بازار دیجیتال- بازار کامپیوترهای شخصی سال چندان خوبی را پشت سر نگذاشت. در واقع وقوع بحران‌هایی مانند سیل تایلند و به دنبال آن کمبود و گرانی قطعات اولیه باعث شد این بازار کمی دچار رکود شود. حالا اما گویا بازار جهانی کامپیوترهای شخصی رشد نسبتا کمی را در ماه‌های اول سال میلادی جدید تجربه کرده است.

جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد حجم صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل اول سال ۲۰۱۲ نسبت به فصل اول سال ۲۰۱۱ رشد ۳/۲ درصدی داشته است. با این همه اما کمبود عرضه هارددیسک‌ها، شرایط اقتصادی نامساعد و رقابت محصولات دیجیتال شخصی مانند تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند باعث شده است که بازار جهانی کامپیوترهای شخصی در سال ۲۰۱۱ کاهش ۹/۰ درصدی داشته باشد.


افزایش میزان تولید هارددرایوها در فصل اول سال ۲۰۱۲ نقش کلیدی در رشد این بازار داشته است. به این ترتیب شرکت‌های تولیدکننده بزرگ توانستند با مدیریت موجودی انبارهایشان یا حتی افزایش قیمت محصولات تولیدی‌شان این کمبود را جبران کنند، اما شرکت‌های تولیدکننده کوچک‌تر ضرر بیشتری از این جهت دادند. «لورن لوورد» یکی از کارشناسان IDC در این مورد می‌گوید: «رشد نسبی بازار جهانی کامپیوترهای شخصی به فصل اول امسال محدود نخواهد شد. طبق روال عادی این بازار در سال‌های گذشته، معمولا در روند بهبود این بازار کاهش نسبی را تجربه خواهد کرد. اما ما انتظار داریم حجم صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل چهارم امسال به اوج رشد خودش برسد که دلیل عمده آن متعادل شدن قیمت انواع هارددرایو و البته معرفی رسمی ویندوز ۸ می‌تواند باشد.
در بازار ایالات متحده آمریکا همانطور که انتظار می‌رفت بازار کامپیوترهای شخصی نسبتا اشباع شده است و به همین دلیل هم رشد این بازار در فصل اول 2012 تنها برابر یک درصد بوده است. در واقع بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد سلیقه و نیاز کاربران آمریکایی در حال تغییر به سمت استفاده از محصولاتی مانند تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند است. بازار اروپا، آفریقا و خاورمیانه با وجود بحران‌های اقتصادی و بدهی‌های سنگین دوباره در فصل اول امسال به روند رشد گذشته‌اش بازگشته است. درست به همین دلیل هم بازارهای پیشرفته و در حال رشد این مناطق رشدی بیش از پیش‌بینی‌های انجام شده در گذشته را نشان دادند. در این میان کامپیوترهای شخصی قابل حمل و سبک بیشترین سهم فروش و تقاضا را در بازار این مناطق به خودشان اختصاص داده‌اند.


در بازار ژاپن اما بیشترین رشد مربوط به بخش‌های تجاری بوده است و بخش‌های مصرفی روند ثابتی را در میزان تقاضا و خرید طی می‌کنند. بازار کامپیوترهای شخصی در منطقه آسیای پاسیفیک همراه با پیش بینی‌ها پیش می‌رود و رشد محدودی داشته است. در این بازار بیشترین میزان رشد در اختیار کشورهایی مانند چین و هندوستان بوده است. دو شرکت Lenovo و Asus بیشترین حجم فروش را به خودشان اختصاص داده‌اند.
در بازار جهانی کامپیوترهای شخصی شرکت HP همچنان با در اختیار داشتن بیشترین سهم بازار رتبه اول را به خودش اختصاص داده است. این شرکت در اولین فصل از سال ۲۰۱۲ رشد ۲/۳ درصدی را نسبت به فصل اول سال ۲۰۱۱ داشته است. بیشترین رشد این شرکت اما در بازار کشورهای اروپایی و ایالات‌متحده اتفاق افتاده است.
Lenovo اما به دنبال کسب سهم بیشتر در بازارهایی غیر از آسیا است و به همین دلیل علاوه بر بازار آسیای پاسیفیک توانسته سهم خوبی در بازار آمریکا و اروپا و در نهایت رشد 40 درصدی را به‌دست بیاورد. شرکت Dell هم در حالی که شاهد رشد در بازار اروپا، آفریقا و خاورمیانه بوده اما در دیگر مناطق رکود را تجربه کرده است.