بازار دیجیتال- فضای حاکم بر بازار جهانی پردازنده‌های نیمه رسانا هر روز رقابتی و چالشی می‌شود. این همان موضوعی است که بسیاری از شرکت‌ها و موسسات تحقیقاتی مانند Gartner و IHS iSuppli درباره آن هشدار داده‌اند.

این موسسات گزارش‌هایی را منتشر کرده‌اند که بر اساس آنها فصل چهارم سال ۲۰۱۱ و ماه‌های اول سال ۲۰۱۲ روزهای سخت پیش روی این بازار هستند و به همین دلیل پیش‌بینی‌های خودشان را از وضعیت این بازار برای روزهای آینده کمی تعدیل کرده‌اند.
این اتفاق به دنبال اعلام اغلب شرکت‌های تولید کننده پردازنده‌های نیمه رسانا درباره فروش نه چندان امیدوار کننده آنها در فصل سوم رخ داد. این شرکت‌ها همچنین انتظار روزهای خوبی را برای فصل چهارم امسال ندارند. این در حالی است که کارشناسان و فعالان بازار معتقدند که این روند تا نیمه اول سال 2012 ادامه پیدا خواهد کرد. این موضوع به کاهش چشمگیر قیمت انواع پردازنده‌های نیمه‌رسانا منجر شده است.
آخرین گزارش موسسه iSuppli در این مورد نشان می‌دهد که بازار جهانی پردازنده‌های نیمه رسانا تا پایان سال ۲۰۱۱ رشد سالانه ۲/۱ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۰ برای خودش به ثبت می‌رساند. این در حالی بود که پیش‌بینی قبلی این موسسه تحقیقاتی برای این رقم برابر ۹/۲ درصد بوده است. در حالی که درآمد جهانی این بازار در فصل سوم افزایش نسبی داشته است، انتظار می‌رود این درآمد در سه ماهه چهارم امسال دچار رکود شده و تا ۲ درصد هم کاهش پیدا کند. با این اوصاف بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ پردازنده‌های نیمه رسانا خودشان را برای کاهش میزان درآمد در فصل چهارم امسال آماده کرده است.
کارشناسان موسسه iSuppli در این مورد معتقدند که تولید کنندگان بزرگ این بازار مانند شرکت‌های Intel، Samsung، Renesas، Qualcomm و AMD احتمالا درصد رشد مثبتی را برای فصل چهارم به‌دست خواهند آورد که البته این درصد قطعا تحت تاثیر محدودیت‌های بازار در این فصل قرار خواهد گرفت.
کارشناسان اعلام کرده‌اند که این رکود در بازار پردازنده‌های نیمه رسانا در نتیجه بحران ژاپن در اوایل سال ۲۰۱۱ و در ادامه آن سیل بی‌سابقه‌ای که تایلند را در ماه‌های اخیر درگیر خودش کرده است، اتفاق افتاده است. با این همه اما جدیدترین گزارش موسسه IHS iSuppli در این مورد پیش‌بینی می‌کند که درآمد بازار جهانی پردازنده‌های نیمه رسانا در سال ۲۰۱۲ رشد ضعیفی برابر ۲/۳ درصد داشته باشد و به یک عدد تک رقمی برسد. این در حالی است که انتظار می‌رود قیمت این محصولات به دنبال به هم خوردن تعادیل میان عرضه و تقاضا کمی افزایش پیدا کند.