اولین رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور در خصوص فرآیند خصوصی‌سازی شرکت مخابرات ایران هشدار داد و گفت: روندی که امروز شاهد آن هستیم انگیزه‌ها و اهداف متضادی را متصور می‌کند؛ برخی معتقدند که نباید نگران خصوصی‌سازی شرکت مخابرات ایران بود؛ زیرا حسب شنیده‌ها، در عمل قرار نیست اتفاق خاصی رخ دهد و سررشته امور در دست خودشان باقی خواهد ماند.

برخی نیز به شدت نگران منافع ملی و رشد و توسعه پایدار کشور و رشد بخش‌خصوصی هستند و معتقدند این روند نهایتا به تقویت بخش شبه دولتی و ورود شرکت‌های خارجی با واسطه شرکت‌ها و یا نهاد‌های خاص و غیر متخصص در این حوزه و نهایتا تضعیف جدی بخش‌خصوصی همراه خواهد بود. البته اگر مطمئن بودیم که به ازای این نوع واگذاری شرکت مخابرات ایران دولت منافع بالاتری را برای نظام در سر می‌پروراند (که بعید می‌نماید)، آن وقت تحمل آن آسان‌تر می‌بود.

مسعود داوری‌نژاد افزود: در خصوصی‌سازی شرکت مخابرات ایران، واگذاری تمام بخش‌های سوئیچ، شبکه سیم مسی، کانال‌ها و داکت‌های عبور کابل (که هر تکه آن با شهرداری‌ها به زحمت فراهم شده) و خطوط انتقال بین مراکز به صورت یکجا بسیار نادرست و خطرناک است و مطمئنا منجر به سقوط تمام تلاش‌ها برای خصوصی‌سازی در این بخش خواهد شد.

این امر در حالی است که رگولاتور قدرتمندی نیز در کشور برای نظارت و ساماندهی بازار وجود ندارد و تلاشی که در سال‌های قبل برای تفکیک سه حوزه سیاست‌گذاری (مشخص شده در برنامه‌های دولت)، تنظیم مقررات و داوری (رگولاتوری مستقل) و بهره‌برداری (اپراتورهای خصوصی و دولتی) شد، مجددا مخلوط شده که مخرب تر از همه عدم استقلال نهاد تنظیم مقررات است.

وی افزود: بحث خصوصی‌سازی در ۴ برنامه ۵ ساله توسعه کشور مکررا مطرح شده و راه‌کارهای مشخص به‌خصوص در برنامه سوم برای آن ارائه و آیین‌نامه‌های مصوب و بخشنامه‌های متعددی برای اجرایی نمودن آن ابلاغ شد و بنابراین موضوع جدیدی نیست.

اما با ابلاغ سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی این موضوع شکل تازه ای به خود گرفته است و همه مسوولین و متولیان دولتی همان تکالیف و وظایف قانونی خود را اینک با شتاب دنبال می‌کنند.

اما در حوزه مخابرات و ارتباطات به نظر می‌رسد هیچ منطقی پشت این قضیه نیست؛ زیرا در این حوزه یا اساسا اعتقادی به خصوصی‌سازی نداریم و همان‌طور که برخی از صاحبنظران معتقدند، قرار نیست هیچ اتفاق خاصی رخ دهد و تنها معادلات در سطح برگه‌های سهام خواهد ماند یا اینکه واقعا درک صحیحی از مکانیزم این امور نداریم؛ چرا که واگذاری شرکت مخابرات آن هم با این روند، نه تنها با منافع ملی در تضاد است، بلکه در آینده چالش‌های جدی را نیز برای کشور به همراه خواهد داشت.

عضو گروه مشاوران سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفت: برای ورود به بحث خصوصی‌سازی در شرکت مخابرات، داشتن یک استراتژی مشخص در راستای منافع کشور الزامی است.

اینکه بدون توجه به تبعات آتی و گرفتاری‌هایی که این موضوع می‌تواند برای مردم و کشور به همراه داشته باشد و صرفا با نیت همراهی با جو عمومی بخواهیم از کنار این موضوع گذر کنیم، به هیچ وجه جایز نیست. قرارهم نیست هر جایی که توان کنترل و اداره نداریم، به نام خصوصی‌سازی تکلیف را از خودمان ساقط کنیم.