Intel پر فروش‌ترین تولیدکننده پردازنده

بازار دیجیتال- بازار جهانی پردازنده‌های کامپیوتری همچنان روند رشد خودش را ادامه می‌دهد. این موضوع را تحقیقات و آمارهای جهانی هم تایید می‌کنند. آخرین و جدیدترین گزارش تحقیقاتی موسسه IDC در این زمینه نشان می‌دهد که درآمد حاصل از فروش جهانی پردازنده‌های کامپیوتری در فصل سوم سال ۲۰۱۱ در مقایسه با فصل دوم افزایش ۱۲ درصدی داشته است.

به این ترتیب درآمد حاصل از فروش جهانی این محصولات در فصل سوم به ۷/۱۰ میلیارد دلار رسیده است که این رقم در مقایسه با فصل دوم امسال افزایش ۲/۱۲ درصدی و نسبت به فصل سوم سال ۲۰۱۰ افزایش ۱/۱۶ درصدی داشته است. از نظر حجم صادرات جهانی اما بازار جهانی پرازنده‌های کامپیوتری در فصل سوم نسبت به فصل دوم افزایش ۷/۶ درصدی و در مقایسه با فصل سوم سال ۲۰۱۰ افزایش ۲/۵ درصدی داشته است. «شان رائو» یکی از تحلیلگران موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «متوسط قیمت فروش پردازنده‌های کامپیوتری به فروشنده‌های خرد در این فصل افزایش نسبی تا ۵ درصد داشته است. بیشترین تقاضا در این فصل مربوط به پردازنده‌های Sandy Bridge شرکت Intel و Fusion شرکت AMD بوده است.این در حالی است که پردازنده‌های قدیمی و ارزان‌تر مانند Atom شرکت Intel تقاضای کمتری داشته و در نهایت حجم صادارت آنها با کاهش مواجه بوده است.»

به طور کلی تحقیقات IDC نشان می‌دهد که پردازنده‌های Sandy Bridge شرکت Intel و Fusion شرکت AMD در فصل سوم سال ۲۰۱۱ سهم ۷۳ درصدی از فروش بازار جهانی را در اختیار داشته‌اند. در این فصل شرکت Intel سهم ۲/۸۰ درصدی از بازار جهانی پردازنده‌های کامپیوتری را به خودش اختصاص داده است که این میزان افزایش ۹/۰ درصدی نسبت به فصل دوم امسال را تجربه کرده است. در مقابل شرکت رقیب یعنی AMD در این فصل سهم ۷/۱۹ درصدی بازار جهانی این محصولات را دارد که این رقم در مقایسه با فصل دوم امسال تا ۷/۰ درصد کاهش پیدا کرده است. شرکت VIA Technologies هم با سهم ۱/۰ درصدی در جایگاه سوم قرار گرفته است.

کارشناسان و تحلیلگران IDC، اما معتقدند که بازار جهانی پردازنده‌های کامپیوتری تا پایان سال ۲۰۱۱ رشد سالانه ۳/۷ درصدی را تجربه می‌کند. این در حالی است که پیش بینی‌های قبلی برای این رقم رشد ۳/۹ درصدی را نشان می‌دادند که گویا حالا به دنبال بحران اقتصادی آمریکا و اروپا کاهش پیدا کرده است.