تاثیرگذارترین زنان عرصه تکنولوژی

ندا لهردی

این روزها زنان در جایگاه‌های مختلفی در جوامع حضور دارند و اصلا در بعضی از موارد مشاغلی ویژه برای آنها تعریف می‌شود. حالا دیگر زنان آنقدر در روند رشد و توسعه جوامع تاثیرگذار شده‌اند که نمی‌توان به راحتی از حضور آنان چشم پوشید. آنها در صنایع و تجارت‌های مختلف با راهکارهای خلاقانه توانسته‌اند جایگاه خودشان را تثبیت کنند.

تکنولوژی هم به‌عنوان یک صنعت به روز و با روند رشد سریع شاهد حضور زنان در موقعیت‌های مختلف بوده است که اتفاقا تاثیر زیادی بر موفقیت شرکت‌ها و موسسات‌ داشته‌اند. درست به همین دلیل هم وب‌سایت Fast Company هر سال به بررسی و انتخاب تاثیرگذارترین زنان در عرصه تکنولوژی می‌پردازد.

این وب‌سایت در جدیدترین بررسی خودش ۳۰ زن تاثیرگذار را در شش دسته مختلف انتخاب و معرفی کرده است. به این ترتیب تاثیرگذارترین زنان جهان در عرصه تکنولوژی در شش دسته کارآفرینان، حامیان، فعالان حوزه گیم، فعالان حوزه رسانه، متفکران و مدیران رتبه بندی و معرفی شده‌اند که مهم‌ترین آنها را در اینجا می‌خوانید.

دغدغه‌ها و تجربه‌های موفق

«لیمور فراید» موسس شرکت تولیدکننده کیت‌های الکترونیکی Adafruit Industries و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی الکترونیک و علوم کامپیوتر از دانشگاه بزرگ MIT است.

علاقه او به طراحی و تولید قطعات الکترونیکی که زمانی برایش یک سرگرمی بود خیلی زود به شغل و حرفه‌اش تبدیل شد. او تفکری شبیه به مدافعان نرم‌افزارهای متن باز البته درباره سخت‌افزارها دارد و در زمانی که دانشجو بود عکس‌هایی از آخرین تجربیات در هک‌های سخت‌افزاری را منتشر می‌کرد.

جالب اینکه پرفروش‌ترین محصول شرکتش در این سال‌ها یک باتری کوچک برای پخش‌کننده‌های iPod و دیگر دستگاه‌های مبتنی بر USB بوده است که با قیمت بسیار ارزان روانه بازار شد.

او در سال ۲۰۰۴ در حالی که دانشجو بود برای کار به یک کافه رفت. در آنجا یکی از مشتریان با صدای بلند با گوشی موبایلش صحبت می‌کرد. او با کنار هم گذاشتن چند قطعه الکترونیکی توانست تماس‌های آن مشتری را مسدود کند. همین کارش باعث شد تا مدتی بعد یک شرکت بزرگ تولیدکننده موبایل از او بخواهد تا دستگاهی برای مسدود کردن تماس‌های گوشی‌های شرکت رقیبش تولید کند.

او مدافع پر و پا قرص سخت‌افزارهای اوپن سورس است که در آن قطعات اولیه و روش ساخت هر قطعه یا دستگاه آزادانه در اختیار همه قرار داده می‌شود.

«پرنا گوپتا» مدیرعامل شرکت هندی khush یک دانشجو بود که احساس کرد می‌تواند تجارت موفقی به راه بیندازد. او بعد از شش ماه کار در شرکت Monitor Group به این نتیجه رسید که می‌تواند چیزی بیش از یک مشاور موفق باشد و به این ترتیب یک شبکه اجتماعی به نام Yaari را در هندوستان راه‌اندازی کرد که به زودی تعداد کاربران آن به بیش از دو میلیون نفر رسید. او خیلی زود وارد عرصه رو به رشد برنامه‌های کاربردی برای موبایل‌های هوشمند شد.

او از استعدادهایش در زمینه موسیقی استفاده کرد و با کمک همسرش اپلیکیشن موسیقی LaDiDa را برای گوشی‌های iPhone معرفی کرد. بعد از آن گوپتا اپلیکیشن U۲B iDol را طراحی و تولید کرد که مبتنی بر وب بوده و امکان ساخت موزیک ویدئو شخصی را به کاربرانش می‌دهد.

