امیدهای دوباره Western Digital

بازار دیجیتال- سیل بی‌سابقه تایلند در ماه‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده محصولات دیجیتال و الکترونیکی مستقر در این کشور را دچار مشکل کرد تا جایی که حتی صنعت هارد درایو و دوربین‌های دیجیتال را هم تحت تاثیر قرار داد. شرکت Western Digital یکی از این شرکت‌های تولید کننده بود که آسیب زیادی از این سیل دید. این شرکت که تولیدکننده هارد درایو و محصولات شبکه‌ای است، به تازگی پیش‌بینی خود از درآمد فصلی‌اش را افزایش داده است. این شرکت اعلام کرده است که بعد از آسیب جدی سیل به تجهیزات و کارخانه‌های این شرکت در تایلند، حالا انتظار می‌رود درآمد این شرکت در فصل چهارم سال ۲۰۱۱ دست‌کم به ۸/۱ میلیارد دلار برسد. در ماه اکتبر گذشته و بعد از آسیب‌های اولیه، Western Digital پیش بینی کرد که در این فصل فروش ۰۵/۱ میلیارد دلاری را خواهد داشت که در نهایت می‌تواند به درآمد ۲۵/۱ میلیارد دلاری منجر شود. اما این شرکت تولید هارد درایوهایش را در تایلند از این هفته دوباره آغاز کرده است.

«جان کوین» مدیرعامل این شرکت در این مورد گفته است: «تیم کارکنان Western Digital با اشتیاق، پشتکار، ابتکار و عمل گرایی خودشان توانستند این شرکت را به شرایط گذشته برگردانده و دوباره خط تولیدمان را در تایلند راه‌اندازی کنیم. به نظر من حتی حالا در شرایط بهتری از گذشته قرار داریم و کارکنان شرکت انگیزه بیشتری برای بازسازی و جبران ماه‌های گذشته دارند. با این همه اما همچنان کارهای زیادی باید انجام بدهیم تا به روند رشد سریع گذشته‌مان بازگردیم.»

علاوه بر این شرکت، شرکت رقیب آن یعنی Seagate Technology هم هفته گذشته از آغاز روند بهبود صنعت هارد درایو بعد از سیل تایلند خبر داد. سیل بخش قابل توجهی از کارخانه‌ها و خط تولیدهای مرکزی شرکت‌های تولیدکننده هارد درایو را در شمال بانکوک در برگرفته و به این ترتیب تولید هارد دیسک‌ها را برای مدتی متوقف کرده بود. با این حال اما گویا شرکت کالیفرنیایی Western Digital آسیب شدیدتری را نسبت به Seagate متحمل شده بود، چون آسیب‌های وارد شده به Seagate بیشتر به صورت غیرمستقیم بوده است.

شرکت Western Digital انتظار دارد میزان تولید خالصش را به بیشتر از ۲۳ درصد در فصل چهارم برساند و برای بازسازی تجهیزات خطوط تولیدی‌اش هزینه‌ای بیش از ۲۶۵ میلیون دلار صرف کند.

کارشناسان اعلام کرده‌اند که سیل تایلند هزینه‌ای بین ۲۲۵ تا ۲۷۵ میلیون دلار را به این شرکت تحمیل کرده است که این میزان به جز مبلغی است که بیمه برای خسارات وارد شده پرداخت می‌کند.

با این همه آغاز سریع روند بهبود باعث شد تا قیمت سهام شرکت Western Digital در اوایل این هفته با افزایش ۶/۰ درصدی به ۲۵/۲۹ دلار برای هر سهم برسد. این در حالی است که قیمت سهام این شرکت در زمان وقوع سیل تا ۱۴ درصد هم کاهش پیدا کرده بود. این شرکت که تولید کننده اصلی برای شرکت‌هایی مانند HP، Dell و Acer است، ۶۰ درصد از حجم تولیداتش را در تایلند متمرکز کرده بود.

شرکت Western Digital اعلام کرده است که تا ماه مارس آینده خطوط تولیدی جدیدی را در تایلند و مالزی راه‌اندازی می‌کند. این شرکت همچنین از تکمیل روند خرید شرکت Hitachi Global Storage Technologies تا آن زمان خبر داد.