مریم عسگری
قیمت مهم‌ترین فاکتور هنگام خرید کالاهای حوزه دیجیتال و کامپیوتر نزد خریداران است و وضعیت کلی بازار این کالاها و روند عرضه و تقاضا تحت تاثیر مستقیم این فاکتور مهم قرار دارند.

اگر به وضعیت بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتال طی سه تا چهار ماه اخیر توجه داشته باشید، متوجه می‌شوید که با آغاز روند صعودی قیمت‌ها، بنا به دلایلی چون نوسانات نرخ ارز آزاد، بروز بلایای طبیعی و... وضعیت کلی بازار دستخوش تغییر و تحول شده است.
کارشناسان بازار می‌گویند، کاهش شدید تقاضا، کاهش موجودی، عدم تمایل فروشندگان به فروش کالاها، چند دستگی قیمت و... از پیامدهای رشد شدید قیمت‌ها طی مدت اخیر در بازار کامپیوتر و کالاهای دیجیتال است و می‌توان با توجه به بروز این اتفاقات طی چهار ماه اخیر به اهمیت روند قیمت‌ها بر وضعیت بازار پی برد. به همین دلیل ما قصد داریم به بررسی روند قیمت‌ها و تاثیر رشد قیمت‌ها بر بازار کالاهای پرفروش حوزه کامپیوتر و دیجیتال بپردازیم. پس اگر می‌خواهید بدانید میزان تغییر قیمت کالاهای این حوزه در ماه‌های گذشته به چه صورت بوده است، این گزارش را بخوانید.


بازار لپ‌تاپ در آذرماه جنجالی
در میان کالاهای حوزه کامپیوتر، لپ‌تاپ‌ها بیش از سایر کالاها تحت تاثیر سریع نوسانات نرخ ارز قرار گرفته‌اند و این اتفاق در کوتاه مدت روی قیمت کالا، میزان عرضه و تقاضا و همچنین روند عرضه نمونه‌های جدید و تکنولوژی‌های نوین‌تاثیر‌گذاشته است. بررسی روند قیمت‌ها در بازار این کالا، طی شش ماه گذشته به خوبی درستی این امر را تایید می‌کند. چرا که به گفته کارشناسان، واردکنندگان و فروشندگان بازار، وضعیت کنونی بازار لپ‌تاپ با شش ماه گذشته قابل مقایسه نیست و روند رشد قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ از خردادماه آغاز و در آذر ماه به اوج خود رسیده است.البته رد برخی از زمان‌ها مانند اوایل تیرماه شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار بوده‌ایم.
به گفته کارشناسان بازار و همچنین با بررسی‌های انجام شده روزنامه «دنیای‌اقتصاد» مشخص شد بازار لپ‌تاپ از اوایل خرداد ماه در پی رشد نرخ دلار به رقم یک هزار و ۱۶۵ تومان با رکود مواجه شد، اما با کاهش نرخ دلار به یک هزار و ۱۲۸ تومان از اویل مرداد ماه بازار رونق گرفت. فعالان بازار در آن زمان اعتقاد داشتند که رشد تقاضا موقتی و زودگذر است که این پیش‌بینی درست از آب در آمد و با رشد قیمت‌ها روز به روز بازار با کاهش بیشتر تقاضا مواجه شد.تا جایی‌که شهریورماه سال ۹۰ که بازار لپ‌تاپ باید پررونق می‌بود، بسیار بی‌سرو صدا و راکد بود.
روند کاهش تقاضا در بازار لپ‌تاپ با رشد نرخ دلار در مهر ماه به رقم یک هزار و 270 تومان شدت بیشتری گرفت و این روند با بروز سیل تایلند و تعطیلی کارخانه‌های تولید هارد که اواخر مهر ماه و اوایل آبان شاهد بروز آن بودیم، باعث شد قیمت لپ‌تاپ بیشتر شود.
اما فعالان بازار می‌گویند، آذرماه بدترین ماه برای بازار لپ‌تاپ بود. چرا که از اوایل این ماه جنجالی قیمت دلار آزاد رقم یک هزار و ۳۵۰ تومان را نیز رد کرد و در اواسط آذر حتی به رقم یک هزار و ۶۰۰ تومان رسید.در این زمان فعالان بازار از به فروش رساندن کالاهای خود خودداری کردند و بازار علاوه بر کاهش شدید موجودی و رشد شدید قیمت‌ها و همچنین چند دستگی قیمت با پدیده احتکار کالا مواجه شد. البته این معضلات با کاهش نرخ دلار به یک هزار و ۴۰۰ تومان در اواخر آذرماه و اوایل دی‌ماه ادامه یافت و دست از سر بازار لپ‌تاپ بر نداشت.
فعالان بازار اعلام کردند وخامت اوضاع در بازار لپ‌تاپ همچنان ادامه داشت تا اینکه در روز یازدهم آذر ماه قیمت دلار به رقم یک هزار و 600 تومان رسید و به این ترتیب بازار هم به حالت نیمه تعطیل در آمد.چون خرید و فروشی در بازار انجام نمی‌شود.


