مقاله‌ای به قلم بیل گیتس مزایای استفاده از فناوری در مدرسه

خبرگزاری مهر- بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت در سایت شخصی خود در مقاله‌ای رویای روش‌های بهتر تدریس را به تصویر کشید و ابراز امیدواری کرد که فناوری‌های نوین آموزشی بتوانند تحولی در کلاس‌های درس ایجاد کنند. موسس بنیاد بیل و ملیندا گیتس در سایت شخصی خود با عنوان «یادداشت‌های گیتس» (the gates notes) در خصوص نقش فناوری در توسعه روش‌های نوین آموزش نوشت:

«من بسیار خوش شانس بودم که در دوران تحصیل آموزگارانی داشتم که دانش‌آموزان خود را تشویق می‌کردند فضاهایی از یادگیری را اکتشاف کنند که درباره‌اش کنجکاو بودند. آزاد بودن برای آزمایش کردن چیزها به من اجازه داد که عشق به رایانه‌ها را در وجود خود توسعه دهم و سرانجام این یادگیری من و همشاگردی ام، پل آلن را به سوی تاسیس مایکروسافت سوق داد.»

بنیانگذار غول نرم‌افزاری دنیا در مقاله خود ادامه داد: «همانطور که به تازگی در کنفرانس سالانه انجمن ملی مدارس مستقل به مدیران مدارس گفتم، تجربه شخصی ام در مدرسه یکی از دلایلی است که سبب شد من شیفته کارم شوم. به باور من ما معلمان خوب بسیار زیادی داریم که اگر بتوانیم آنها را شناسایی، میزان اثربخشی تدریس آنها را اندازه‌گیری کرده و به آموزگاران در بهتر شدن و عالی شدن کمک کنیم می‌توانند معلمان بزرگی شوند. همچنین معتقدم که فناوری می‌تواند به معلمان برای اینکه موثرتر باشند و یادگیری را جالب‌تر کنند کمک کند.»

بیل گیتس نوشت: «یکی از شاخص‌های مهم استفاده از فناوری در مدارس این است که چند دانش‌آموز در یک کلاس آنلاین ثبت‌نام می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد دانش‌آموزان کلاس‌های آنلاین از ۴۵ هزار دانش‌آموز در سال ۲۰۰۰ به ۳ میلیون در سال ۲۰۰۹ افزایش یافته است. نتایج مطالعه اخیری که وزارت آموزش آمریکا انجام داده حاکی از آن است که «یادگیری ممزوج» (ترکیبی از یادگیری آنلاین و تدریس در کلاس درس) بازده دانش‌آموزان را ۱۴ درصد افزایش می‌دهد. این آمار و ارقام به تحقیقات بیشتری نیاز دارند اما می‌توانند نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای باشند.»

رییس بنیاد بیل و ملیندا گیتس افزود: «بسیار جالب است بدانید که تعداد توسعه‌دهندگان سیستم‌های یادگیری آنلاین در فضاهایی چون برنامه های جانبی یادگیری موبایل و کتاب الکترونیک رو به رشد است و آموزگاران روز به روز بیشتر به استفاده از یادگیری ممزوج در کلاس‌های درس خود تمایل پیدا می‌کنند.»

به اعتقاد گیتس، چهار گرایش کلیدی در یادگیری آنلاین وجود دارد که عبارتند از:

۱- ایجاد روش‌های سرگرم‌کننده‌تر و تعاملی‌تر یادگیری نسبت به کتاب‌های درسی سنتی.

۲- استفاده از اینترنت برای یافتن کلاس‌های درس موثر معلمان بزرگ.

۳- شبکه‌های اجتماعی نیز که امروز به سرعت رو به رشد هستند می‌توانند از پتانسیل بالایی برای افزایش همکاری میان معلمان و دانش آموزان و پیگیری و دنبال کردن مباحث داخل کلاس در درون دنیای مجازی برخوردار باشند

۴- انواع جدیدی از یادگیری شخصی شده با کمک بازی‌های رایانه‌ای و سایر ابزارها می‌توانند به دانش آموزان و آموزگاران در زمان واقعی یک بازخورد مهم را ارائه کنند

بنیانگذار مایکروسافت در پایان مقاله خود نوشت: «اگر معلمان بخواهند منابع درست تدریس را پیدا کنند واقعا هیچ محدودیتی برای آنها وجود ندارد، از هم اکنون تا یک دهه بعد، یافتن و استفاده از بهترین محتوا و فناوری به همان اندازه بازکردن یک کتاب متنی طبیعی خواهد بود. تبلت‌ها و دسترسی به سرعت بالای اینترنت همه‌گیر خواهد شد. هر دانش‌آموز می‌تواند یک نقشه یادگیری داشته باشد، چارت‌های درسی خود را بنابر علایق خود انتخاب کند و مسیر یادگیری را در داخل و خارج از کلاس درس دنبال کند.»