سال ۲۰۱۱ بازار موبایل شاهد اتفاقات جالبی بود و به نوعی صنعت موبایل متحول شد؛ اما چه اتفاقاتی در سال ۲۰۱۲ در بازار تلفن همراه رخ می‌دهد. گوشی‌های هوشمند به کدام سو می‌روند و طی ۱۲ ماه آینده چه گوشی‌هایی با چه فناوری‌هایی راهی بازار خواهد شد. ۱- ساخت گوشی‌های هوشمند چهارهسته‌ای

۲۰۱۱ سال تولید و ساخت گوشی‌های مبتنی بر تراشه‌های دوهسته‌ای بود اما انتظار می‌رود در طول سال ۲۰۱۲ گوشی‌های تلفن همراهی که راهی بازار می‌شوند با تراشه‌های چهارهسته‌ای به بازار بیایند، بنابراین این دستگاه‌ها از قدرت پردازش و سرعت بیشتری نسبت به گوشی‌هایی با تراشه دوهسته‌ای برخوردار خواهند بود.بر این اساس، پیش بینی می‌شود Edge نخستین گوشی هوشمندی با پشتیبانی از تراشه چهارهسته‌ای باشد که توسط HTC به بازار بیاید و در پی آن ال‌جی، موتورولا و سامسونگ هم گوشی‌هایی با چنین پردازنده‌ای راهی بازار خواهند کرد. همچنین انتظار می‌رود گوشی آیفون جدید اپل با شماره ۵ یا ۶ در طول سال ۲۰۱۲ با پردازنده ۴ هسته‌ای راهی بازار شود. بنابراین امسال پس از عرضه نسخه ۵ یا ۶ گوشی آیفون یکی از هوشمندترین گوشی‌ها راهی بازار شود.

۲- عرضه iPhone XL

از آنجا که ساخت گوشی‌هایی با صفحه نمایش بزرگ در طول سال ۲۰۱۱ باب شد انتظار می‌رود سال ۲۰۱۲ اپل نسخه بعدی گوشی آیفون را با صفحه نمایش ۴ اینچی عرضه کند. البته در طول ۲۰۱۱ پس از اینکه عرضه گوشی آیفون چند ماهی به تاخیر افتاد پیش‌بینی شده بود که این گوشی با صفحه نمایش ۴ اینچی به بازار بیاید؛ اما این اتفاق نیفتاد. به این ترتیب انتظار می‌رود نمایشگر ۴ اینچی آیفون به رقیب قدرتمندتری برای گوشی‌های مبتنی بر آندورید و ویندوز فون تبدیل شود.

۳- عرضه گوشی‌های ارزان‌قیمت مبتنی بر ویندوز فون

از آنجا که معمولا گوشی‌های هوشمند با قیمت نجومی راهی‌ بازار می‌شوند، انتظار می‌رود در طول سالی که پیش‌رو داریم گوشی‌های مبتنی بر ویندوز فون با قیمتی ارزان‌تر نسبت به سایر گوشی‌های هوشمند به بازار عرضه شوند.

بر این اساس گوشی‌های هوشمند نوکیا با پلت‌فرم ویندوز فون احتمالا با قیمت مناسبی در اختیار کاربران قرار خواهند گرفت.

۴- آندروید باز هم در صدرسیستم عامل آندروید بی‌تردید موقعیت خود را در بخش گوشی‌های هوشمند همچنان حفظ می‌کند و انتظار می‌رود در طول سال ۲۰۱۲ سهم این سیستم عامل در بازار جهانی تلفن همراه از ۵۰ درصد بیشتر شود. عرضه گوشی‌های مبتنی بر نسخه Ice Cream Sandwich این سیستم‌عامل هم افزایش سهم آندروید را در بازار همراه تضمین می‌کند.البته گوشی‌هایی مثل Galaxy S۲ سامسونگ و برخی از گوشی‌های قدیمی HTC امکان پشتیبانی از این نرم‌افزار را ندارند و این یکی از نقاط ضعف آندروید به شمار می‌رود؛ اما انتظار می‌رود سامسونگ با خلاقیتی که دارد از پس این مشکل برخواهد آمد.

۵- اختلافات سامسونگ و اپل حل نمی‌شود

در طول سال گذشته اپل و سامسونگ به دلیل استفاده از امتیازات یکدیگر در تولید محصولات‌شان اختلافات زیادی پیدا کردند و انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۲ این اختلافات همچنان ادامه داشته باشد.از آنجا که اپل در تولید محصولاتش امتیازات زیادی را به ثبت رسانده انتظار می‌رود سامسونگ در سال ۲۰۱۲ باز هم از امتیازات این شرکت استفاده کرده و همچنان دعوای حقوقی این دو شرکت ادامه پیدا کند.با همه این اختلافات، اما ارتباط این شرکت‌ها با یکدیگر قطع نخواهد شد و اپل همچنان یکی از خریداران اصلی تجهیزات سامسونگ باقی خواهد ماند.