مریم عسگری - بازار سیستم‌های صوتی خودرو یکی از جذاب‌ترین بازارهای لوازم جانبی خودرو به حساب می‌آید. بازاری با محصولات متنوع و برندهای مختلف که هر روز با عرضه قطعات و تجهیزات جدیدتر بر جذابیت‌های آن افزوده می‌شود.

به همین دلیل اگر سری به مراکز خرید و فروش سیستم‌های صوتی خودرو (سورنا،خیابان ستارخان، جمهوری، پشت شهرداری و...) بزنید انبوه اتومبیل‌هایی را مشاهده می‌کنید که در کنار خیابان در انتظار مجهز شدن به سیستم‌های صوتی یا سیستم‌های صوتی و تصویری جدید و پیشرفته هستند.
شاید برایتان جالب باشد ،اما در این مراکز خودروهایی برای تجهیز به سیستم صوتی موجودند که قیمت سیستم صوتی آنها به مراتب بالاتر از قیمت خود آنها است. خودروهایی که صاحبان آنها حاضرند برای شنیدن موسیقی با صدای واضح، شفاف و با کیفیت مبالغ هنگفتی پرداخت کنند.
برندهای مطرح در بازار تجهیزات صوتی و تصویری خودرو
در بازار تجهیزات صوتی و تصویری خودرو، برندهای مختلفی مانند pioneer ،kenwoo ،jvc ، sony ،alpine و... وجود دارند که در این بین pioneer سهم بسیار بزرگی از سیستم‌های صوتی و تصویری خودرو را به خود اختصاص داده است.
بر اساس اعلام فعالان بازار تجهیزات صوتی و تصویری خودرو، محصولات این برند در سری‌های مختلف (از سیستم‌های سی دی پلیر گرفته تا سیستم in-dash که به صفحه نمایش مجهزند) جزو برترین‌های بازار هستند. عروجی، یکی از فعالان این صنف در سورنا می‌گوید، بدون اغراق می‌توان گفت، pioneer حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد بازار سیستم‌های صوتی خودرو را در اختیار دارد. در مقابل بازار باند و آمپلی فایر و ساب ووفر در اختیار برند kenwood است. مصطفی غزنوی، یکی دیگر از فعالان بازار هم در این باره می‌گوید، معمولا افرادی که به دنبال کیفیت و وضوح صدا هستند به سراغ سیستم‌های پخش pioneer رفته و از باند و ساب‌های برند kenwood استفاده می‌کنند. مسوول فروش بخش سیستم‌های صوتی خودروی شرکت مهوار الکتریک، نمایندگی فروش محصولات جی وی سی هم با تایید این گفته گفت، در حال حاضر برند pioneer حرف اول را در بازار تجهیزات صوتی و تصویری خودرو می‌زند.
تکنولوژی‌های موجود در بازار سیستم‌های صوتی خودرو
به طور کلی سیستم‌های صوتی و تصویری موجود در بازار به گروه‌های خاصی دسته‌بندی می‌شوند. دسته اول که از قدیمی‌ترین‌های بازار هستند سیستم‌های CD/DVD PLAYER هستند که برخی از این دستگاه‌ها به خروجی تلویزیون مجهزند. دسته دوم سیستم‌های بلوتوثی هستند که زمانی مخاطبان زیادی داشتند. شیوه کار این سیستم‌ها به اینگونه است که کاربر، موسیقی یا فایل صوتی دلخواه را از گوشی به سیستم صوتی بلوتوث کرده و به آن گوش می‌دهد. البته سیستم‌های بلوتوثی به دلیل کیفیت و وضوح اندک صدا چندان مخاطب ندارند. همچنین مدت کوتاهی پس از عرضه این سیستم‌های بلوتوثی، نمونه‌های فندکی چینی با قیمت شش هزار تومان به بازار عرضه شد که روی موج FM رادیو تنظیم می‌شد.تکنولوژی USB FLASH، پس از تکنولوژی بلوتوث به بازار آمد. به گفته فعالان بازار، این تکنولوژی انقلاب عظیمی بود در عرصه سیستم‌های صوتی خودرو چراکه حجم اطلاعات در CD,DVD کم بود و اینک با ورود تکنولوژی FLASH این محدودیت تا حدود زیادی رفع شده بود، اما این تکنولوژی هم دارای نواقصی بود. سیستم‌های مبتنی بر FLASH تنها FLASH‌هایی تا ظرفیت هشت گیگابایت را در صورتی که تنها چهار گیگابایت از حجم کلی پر باشد ساپورت می‌کرد، در غیر
این صورت سیستم هنگ می‌کرد.از طرفی هنگام تعویض دنده دستگاه قطع می‌شد. به همین دلیل PIONEER سیستم‌های FLASH را که از داخل داشبورد نصب می‌شدند به بازار عرضه کرد و پس از آن جدیدترین نسل سیستم‌های صوتی خودرو که از کارت‌های SD که از MINI SD نیز پشتیبانی می‌کنند به بازار عرضه شد.
