اصول و کاربرد دیتاسنترها

کتاب «اصول و کاربرد دیتاسنتر‌ها» توسط پژوهشکده فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی منتشر شد.

کتاب «اصول و کاربرد دیتاسنتر‌ها» توسط مهندس علی عقابیان، کارشناس گروه مدل‌های کسب و کار مرکز رشد رویش و مهندس حبیب‌ا... اصغری، رییس پژوهشکده فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، تالیف و روانه بازار شده است.

حبیب‌ا... اصغری درباره انتشار این کتاب گفت: امروزه با توجه به وابستگی شدید و روزافزون نهادهای دولتی و تجاری به ارائه خدمات از طریق اینترنت، لزوم ذخیره‌سازی داده‌ها در یک ساختار قابل اعتماد، از جمله مهم‌ترین نیازهای یک کشور به شمار می‌آید.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی درباره مزایای ایجاد این دیتاسنتر‌ها ‌افزود: از مزایای این مراکز می‌توان به جلوگیری از صرف هزینه‌های گزاف ارتباطی و میزبانی، امکان راه‌اندازی شبکه فیلم بر اساس درخواست کاربران و امکان مانیتورینگ، ثبت وقایع و پردازش اطلاعات به منظور تشخیص نیاز کاربران و ارائه سرویس‌های مطلوب‌تر اشاره کرد. علاوه بر این، کاهش هزینه‌های سنگین انتقال ترافیک به خارج از کشور نیز از تبعات مثبت ایجاد دیتاسنتر در داخل کشور است.

او با بیان این‌که یکی از نکات اصلی و ضرورت‌های بنیادین راه‌اندازی دیتاسنتر در هر کشور آن است، گفت: متاسفانه در کشور ما به دلیل عدم وجود زیرساخت مناسب برای میزبانی تارگاه‌های اینترنتی، بسیاری از پایگاه‌های اطلاع‌رسانی خصوصی و دولتی در خارج از کشور قرار گرفته‌اند. این موضوع تبعات منفی بسیاری به دنبال داشته و در بحران‌ها، تهدیدی برای فشار بر کشور به حساب می‌آید.

رییس مرکز رشد رویش عنوان کرد: قرار دادن اطلاعات سایت‌های مهمی چون تارگاه‌های اینترنتی ارکان حکومتی، وزارتخانه‌ها، بانک‌ها و دانشگاه‌ها در خارج از ایران در سرورهایی که سخیف‌ترین اطلاعات تجاری را نگه‌داری می‌کنند، خدشه به اعتبار ملی کشور است.

گفتنی است کتاب یادشده، نیازمندی‌ها و مشخصات مورد نیاز دیتاسنترها را مورد بحث و بررسی قرار داده است و به مجموعه تکنیک‌ها و استراتژی‌های مربوط به طراحی و ساخت دیتاسنترها اشاره می‌کند.

این فعالیت به همت گروه پژوهشی توسعه مدل‌های کسب و کار در پژوهشکده فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی انجام شده است.