بازار دیجیتال-نخستین همایش سالانه تجارت الکترونیک شرکت ایریسا با هدف معرفی راه‌حل‌های تجارت الکترونیک همکاری شرکت ip۳ Systems استرالیا در تهران برگزار شد. در این همایش شرکت ایریسا ضمن ارائه قابلیت‌های خود در این زمینه، شرکت ip۳ Systems را شریک استراتژیک خود در حوزه تجارت الکترونیک که جزو برترین شرکت‌های عرضه‌کننده این راه‌حل‌ها در سطح جهان است، معرفی کرد.

علیرضا صالحی، مدیرعامل شرکت دیده‌بان با اشاره به قابلیت‌های تجارت الکترونیک و مزایایی که می‌تواند برای کشور داشته باشد، خاطرنشان ساخت: هم‌اکنون تبلیغات اغلب بانک‌های کشور به سمت معرفی قابلیت‌های خدمات الکترونیکی آنها رفته است و کمتر بانکی را می‌توان یافت که در زمینه خدمات کارت‌های بانکی یا تشویق مردم به استفاده از خدمات آنلاین، تلفنی یا الکترونیکی کار تبلیغی انجام ندهد. همین مساله نشان‌دهنده نیاز کشور به توسعه روزافزون خدمات الکترونیکی و به‌کارگیری آن است.در ادامه همایش عباس ارباب شیرانی، مدیرعامل شرکت ایریسا با بیان اینکه در سال ۱۳۷۱ بخش IT شرکت فولاد مبارکه به عنوان شرکتی خصوصی در اصفهان هویتی مستقل یافت و تاسیس شد تا عهده‌دار انجام فعالیت‌های اتوماسیون و کنترل سیستم‌های آن شرکت باشد، افزود: پرسنل ایریسا در تمامی سطوح مرتبط با IT از اتوماسیون صنعتی گرفته تا شبکه و ارتباطات فعال هستند و پروژه‌های بزرگی در سطح کشور را پیاده‌سازی کرده‌اند و در حال حاضر شرکت ایریسا در بسیاری از رده‌بندی‌های شورای عالی انفورماتیک در رده نخست قرار دارد.

سپس در ادامه سمینار، علی‌اکبر جلالی با اشاره به پیشرفت‌هایی که کشورهای دیگر در توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات و همچنین به‌کارگیری تجارت الکترونیک داشته‌اند، یکی از معضلات کشور در این خصوص را کمبود پهنای باند برشمرد. استاد دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه در آینده نزدیک و برای کاربرهای خانگی در سایر کشورها به پهنای باند ۷۰ مگابیت بر ثانیه برای هر خانوار نیاز است، پهنای باند دانشگاه برای استفاده هزاران دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی را تنها ۲۰ مگابیت بر ثانیه اعلام کرد و به فاصله بسیار زیادی که در این زمینه وجود دارد، اشاره کرد.

سمینار آشنایی با راه‌حل‌های تجارت الکترونیک Ip۳ Systems با سخنرانی مشترک احمد یوسف، مدیرعامل شرکت Ip۳ Systems و مجید مولوی، مدیر توسعه بازار دفتر تهران شرکت ایریسا ادامه یافت. درابتدا مولوی درباره مزایای استفاده از سیستم‌های تجارت الکترونیک بیان داشت که اغلب اوقات نزد مشتریان نیز مفهوم روشنی از تجارت الکترونیک وجود ندارد و آنان تصور می‌کنند که به عنوان مثال دسترسی مشتری یک شرکت به سایت شرکت و دیدن وضعیت سفارش به معنای داشتن فرآیند تجارت الکترونیک است، حال آنکه چنین نیست. بلکه تجارت الکترونیک واقعی به معنای اتفاق افتادن کل روند یک فعالیت تجاری و خود تجارت است نه مشاهده تصویری از آن چیزی که قرار است بین مشتری و شرکت روی دهد. همچنین انجام فرآیند تجاری به معنای تمامی اجزای آن، یعنی خرید، فروش، حمل‌ونقل، عملیات مالی و ارتباط با زنجیره تامین مورد نظر است و در این زمینه تاکنون راه‌حلی در کشور پیاده‌سازی نشده است.

در ادامه احمد یوسف با اشاره به ضریب نفوذ اینترنت در خاورمیانه گفت که در انتهای سال ۲۰۰۷ در حدود ۳۰درصد از کاربران اینترنت متعلق به خاورمیانه بوده‌اند و تعداد آنان به بیش از ۴۲میلیون کاربر می‌رسد. وی با اشاره به اینکه رشد تعداد کاربران اینترنت در خاورمیانه بسیار بالا بوده است، این وضعیت را برای به‌کارگیری سریع راه‌حل‌های تجارت الکترونیک مهم دانست.مدیرعامل Ip۳ Systems سپس به راه‌حل‌های تجارت الکترونیک شرکت خود اشاره کرد و اظهار داشت که این راه‌حل‌ها نخستین فرآیند تجارت الکترونیک ثبت شده (دارای patent) در سطح جهان است که قابلیت بسیار خوبی برای تبدیل شدن به استاندارد در این حوزه را دارد.

مولوی نیز افزود که توافقنامه شرکت ایریسا با شرکت iP۳ تنها توافقنامه انحصاری این شرکت در سطح جهان است که ناظر به پیاده‌سازی، ارائه لاسنس و انتقال دانش فنی نرم‌افزارهای iP۳ است و ایریسا به غیر از ایران، پوشش بازار منطقه را نیز بر عهده خواهد داشت.