یک Xperia کوچک اما کامل

سونی‌اریکسون طی یکی دو سال گذشته تمام تمرکز خود را روی خانواده Xperia گذاشته و در طول این مدت مدل‌های متنوعی را روانه بازار کرده است. مدل‌هایی که گاهی اوقات با استقبال و در پاره‌ای از موارد نیز با عدم استقبال در بازار روبه‌رو شده است. هرچند نسخه اولیه Xperia Mini نتوانسته است ایده‌های قدرتمندی را در خود جای دهد؛ اما باز هم گوشی خوبی بود اما این بار Xperia Mini Pro آمده است که بازار این نوع گوشی‌ها را از آن خود کند. با این حال تصور می‌شود Arc و Xperia Pro این گوشی را یک تازه‌وارد بدانند. در حقیقت Xperia Mini Pro از همان سخت‌افزاری که در نسخه‌های بزرگ‌تر آن یعنی Xperia استفاده شده است بهره می‌برد. با این حال این گوشی دارای صفحه کلید QWERTY خوب، صفحه نمایش خوب و کیفیت فیلمبرداری HD و آخرین نسخه آندرویدی ۲/۳ Gingerbread است.

از قابلیت‌های این گوشی می‌توان به پشتیبانی از ۴ باند GSM / GPRS / EDGE و ۳G با سرعت ۲/۷ مگابیت بر ثانیه HSDPA و ۷۶/۵ مگابیت بر ثانیه HSUPA اشاره کرد.

صفحه نمایش ۳ اینچی با قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ از نوع لمسی خازنی با رزولوشن HVGA (۴۸۰×۳۲۰) و استفاده از موتور Sony Mobile Bravia در کنار داشتن صفحه کلید QWERTY که قابلیت بیرون آمدن از کنار گوشی را داراست و دارای ۴ ردیف کلید و کلید‌های جهت نما است کار با این گوشی را به‌خصوص درکنار سیستم عامل آندروید نسخه ۳/۲ Gingerbread راحت کرده است.

پردازنده ۱GHz Scorpion و شتاب‌دهنده گرافیکی Adreno ۲۰۵ و Qualcomm Snapdragon MSM ۸۲۵۵ chipset به همراه ۵۱۲ مگابایت حافظه به صورت RAM سرعت کار با این مدل را بالا برده است.

دوربین این گوشی ۵ مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس اتوماتیک، فلاش LED و برچسب‌گذاری جغرافیایی است همچنین فیلمبرداری ۷۲۰p با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه و فوکوس مداوم را نیز داراست. این گوشی دارای GPS با قابلیت A-GPS است و حافظه این گوشی با استفاده از میکرو اس دی تا ۳۲ گیگابایت قابل ارتقا است. این گوشی بر خلاف کوچک بودن دارای جعبه بزرگی است، اما چیز غیر عادی و اضافی در داخل جعبه آن قرار داده نشده است. کابل MicroUSB، کابل استاندارد یک تکه هدفون، شارژر تنها وسایلی است که در داخل این جعبه به چشم می‌خورد. ناگفته نماند که کارت حافظه ۲ گیگابایتی از نوع MicroSD آن نیز به صورت پیش فرض در داخل جعبه قرار داده شده است.

سونی‌اریکسون Xperia Mini Pro دارای ابعاد ۱۸×۵۳×۹۳ میلیمتر است و یکی از کوچک‌ترین صفحه‌کلید‌های QWERTY را به همراه دارد.

در نگاه اول به Xperia Mini Pro حسی شما را به یاد مدل قدیمی‌تر xperia X۱۰ می‌اندازد که در اندازه کوچک و دوست‌داشتنی از لحاظ قیمت در دسترس است. در Xperia Mini Pro به خوبی از فضا‌ها استفاده شده است و صفحه نمایش ۳ اینچی به درستی و خوب در این گوشی جای داده شده است. سونی‌اریکسون Xperia Mini Pro از یک صفحه نمایش لمسی ۳ اینچی HVGA بهره می‌برد که در واقع کوچک شده صفحه نمایش به کار رفته در Arc و Neo است. در پایین صفحه نمایش کنترل‌های ۳ تایی معمول دیده می‌شود که ۲ کلید Menu و Back به صورت خازنی بوده و کلید Hom به صورت کنترل سخت افزاری است. با این حال دکمه Home از واکنش خوبی برخوردار است و نور پس زمینه این دکمه‌ها در شب جلوه زیبایی به گوشی می‌دهد و از عملکرد‌های نگه داشتن بلند مدت نیز پشتیبانی می‌کند.

در بالای صفحه نمایش یک LED که وضعیت گوشی را نمایان می‌سازد و سنسور تنظیم خودکار نور صفحه نمایش و خروجی صدای مکالمات که در بین دوربین دوم و ۲ سنسور احاطه شده است.

در کناره سمت چپ Xperia Mini Pro به طور کامل خالی است و تنها نکته‌ای که در این قسمت به چشم می‌خورد یک شیار است که از آن برای خارج کردن کاور پشتی گوشی استفاده می‌شود. در کناره سمت راست گوشی، کلید‌های تنظیم صدا در بالا و کلید شاتر اختصاصی دوربین در پایین تعبیه شده است. کلید‌های تنظیم صدا بسیار راحتند و از بازخورد خوبی برخوردارند. کلید شاتر دوربین نیز بسیار نرم است و استفاده از آن راحت خواهد بود.

در کناره بالایی گوشی کلید Power /Lock قرار دارد که کمی کوچک‌تر از حد معمول است و کار کردن با آن کمی سخت به نظر می‌رسد. پورت MicroUSB نیز در بین خروجی استاندارد صدای ۵/۳ میلی‌متری و کلید Power/lock واقع شده است که دارای پوشش پلاستیکی نیز است.

در کناره خروج صدای ۵/۳ میلی‌متری میکروفن دوم گوشی تعبیه شده است که باعث می‌شود نویز‌های صدا را دفع کند و صدای ورودی خوبی را به ارمغان آورد.

در مجموع به نظر می‌رسد این مدل از سونی اریکسون می‌تواند نظر مساعد طرفداران این برند به خصوص آن دسته از طرفدارانی را که به دنبال گوشی‌های کوچک هستند، جلب کند.