بررسی جرایم تلفن همراه توسط شورای حل اختلاف جرایم اینترنتی

عضو اصلی شورای حل اختلاف ویژه جرایم اینترنتی از بررسی جرایم تلفن همراهی که در فضای سایبر صورت می‌گیرد، توسط این شورا خبر داد. «باقرافخمی» عضو شورای حل اختلاف ویژه جرایم اینترنتی در گفت‌وگو با «موبنا» اظهار داشت: دادگاه‌های جرایم رایانه‌ای شکل ماهوی تخلفاتی را که در فضای سایبر صورت می‌گیرد، بررسی می‌کنند.

وی افزود: اگر تخلفات تلفن همراه در فضای سایبر صورت گیرد و رسیدگی به آن از جنبه تخصصی برای قاضی محرز نباشد، این تخلفات در شورای حل اختلاف جرایم اینترنتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی محتوای MMS و SMS و پیام‌های ناخواسته را از جمله مواردی دانست که در این دادگاه قابل‌رسیدگی است.

افخمی هک موبایل، انتشار تصاویراز طریق تلفن همراه، سرقت اطلاعات و سایر تخلفات مرتبط را از جمله جرایمی دانست که تاکنون در این شورا مورد بررسی قرار گرفته شده است. افخمی گفت: این دادگاه با استناد به مواد قانون، مجازات جرائم نقدی و جزای کیفری را از یک تا ۹۱ روز برای متخلفان در این خصوص در نظر می‌گیرد.

به گفته این مقام مسوول، همچنین دادگاه‌های دیوان عدالت اداری برای رسیدگی به تمام شکایاتی که یک طرف دعوا، مردم و طرف دیگر دستگاه‌های اجرایی باشد، فعال بوده و شکایات کاربران از مخابرات نیز در این دادگاه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

تصویب قوانین مرتبط با اپراتورهای تلفن همراه کشور

مجموعه قوانین مرتبط با اپراتورهای تلفن همراه کشور یا آیین‌نامه استفاده مشترک اپراتورهای تلفن همراه از فضاهای مشترک در هیات مدیره شرکت ارتباط مشترک شهر به تصویب رسید.

محمدعلی عابدی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، با بیان این مطلب اظهار کرد: کلیت این آیین‌نامه مورد توافق قرار گرفته و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

وی گفت: در حال حاضر کارشناسان و در واقع مشاور مربوطه در حال تدوین تعرفه‌ در این زمینه است که بعد از تنظیم، این تعرفه‌ها به رگولاتوری یا همان سازمان تنظیم مقررات ارسال می‌شود.

مدیرعامل شرکت ارتباط مشترک شهر - شرکتی که برای هماهنگی استفاده مشاع اپراتورهای تلفن همراه از فضا جهت نصب آنتن راه‌اندازی شد - با بیان اینکه این آیین‌نامه بعد از بررسی و تصویب تعرفه‌ها در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اجرایی می‌شود، اظهار کرد: تا چند روز دیگر مهلت تعیین شده برای تدوین و پیشنهاد تعرفه به اتمام می‌رسد و پس از آن باید به سازمان ارسال شود.

شرکت ارتباط مشترک شهر که متشکل از نمایندگان اپراتورهای همراه اول، ایرانسل، تالیا و همین طور نماینده شهرداری تهران است برای حل مشکلات اپراتورها در شهر تهران تشکیل شده است.

فراهم شدن امکان پرداخت قبوض در همه شعب بانک‌های دولتی

مدیرکل امور مشترکان شرکت ارتباطات سیار ایران گفت: بر اساس مکاتباتی که با بانک مرکزی داشتیم مشترکان از این پس می‌توانند برای پرداخت قبض‌هایشان به همه شعب بانک‌ها به غیر از بانک‌های خصوصی مراجعه کنند و محدودیت زمانی پرداخت نیز در این زمینه وجود ندارد.

علی حمیدی در گفت‌وگو با «ایسنا»، اظهار کرد:‌ ‌چهار بانک ملت، ملی، سپه و صادرات بعد از دریافت قبض‌ها، فایل مربوطه را پس از ۲۴ ساعت به شرکت ارسال می‌کنند؛ بنابراین ما پیشنهاد می‌کنیم که مشترکان این بانک‌ها را برای پرداخت قبوض در اولویت قرار دهند؛ زیرا سایر بانک‌ها فایل‌ها را چهار روز تا یک هفته بعد از دریافت قبض به شرکت ارسال می‌کنند.

وی گفت:‌ ممکن است خط مشترکان در میان دوره به دلیل مکالمه زیاد یا به دلیل رومینگ قطع شده باشد، بنابر این مشترکان مجبور به پرداخت قبض میان‌ دوره و قبض دوره قبلشان هستند، بنابراین نباید مشکلی در این زمینه داشته باشند.

مدیرکل امور مشترکان شرکت ارتباطات سیار ایران گفت: البته مشترکان می‌توانند قبوض خود را از طریق اینترنتی پرداخت کنند و با ارسال حرف لاتین (R) به شماره ۳۰۰۰۹، شناسه قبض و شناسه پرداخت به آنها داده می‌شود که از این طریق می‌توانند به پرداخت قبضشان اقدام کنند.