصیب فروشندگان می‌شود، برخی از فروشندگان لپ‌تاپ که از فروش این کالا سودی عایدشان نشده است به فروش کیف لپ‌تاپ روی آورده‌اند.

محمدی، مسوول فروش «ویولا» نمایندگی فروش کیف‌های لپ‌تاپ با مارک‌های تارگوس، جی موبایل، دل‌سی، کارلتون، بل کین و... در این باره می‌گوید: با رونق بازار لپ‌تاپ، بازار تجهیزات این کالا مانند کیف لپ‌تاپ نیز رونق یافته است. او که از اولین فروشندگان این کالا در بازار محسوب می‌شود، قیمت کیف‌های لپ‌تاپ را بین ۲۰ تا ۲۰۰هزار تومان اعلام کرد که قیمت‌ها بستگی شدیدی به قابلیت‌های کیف دارد.

به گفته این فروشنده، طی چند ماه گذشته قیمت انواع کیف لپ‌تاپ حدود ۵ تا ۱۰درصد افزایش یافته است که علت این امر افزایش تقاضا عنوان شده است.

تحول در بازار مادربورد و کارت گرافیک

به نظر می‌رسد برخلاف لپ‌تاپ‌ها، مادربوردها تمایل ندارند روال قیمتی خود را تغییر دهند و همچنان با ورود مدل‌های جدید مدل‌های قدیمی‌تر دستخوش افت قیمت می‌شوند. به طوری که با ورود مادربوردهای جدید سری X۴۸ و ۳۶۵۰ گیگابایت به بازار قیمت مدل‌های قدیمی‌تر تا حدودی کاهش یافته است. خالصی، سرپرست فروش مادربوردهای شرکت سازگار ارقام نیز از عرضه مادربوردهای

جدید intel با عنوان P۴۵T-A X۴۸T-A و مادربورد جدید AMD با عنوان A۷۸۰۷۸۰GM-A به بازار خبر داد و گفت: ورود این مدل‌ها باعث شده

قیمت مدل‌های سابق با کاهش مواجه شود.

اما اتفاق جدیدی که در بازار جهانی مادربورد شاهد آن بودیم، این است که طی دو هفته اخیر قیمت مادربورد و چیپ‌ست در حد قابل توجهی کاهش یافته است که علت این مساله رقابت شرکت‌های تولید‌کننده است.

به گفته خالصی، روند حرکتی مادربوردها در جهان به سمت مادربوردهای سری Hight-end پیش می‌رود وحرکت به سمت چیپ‌های حرفه‌ای است که متاسفانه در کشور ما حدود ۷۰درصد کاربران همچنان از سیستم‌های قدیمی استفاده می‌کنند.

این در حالی است که مادربوردهای جدید علاوه بر اینکه کارآیی بالایی دارند، استهلاک کمتری داشته و میزان مصرف انرژی آنها نیز کم است؛ اما مادربوردهای قدیمی به اقتصاد خانواده و اقتصاد ملی ضربه می‌زنند.

به گفته خالصی، هنوز مادربوردهای قدیمی به علت تقاضای زیادی که برای آنها وجود دارد به وفور وارد کشور می‌شوند که در این صورت مصرف‌کننده بابت یک زباله IT پول می‌پردازد؛ زیرا این کالا پس از مدت کوتاهی و با نصب یک قطعه جدید به رایانه نمی‌تواند پاسخگوی نیاز کاربر باشد.

خالصی معتقد است عرضه کالاهای قدیمی در مورد مادربورد پررنگ است؛ ولی در زمینه کارت گرافیک و رم اوضاع تا حدودی بهتر است و مدل‌های جدید با فاصله کمتری نسبت به سایر کشورها وارد ایران می‌شوند.

پایان حیات سی‌دی‌رم‌ها

در زمینه اپتیکال درایو نیز مسائلی باعث شده است تا بازار این کالا دیگر شاهد روزهای ساکت و آرام گذشته نباشد.

