عضو حقیقی شورای‌عالی فضای مجازی در تشریح جزئیات برنامه‌های شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: این شورا به هیچ‌وجه امنیتی نیست و با ایجاد آن تلاش می‌شود، سرویس‌های خارجی محدود و کنترل شوند تا کاربران رغبت بیشتری به استفاده از خدمات داخلی داشته باشند. به گزارش خبرنگار مهر، حمید شهریاری، اشکال اساسی در سطح کلان فناوری اطلاعات و ارتباطات را تعداد نهادهای سیاست‌گذار در این بخش عنوان کرد و با بیان اینکه این تعدد دستگاه‌ها و نهادهای سیاستگذار با وجود قانونی بودن طی سنوات اخیر به نوعی جامعه فناوری اطلاعات را دچار تشویش کرده‌اند، اظهار کرد: ایجاد و تشکیل شورای‌عالی فضای مجازی با توجه به این ناهماهنگی در فضای فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور ضروری بود و باید یک نهاد فرابخشی و فراقوه‌ای تصدی هماهنگی بخش‌های مختلف در حوزه سیاستگذاری این عرصه را عهده دار می‌شد.

وی با اشاره به توسعه شبکه‌های اجتماعی که تهدیدهای بسیاری را برای کشور به وجود آورده و نیز فرصت‌هایی بسیار کارآمد که بر بستر اینترنت عرضه شده است، خاطرنشان کرد: امروز بخشی از این فضا ما را دچار نگرانی کرده؛ چرا که برخی از این بستر برای مبادله اطلاعات و بعضا ابزار جاسوسی استفاده می‌کنند؛ اما در کنار این، اینترنت فرصت‌های بسیاری همچون رشد اقتصادی کشور و اشتغالزایی را به همراه دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

عضو شورای‌عالی فضای مجازی با اشاره به تاسیس این شورا و ساماندهی سرویس‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله گام‌های مدنظر این شورا را جایگزین سرویس‌ها و اطلاعات خارجی در فضای مجازی عنوان کرد و گفت: گام دوم در این عرصه محدودسازی سرویس‌ها و کنترل سرویس‌های خارجی بعد از جایگزینی است تا کاربران رغبت بیشتری به استفاده از خدمات داخلی داشته باشند.

وی با اشاره به راه‌اندازی‌ایمیل ملی در این زمینه تاکید کرد و گفت: با راه‌اندازی این ‌ایمیل و به کارگیری فناوری‌های روز و قابل استفاده برای کاربران می‌توان آن را جایگزین ‌ایمیل‌های موجود خارجی کرد.

شهریاری گام سوم در این زمینه را بومی‌سازی سرویس‌های موجود پس از محدودسازی برشمرد و در مورد گام پنجم نیز گفت: نوآوری و ابداع سرویس‌های جدید گام نهایی در این بخش است تا دیگر نیاز به سرویس‌های خارجی احساس نشود.

وی گفت با تشکیل این شورا پیش بینی می‌شود که ظرف ۵ سال آینده ساماندهی کاملی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در تمامی‌مقوله‌های فرصت و تهدید و نوآوری به وجود آید.

عضو شورای‌عالی فضای مجازی با اشاره به سطوح مختلف امنیت در فضای سایبر که شامل تهدیدات خلاف امنیت ملی، خلاف امنیت اجتماعی و امنیت فرهنگی و امنیت اطلاعاتی می‌شود، خاطرنشان کرد: در حوزه امنیت اطلاعات که در برخی مواقع محدودیت و مسدودیت برخی سایت‌ها را الزامی‌کرده است، موفق به شناسایی ۶۵۰ سایت ایجاد شده برای مقابله با نظام، ۳۹ سایت پشتیبان گروه‌های مضلین و چندین سایت ترویج سبک زندگی غربی به معنای غیراسلامی‌ شده‌ایم.

وی افزود: همچنین تعارض قومیتی و مذهبی، ترویج شیطان‌پرستی، توزیع کالاهای غیرمجاز و شکاف نسلی از دیگر تهدیدهای امنیتی است که در این زمینه موفق به شناسایی گروه‌های مروج شده‌ایم.