چاپگرها یا همان پرینترها به عنوان یکی از درگاه‌های خروجی اطلاعات کامپیوتر به حساب می‌آیند، به صورتی که اگر به دنبال اطلاعات مکتوب و مستند از رایانه باشید ناگزیر به استفاده از آنها هستید

. تولد این فرزند خانواده IT را می‌توان در سال ۱۹۳۸ دانست، زمانی که چستر کارلسون اولین مدل‌های این محصول را طراحی کرد. پرینتر که در طول حیات کمتر از یک قرنی‌اش تحولات مثبت و رو به رشدی را پشت سر گذاشته، امروزه نوع حرفه‌ای آن جای تاریکخانه‌های عکاسی و نور قرمزشان را گرفته و حتی شما می‌توانید با داشتن یک پرینتر رنگی در منزل عکس‌های شخصیتان را خودتان با کیفیت و قیمت مناسب و در زمانی کوتاه‌تر نسبت به گذشته ظاهر کنید، البته این پایان کار پیشرفت پرینتر‌ها نخواهد بود و در آینده‌ای نزدیک شاهد تحولات بیشتر در این زمینه خواهیم بود.
بازار جهانی
گرچه امروزه بحث paperless یا همان استفاده کمتر از کاغذ و جایگزین کردن ابزارهای الکترونیکی به جای آن به منظور حفظ محیط‌زیست جزو اولویت کاری بسیاری از سازمان‌های کشورهای پیشرفته قرار گرفته است، اما در حال حاضر و با ساختارهای موجود نمی‌توان این امر را به عنوان خطری جدی برای بازار پرینتر دانست.
طبق آمار منتشر شده توسط موسسه آمار و اطلاعات جهانی (IDC) از فروش پرینتر در دوسال اخیر، کمپانی بزرگ HP که می‌توان پرینترهایش را از محصولات بارز آن دانست شماره اول این بازار به حساب می‌آید. Canon هم که آن را بیشتر با دوربین‌های عکاسی‌اش می‌شناسیم، سال‌ها است که در پشت پرده صنعت پرینتر به تولید تجهیزات HP می‌پرداخت تصمیم به آن گرفت که خود وارد این بازار شود و در حال حاضر هم با جایگاه دوم رده بندی جهانی در تعقیب HP است. EPSON هم که از دیگر برندهای شناخته شده این بازار به حساب می‌آید در رده سوم ایستاده است و جایگاه چهارم هم متعلق به Samsung نوپا است.
بازار ایران
طبق آخرین نظرسنجی صورت گرفته از اعضای باشگاه فعالان ICT (اسپیرو) درباره شاخص محبوبیت پرینتر در هفته اول شهریور 90، مشخص شد که شرکت HP که سال‌ها است به اول بودنش در بازار این محصول عادت کرده ایم در این دوره هم با پایبندی به تنوع محصول و قیمت مناسب همچنان در این جایگاه قرار دارد. رتبه دوم شاخص اما متعلق به Canon است که نسبت به دوره قبلی نظرسنجی پیشرفت کمی را تجربه کرده است، اما با توجه به اینکه در این حوزه برند اول یعنی HP هم با رشد روبه‌رو بوده است نمی‌توان نتیجه گرفت که پیشرفتش تهدیدی برایHP باشد. شرکت Samsung هم که چند سالی است در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده و توانسته است سهم قابل ملاحظه‌ای را در این بازار به‌دست بیاورد و در این دوره بالاتر از EPSON صاحب نام و در جایگاه سوم بایستد.عظیمی یکی از کارشناسان بازار پرینتر علت موفقیت برند HP در بازار ایران را استفاده آسان از آن دانست و گفت: در این زمینه می‌توان آن را به گوشی‌های نوکیا تشبیه کرد که با کاربری آسانی که دارد کاربران با آن راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کنند و فروششان هم زیادتر است. همچنین تعمیرات آن هم که از موضوعات مهم در این حوزه به حساب می‌آید راحت‌تر صورت می‌گیرد.
مرادی یکی دیگر از کارشناسان بازار پرینتر در مورد کارتریج‌های تقلبی می‌گوید: «به طور کلی در دنیا کارتریج‌ها را به دو دسته اورجینال و بازیافتی تقسیم می‌کنند و به علت آنکه پوکه آن از بین نمی‌رود دوباره از آن استفاده می‌شود، حتی شرکت‌هایی مانند HP در کشورهایی که نماینده رسمی دارند اعلام کرده‌اند که این پوکه‌ها را به هزینه خودشان دریافت می‌کنند تا بعد از بازیافت این محصول آن را به میزان ۸۰درصد زیر قیمت نوع جدید آن به فروش برسانند، اما گاهی اوقات در بازار ایران شاهد این موضوع هستیم که برخی افراد سودجو این قطعات بازیافتی را به صورت بسته‌بندی شده به عنوان محصول نو به بازار عرضه می‌کنند که این به عنوان کالای تقلبی به حساب می‌آید.»کارشناسان معتقدند به علت استفاده زیاد از پرینتر که بیشتر سهم آن متعلق به ادارات و شرکت‌ها است و لزوم تعویض کارتریج در آنها بازار این کالا بسیار پررونق است. در حال حاضر علاوه بر نوع اورجینال آن که بازار چندانی ندارد دو نوع طرح و تقلبی در بازار موجود است که نوع طرح در چین تولید شده وبا بسته بندی برند‌های مطرح همچون HP وارد بازار می‌شود. نوع دیگر هم کارتریج هایی است که در ایران شارژ می‌شود و به شکل بسته بندی شده توزیع می‌شود. در حال حاضر ۵۰ درصد سهم این بازار را انواع تقلبی این محصول در اختیار دارد که با توجه به مصرف بالای آن مبلغ بسیار زیادی است.