به گفته فعالان بازار، طی چند ماه اخیر میزان خرید و فروش درایوهای سی‌دی‌رم و رایتر تا حدود زیادی کاهش یافته و این موضوع باعث افت قیمت این کالا شده است.

کوهستانی، مدیر فروش ODD‌های شرکت سازگار ارقام در این زمینه می‌گوید: این ادعاهای فروشندگان که تقاضا برای سی‌دی‌رم و سی‌دی رایتر کاهش یافته است، صحت دارد؛ چرا که مردم به استفاده از دی‌وی‌دی‌ رایتر و دی‌وی‌دی رم متمایل شده‌اند. به همین دلیل طی چند ماه اخیر قیمت سی‌دی‌رم و رایتر تا حدود زیادی کاهش یافته و در مقابل قیمت دی‌وی‌دی رم و رایتر افزایش یافته است.

به گفته کوهستانی، دی‌وی‌دی رایترها و دی‌وی‌دی رم‌ها بیش از ۹۰درصد از سهم فروش درایو داخلی را در اختیار دارند. کوهستانی همچنین از احتمال حذف درایوهای COMBO از بازار داخلی خبر داد و گفت: به دلیل اینکه قیمت درایوهای COMBO و BLU-RAY نسبت به دی‌وی‌دی رم و دی‌وی‌دی رایتر بالاتر است، مصرف‌کنندگان به خرید درایوهای COMBO و BLU-RAY تمایلی نشان نمی‌دهند و تنها راه چاره این است که قیمت درایوهای COMBO و BLU-RAY به قیمت دی‌وی دی رم و دی‌وی‌دی رایتر نزدیک شود.

زمان‌پور، مسوول فروشگاه درخشان نیز در این زمینه می‌گوید: به طور کلی بازار ODD بازار نابسامان و راکد است و قیمت‌ها طی ماه‌های اخیر در حد قابل توجهی کاهش یافته است که البته این موضوع به سودجویی برخی از شرکت‌ها برمی‌گردد؛ چرا که سابق بر این واردکنندگان دی‌وی‌دی رایترها را با قیمت ۲۲دلار وارد کشور می‌کردند و با سود ۱۰ تا ۱۲هزار تومان به فروش می‌رسانند، اما حالات با رقابت شدیدی که بین واردکنندگان صورت گرفته است، ناچار شده‌اند برای فروش محصولات خود قیمت‌ها را کاهش دهند.

به گفته وی، در حال حاضر برندهای سونی و لایتون جزو پرفروش‌های بازار درایو هستند که محصولات برند سونی به این دلیل که به طور انحصاری توسط ایران رهجو وارد کشور می‌شود از قیمت بالاتری برخوردار است؛ زیرا تنها شرکت ایران رهجو واردکننده این برند است و خریدار ناچار است مبلغی را که واردکننده مطالبه می‌کند، بپردازد.

هاردهای اکسترنال پرفروش می‌شوند

رشد آمار فروش هارد آن هم از نوع اکسترنالش موضوع دیگری است که در بازار کامپیوتر به چشم می‌آید.

طبق اعلام زمان‌پور، طی ماه‌های اخیر هاردهای اکسترنال با فروش خوبی مواجه شده‌اند و اکثر افرادی که از لپ‌تاپ استفاده می‌کنند، به خرید هارد اکسترنال روی می‌آورند.

به گفته وی، در حال حاضر دو نوع هارد اکسترنال ۵/۲اینچی و ۵/۳اینچی در بازار موجود است که حداکثر ظرفیت هاردهای ۵/۲اینچی که مخصوص لپ‌تاپ است ۳۲۰ گیگابایت است و با قیمت ۱۲۸هزار تومان به فروش می‌رسد. حداکثر ظرفیت هاردهای ۵/۳اینچی نیز یک ترابایت است.

این هاردها که با دو برند وستون دیجیتال و مکستور وارد بازار شده‌اند، قیمتی معادل ۱۸۶هزار تومان دارند.

طبق اعلام این فروشنده پیش‌بینی می‌شود با ورود محصولات جدیدتر هر روز شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار هر دو درایو باشیم.