نکته قابل ذکر این است که اکثر این تکنولوژی‌ها قابلیت اتصال به صفحه نمایش را دارند. اما فعالان بازار می‌گویند، اکثر افرادی که به دنبال سیستم‌های حرفه‌ای هستند به سراغ نمونه‌های صفحه نمایش دار یا IN-DASH نمی‌روند. زیرا تجهیز سیستم به صفحه نمایش کیفیت و وضوح صدا را کاهش می‌دهد. ذکر این نکته هم لازم است که اکثر محصولات جدید در این زمینه قابلیت اتصال به محصولاتی مانند آیفون و‌ای پد اپل را نیز دارند.
سیستم‌های حرفه‌ای PIONEER
از خانواده PIONEER مدل ۸۸۵۰ از دستگاه‌های پخش حرفه‌ای و پیشرفته USB خور است که در سری محصولات IN-DASH (همراه صفحه نمایش) است. این دستگاه با‌ آی پاد و آیفون سازگار بوده و با قیمت ۴۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت این دستگاه همراه با باند و ساب و... بسته به انتخاب باند و ساب حداقل حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. مدل DEH-P۵۳۵۰SD هم یکی از مدل‌های پیشرفته و پرفروش بازار است این دستگاه با قیمت ۷۰۰ هزار تومان به بازار عرضه شده است. DEH-P۵۳۵۰SD که از سری محصولات IN-DASH است با باند PIONEER مدل V۲ TS ۶۹۷۵ که قیمتی حدود ۲۷۰ هزار تومان و ساب ووفر مدل ۶۰۹ که قیمت آن ۸۵ هزار تومان است سیستمی پیشرفته را تشکیل می‌دهند. مدل‌های DEH-P۵۲۵۰SD و DEH-۶۳۵۰SD هم از سیستم‌های باقابلیت IN-DASH هستند که از کارت SD پشتیبانی کرده و با قیمتی حدود ۶۸۰ تا ۷۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.
KENWOOD
از خانواده KENWOOD مدل KDC-MP۴۴۳ جزو دستگاه‌های پخش باقابلیت است که دارای ویژگی‌هایی چون تجهیز به ورودی AUX از جلو، خروجی RCA و... است. این سیستم بدون باند و ساب ووفر قیمتی حدود ۱۴۰ هزار تومان دارد که همراه با باند و ساب ووفر و ... قیمتی حدود ۵۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان خواهد داشت. نکته‌ای که فعالان بازار به آن اشاره می‌کنند این است که قیمت‌ها کاملا به خریدار بستگی دارد و اینکه روی یک دستگاه پخش‌کننده چه باند و آمپلی فایری نصب کنند. اما مدل‌های ۶۰۳۶ و ۳۶۰۰ از دستگاه‌های پخش خودروی کنوود هستند که USB خور بوده و با قیمتی حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسند. این دستگاه‌ها همراه با باندهای EX- ۷۱۸ و ساب ۳۰۳ از همین خانواده قیمتی حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان دارند.
JVC
پس از این دو برند، محصولات صوتی برند JVC در بازار جزو برندهای مطرح است. براساس مسوول فروش شرکت مهوار الکتریک، عرضه‌کننده محصولات این برند در بازار داخلی، مدل AVX۷۷ از دستگاه‌های پخش حرفه‌ای IN-DASH این برند است که به صفحه نمایش ۴/۵ اینچ، ورودی USB از عقب، قابل اتصال به ipod&iphone بدون نیاز به کیت خارجی و... است. این دستگاه قیمتی حدود ۷۹۰ هزار تومان دارد. مدل KD-AVX۵۵ نیز از سیستم‌های پخش باقابلیت این برند است که مانند مدل قبلی به صفحه نمایش ۴/۵ اینچی مجهز است و قابلیت اتصال آیفون و آی‌پد را دارد. این دستگاه هم با قیمت ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
SONY
برند سونی هم مدل BT ۵۷۵۰ بلوتوثی را با قیمت ۳۵۰ هزار تومان به بازار عرضه کرده است که همراه با ساب و آمپلی فایر و باند‌های سونی حداقل قیمتی حدود ۷۰۰ هزار تومان خواهد داشت. مدل‌های GT ۴۹۰ و GT ۹۸۰ هم از مدل‌های باقابلیتی است که با قیمتی حدود ۱۱۰ تا ۱۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسند. این نمونه‌ها همراه با ساب و باند و... حداقل قیمتی حدود ۳۵۰ هزار تومان تا ