انتظار می رود طی سال‌های آینده با استفاده گسترده اپراتورهای تلفن‌همراه از خدمات کلود، طیف متنوع تری از سرویس‌های ارزش افزوده به افراد ارائه شود و انقلابی تازه در دنیای تلفن‌همراه به وقوع بپیوندد. AT&T یکی از این اپراتورها است که به دنبال یافتن راه‌هایی برای ارائه خدمات کلود هوشمند به مشتریان برای گسترده تر کردن خدمات شبکه‌های خود است.

کلود کامپیوتینگ چیست؟

کلود کامپیوتینگ (Cloud Computing ) نوعی خدمات مبتنی بر اینترنت است که در آن عرضه‌کنندگان خدمات، انواع متنوعی از قابلیت‌های سیستم‌های اطلاعاتی و نرم‌افزاری را به مشتریان ارائه می‌دهند. به عنوان مثال کاربران می‌توانند به جای خرید ده‌ها نرم‌افزار و نصب آنها به صورت آفلاین روی سیستم شخصی، آنها را مستقیما بدون آنکه در کامپیوتر خودشان نصب شده باشند مورد استفاده قرار دهند. برای این کار اتصال اینترنتی به رایانه سروری که نرم‌افزار مورد نظر روی آن نصب شده کافی است. ویژگی‌های اصلی کلود کامپیوتینگ عبارتند از:

۱. ارائه توانایی‌ها به عنوان یک خدمت

۲. ارائه خدمات نرم‌افزاری به صورتی قابل انعطاف و در مقیاس‌های متنوع

۳. استفاده از اینترنت برای تهیه و ارائه بسیاری از خدمات نرم‌افزاری

۴. طراحی برای ارائه خدمات گسترده به مشتریان بیرونی

این تکنولوژی بسیاری از سازمان‌ها را از بابت خرید و نگهداری نرم‌افزارها و به این ترتیب نگرانی از دست دادن آنها به‌واسطه بحران‌های احتمالی آسوده‌خاطر می‌سازد و آنها می‌توانند با پرداخت حق عضویت ماهانه متناسب با نیازهای خود به نرم‌افزارهایی که این خدمات را ارائه می‌دهند دسترسی اینترنتی داشته باشند. کاربران همچنین با بهره‌مندی از این خدمات با هر نوع وسیله‌ای مانند کامپیوترهای دستی و حتی گوشی‌های تلفن‌همراه می‌توانند پردازش‌های کامپیوتری پیچیده و سنگین را انجام داده و با سرعت بالا تبادل اطلاعات کنند.

خواب‌هایی که تعبیر می‌شوند

یکی از خدماتی که انتظار می‌رود با راه‌اندازی خدمات کلود در دسترس کاربران تلفن‌همراه قرار بگیرد، صدور فرامین متنوع صوتی با استفاده از گوشی برای دسترسی به خدمات ارزش افزوده است. نسخه‌برداری از اطلاعات، ترجمه و جست‌وجوی صوتی از جمله دیگر خدماتی است که AT&T امید دارد بتواند با بهره‌گیری از خدمات کلود به علاقه‌مندان ارائه دهد.

اگر چه این خدمات از طریق برخی گوشی‌ها و برنامه‌های کاربردی

قابل دسترس است، اما می‌توان انتظار داشت در آینده با ارائه آنها از طریق شبکه‌های اپراتورهای همراه تنوع و کیفیت آنها به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد. AT&T یک گام عملی نیز در این زمینه برداشته و رابط کاربری برنامه نویسی خاصی موسوم به Watson API عرضه کرده که به برنامه نویسان امکان می‌دهد امکاناتی همچون تشخیص صدا، تبدیل متن به صدا و جست‌وجوی صوتی را به برنامه‌های همراهی که طراحی می‌کنند، اضافه کنند.

یکی دیگر از طرح‌های ابتکاری که در این زمینه در حال اجرا است برچسب‌زنی مجازی به اشیای مختلف مانند کلید اتومبیل، لپ‌تاپ و... با استفاده از گوشی همراه است تا اگر فرد در زمان خروج از خانه یکی از آنها را جا گذاشت گوشی به وی اخطار دهد. سرویس کلود دیگری که AT&T در حال کار روی آن است به مدیران شبکه‌ها امکان می‌دهد از راه دور و به طور خودکار از داده‌های ذخیره شده روی لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌ها و... نسخه پشتیبان تهیه کنند. این سرویس به خصوص در صورت وقوع توفان و زلزله یا سرقت دستگاه‌های الکترونیک قابل استفاده خواهد بود. ارائه این خدمات بدون بهره‌گیری از ظرفیت سرویس‌های کلود، از طریق گوشی‌های همراه غیرممکن خواهد بود. با توجه به افزایش تعداد اپراتورهای همراه در کشورهای مختلف جهان و بدیهی بودن دسترسی به خدماتی همچون پیامک، اینترنت همراه، MMS و... امروزه رقابت میان این شرکت‌ها به عرصه‌های دیگری کشیده شده و آنها در زمینه ارائه سرویس‌های ارزش‌افزوده‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که تا پیش از این دسترسی به آنها از طریق گوشی‌های همراه با توجه به توان پردازش پایین این وسیله و همچنین محدودیت‌های فنی و ظرفیت محدود شبکه‌های تلفن‌همراه تنها یک رویا تصور می‌شد. کارشناسان ارائه خدمات کلود را مدلی استثنایی برای ارائه خدمات می‌دانند. زیرا سرویس‌هایی که به این شکل ارائه می‌شوند در هر زمان و مکان قابل دسترس بوده و کاملا دستی یا portable هستند. همچنین می‌توان ارائه این خدمات را بر اساس ظرفیت شبکه‌های تلفن‌همراه برنامه‌ریزی کرد. از سه سال پیش که ارائه سرویس‌های کلود آغاز و به سرعت همه گیر شد، همگان انتظار داشتند اپراتورهای تلفن‌همراه هم به این مساله توجه کنند، اما سازگار کردن این فناوری با شبکه‌های تلفن‌همراه یک چالش جدی بود که عملی شدن این رویا را به تاخیر انداخت. تغییر طراحی شبکه، استفاده از دکل‌های بیشتر و قدرتمندتر و به روز کردن نرم‌افزاری شبکه‌های همراه چالش‌هایی است که در این سه سال بر بخشی از آنها غلبه شده است.