تعرفه 10 درصدی در واردات گوشی‌های بالای 300 هزار تومان تاثیری نخواهد گذاشت

به گفته مدیرکل فروش سونی اریکسون در ایران، تعرفه ۱۰ درصدی در واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ هزار تومان تاثیری نخواهد گذاشت و بهای این گوشی‌ها با گذشته تغییری نخواهد کرد. شروین فریگام با بیان این مطلب اظهار کرد: تعرفه ۱۰ درصدی تنها برای گوشی‌های ارزان قیمت زیر ۱۵۰ هزار تومانی مفید است؛ چرا که در گوشی‌های بالای ۳۰۰ هزار تومان همچنان شاهد اختلاف چشمگیر میان فعالان قانونی و غیرقانونی خواهیم بود.

وی افزود: با تعرفه ۱۰ درصدی که به همراه مالیات بر ارزش افزوده و همچنین سایر مواردی همچون هزینه حمل و نقل، سود گمرکی و غیره که بالای ۱۵ درصد می‌رسد بازهم قاچاقچیان در این زمینه پیشتاز هستند؛ چرا که بدون پرداخت تعرفه گمرکی با هزینه بسیار پایین‌تر از فعال قانونی می‌تواند به واردات انواع گوشی تلفن همراه با بهای بالا بپردازد.

مدیرکل فروش سونی اریکسون در ایران تصریح کرد: با تعرفه ۱۰ درصدی واردات گوشی، شرکت‌های قانونی می‌توانند به طور گسترده‌تر به عرضه انواع گوشی‌های ارزان‌قیمت در بازار بپردازند و برای گوشی‌های بالای ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی چندان فرقی با گذشته نکرده است. وی گفت: در حال حاضر سونی اریکسون از لحاظ سهم ارزش فروش گوشی در رتبه دوم بعد از نوکیا در بازار تلفن همراه ایران قرار دارد و تاکنون ۱۹ درصد از سهم فروش گوشی و ۲۵ درصد سهم ارزشی آن به سونی اریکسون اختصاص یافته است.

جدیدترین آمار مشترکان تلفن‌همراه در کشوربر اساس آخرین آمار، تعداد مشترکان فعال اپراتور اول تلفن همراه حدود ۳۴ میلیون و تعداد سیم‌کارت‌های فروخته شده همراه اول حدود ۴۴ میلیون سیم‌کارت است. از میزان ۴۴ میلیون سیم‌کارت در حدود ۵/۱۶ میلیون سیم‌کارت دائمی و حدود ۲۸ میلیون اعتباری است و تاکنون بیش از ۱۸ میلیون سیم‌کارت ایرانسل عرضه شده است.

با پیوستن اپراتورOrange ارمنستان به شبکه همراه اول، تعداد اپراتورهای طرف قرارداد رومینگ بین‌الملل این شرکت به ۲۶۷ اپراتور رسید؛ اپراتورOrange ارمنستان سومین اپراتور این کشور است که به شبکه رومینگ بین‌الملل همراه اول می‌پیوندد. این قرارداد دو طرفه بوده و مشترکان دائمی هر اپراتور می‌توانند از مزایای یک ارتباط بین‌المللی بهره گیرند؛ همراه اول هم اکنون با ۲۶۷ اپراتور در ۱۱۰ کشور قرارداد رومینگ بین‌الملل دارد که همگی به‌طور مستقیم و بدون واسطه منعقد شده‌اند.

این اطلاعات در حالی است که مجمع جهانی اقتصاد، اخیرا ایران را از نظر شاخص اشتراک تلفن همراه در میان ۱۴۲ کشور جهان در رده ۸۵ام قرار داد. در این رده‌بندی هنگ کنگ در صدر قرار گرفته و عربستان سعودی و مونته‌نگرو نیز دوم و سوم شدند.