هارددیسک
بازار هارددیسک تا قبل از وقوع سیل تایلند با کاهش مداوم قیمت مواجه بود. چرا که بر اساس اعلام فعالان بازار، روند عادی قیمت هارد نزولی است و هر ماه شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار این کالا بوده‌ایم. اما در پی وقوع سیل تایلند قیمت این کالا در حد قابل توجهی افزایش یافت.
گروهی از فعالان بازار و کارشناسان میزان افزایش قیمت هارد را طی ماه‌های آبان و آذر در حدود 30 تا 100 درصد؛ یعنی حدود دو برابر اعلام کردند.
حیدری، سرپرست محصول و بازار گروه شرکت های آواژنگ گفته‌است: قیمت هارد پس از بروز سیل تایلند از اواسط آبان تا اواخر آذر در حدود دو برابر افزایش یافته است.
وی افزود: البته طی مدت اخیر با توجه به راه‌اندازی مجدد کارخانه‌های سازنده هارد قیمت‌ها در حال کاهش است.اما این کاهش قیمت چندان محسوس نیست. وی افزود: به نظر می‌رسد بازار هارد تا اواسط بهمن‌ماه به حالت نرمال خود برسد.
بهرام شفق، مدیر فروش بخش هاردهای شرکت آونگ نیز با بیان این مطلب که قیمت هارد طی دو ماه اخیر رشدی باورنکردنی داشته است، گفت: به نظر می‌رسد بازار هارد آرام آرام متعادل شود.
دوربین عکاسی
دوربین‌های عکاسی هم همگام با رشد شدید نرخ دلار طی ماه‌های گذشته با افزایش قیمت مواجه شدند. اما میزان رشد قیمت دوربین‌های عکاسی مانند لپ‌تاپ و هارد نیست.


به گفته کارشناسان بازار دوربین‌های دیجیتال،به طور کلی قیمت‌ها طی مدت اخیر بر حسب برند و نوع دوربین و اینکه از چه سری دوربینی باشد، تغییر کرده است.
علی عمادی، مدیر فروش شرکت نورنگار میزان رشد قیمت‌ها درمورد دوربین‌های دیجیتال عکاسی نیکون و کانن را در حدود ده درصد اعلام کرد.این درحالی است که بررسی‌های بازار نشان می‌دهد میزان رشد قیمت در مورد برخی از دوربین‌های برندنیکون مانند مدل‌های D7000 و D700 بیش از ده درصد و در حدود 15 تا 20 درصد بوده است.
شریفی مسوول فروش نمایندگی فروش شرکت بانیان الکترونیک هم میزان رشد قیمت‌ها در بازار دوربین‌های عکاسی را طی ماه‌های گذشته در حدود ۵ تا ۱۰ درصد اعلام کرد.
اما سونی،اعلام کرده است هیچ گونه تغییر قیمتی را در مورد دوربین هایش اعمال نکرده است.
فعالان بازار و کارشناسان می‌گویند، میزان تغییرات قیمت در حوزه تجهیزات جانبی عکاسی مانند لنز و... در حد بیشتری بوده است و به حدود ۲۰ درصد می‌رسد.به همین دلیل برخی از عرضه کنندگان دوربین، دوربین‌ها را با لنزهای ارزان قیمت‌تری به بازار عرضه می‌کنند تا در این صورت مشتریان خود را حفظ کنند.