انتقاد به افزایش قاچاق دوربین‌های مداربسته

حجم عمده‌ای از تجهیزات مدار بسته به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که این موضوع واردکنندگانی را که از راه‌های قانونی اقدام به واردات کالاهایشان می‌کنند متضرر کرده است. به گفته فعالان این حوزه، در زمینه واردات قانونی کالاهای این حوزه که مورد استفاده اکثر اماکن نظیر بانک‌ها، هتل‌ها، ادارات دولتی و خصوصی و حتی برخی ساختمان‌های تجاری، اداری و مسکونی است، سختگیری‌های بسیاری می‌شود و در مقابل قاچاقچیان زمینه مناسبی دارند تا از مبادی غیر رسمی‌این کالاها را وارد بازار کرده و سود خود را ببرند.

سعید صفوی یکی از فعالان بازار با بیان این مطلب گفت: متاسفانه واردات تجهیزات مداربسته به کشور بدون هیچ نظارتی توسط گمرک انجام می‌شود و جالب این است که حجم‌این واردات به شکلی است که شبهه برانگیز است. وی افزود: اغلب این واردات قاچاق از مبادی ورودی آشنای کشور صورت می‌گیرد.

صفوی که از سخت‌گیری‌های این سازمان برای کالاهایی که از مبادی قانونی وارد کشور می‌شوند، گلایه داشت، افزود: با وجود اینکه برای کالاهای این حوزه استاندارد مشخصی تدوین نشده است، الزام انجام پروسه استاندارد برای ترخیص کالا، هزینه‌های بسیاری به واردکنندگان قانونی تحمیل می‌کند که این موضوع صرفا قیمت تمام شده کالا را افزایش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک عرش گستر افزود: البته از گوشه و کنار اخباری در رابطه با اجرای طرح شبنم برای مقابله با کالاهای قاچاق شنیده می‌شود که اگر این طرح تنها یک شعار باشد به یک خاطره تلخ تبدیل می‌شود و بازار این لوازم را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. ولی اگر دست‌اندرکاران بتوانند ‌این طرح را به صورت جدی پیگیری و مدیریت کنند آثار حذف کالای قاچاق کاملا مشهود خواهد بود.

وی همچنین از عرضه جدیدترین تکنولوژی دوربین‌های مدار بسته campion به ایران خبر داد و گفت، تکنولوژی HD-SDI حدود ۵ سال است که در دنیا در حال اجرا است که اکنون این تکنولوژی به ایران وارد شده است. وی افزود: این تکنولوژی تصاویر را با کیفیت مگا پیکسلی روی بستر کابل‌های کواکسیال انتقال می‌دهد، با توجه به اینکه در این تکنولوژی اطلاعات بر بستر IP منتقل نمی‌شود سرعت انتقال بسیار بالایی را دارا است و در ضمن امنیت آن نسبت به راه‌حل‌های IP بسیار بالا خواهد بود.

یکی دیگر از مزایای این تکنولوژی نیز انتقال بر بستر کابل‌های کواکسیال است و این مورد به سازمان‌ها و صنایع مختلف که از سیستم‌های آنالوگ قدیمی‌ استفاده می‌کنند این امکان را می‌دهد که از بستر کابل‌های کواکسیال قدیمی‌تصاویر مگا پیکسلی را منتقل کنند و دیگر تغییر روش به IP یا تغییر بستر ارتباطی لزومی‌ ندارد. مهاجرت به این تکنولوژی بسیار راحت و بدون دردسر‌های معمول خواهد بود.