«تله ویتنی» به‌عنوان رییس و مدیرعامل Anita Borg Institute for Women and Technology که بزرگ‌ترین سازمان غیردولتی برای پیوند دادن و کمک به ارتقای زنان در عرصه تکنولوژی در جهان است، حالا عنوان تاثیرگذارترین حامی زن در عرصه تکنولوژی را به خودش اختصاص داده است. او بعد از مرگ آنیتا بورگ موسس این سازمان در سال ۲۰۰۲ سمت مدیرعامل موقتی را گرفت و هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کرد که در این سمت باقی بماند. او در این سمت باقی ماند و برنامه‌ها و ابزارهای مختلفی را برای کمک به حضور بیشتر زنان در عرصه تکنولوژی توسعه داد. سازمان او حالا برای ارتقای دانش تکنولوژی در میان زنان جهان با ۲۶ شرکت بزرگ تکنولوژی جهان مانند گوگل، اچ پی و مایکروسافت همکاری دارد.

مدیر سیاستگذاری شرکت بزرگ گوگل در آفریقا اما یک وکیل و فعال حقوق بشر کنیایی است.

«اوری اوکولو» در سال ۲۰۰۶ با راه‌اندازی وب‌سایت Mzalendo.com دولت را به پاسخگویی بیشتر با ثبت سوالات مردم در این وب‌سایت مجبور کرد. در سال ۲۰۰۷ و زمانی که کنیا درگیر مناقشات انتخابات ریاست‌جمهوری بود، او با راه‌اندازی وب‌سایت Ushahidi به جمع‌آوری و ثبت گزارش شاهدان عینی از درگیری‌ها با استفاده از پیام‌های متنی و Google Maps پرداخت. او فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی از دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد است و در شهر ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی زندگی می‌کند.

متفکران پشت پرده موبایل‌های هوشمند

«جسیکا کان» معاون بخش مهندسی در Disney Mobile و مغز متفکر بسیاری از بازی‌های پر طرفدار امروز مانند بازی Tap Tap Revenge ویژه گوشی‌های iPhone است.

او در حال حاضر بر روند طراحی و تولید بازی‌های مشابه این که با لمس انگشت کاربران یا تکان دادن گوشی انجام می‌شوند، نظارت می‌کند.

او در واقع یکی از مدیران شرکت Tapulous است که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۰ توسط شرکت Disney خریداری شد. درست شش ماه بعد از این اتفاق، بازی پر طرفدار TTR۴ عرضه شد که با ۲۵ هزار دانلود در هر ساعت جایگاه اول را در App Store به خودش اختصاص داد.

او تا قبل از شرکت در یک کلاس برنامه نویسی در سال آخر دانشکده، یک وکیل بود. او در طول این کلاس بود که متوجه استعدادش در طراحی بازی‌های ویدئویی شد. او تا قبل از پیوستن به شرکت Tapulous، نزدیک به ده سال در شرکت اپل به عنوان مهندس نرم‌افزار کار می‌کرد.

برای «شر وانگ» که یکی از ثروتمندترین مردم تایوان بود، اما اوضاع کاملا متفاوت بود. او از ثروتش در زمینه‌های مورد علاقه‌اش استفاده کرد و به یکی از رهبران عرصه موبایل‌های هوشمند در جهان تبدیل شد. او در حال حاضر موسس و رییس هیات‌مدیره شرکت بزرگ HTC است.

شرکت او که به عنوان یک شرکت تولیدکننده کامپیوترهای قابل حمل کارش را آغاز کرد، این روزها یک ششم بازار جهانی موبایل‌های هوشمند را در اختیار دارد.

وانگ معتقد است که راز موفقیت HTC همکاری مستقیم با برندهای برتر حوزه موبایل مانند Verizon، Sprint و T-Mobile است.

آخرین پروژه وانگ طراحی و تولید موبایل‌های هوشمند ارزان قیمت مبتنی بر۴ G برای دو شرکت Verizon و T-Mobile است. وانگ همچنین همسر «ون چی چن» رییس و مدیرعامل شرکت VIA Technologies یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قطعات

نیمه رسانا در جهان است. وانگ در حال حاضر یکی از مدیران ارشد شرکت VIA Technologies هم هست.

مجله معتبر فوربس سرمایه مشترک این زوج را در سال ۲۰۰۸ چیزی در حدود ۵/۳ میلیارد دلار برآورد کرده است.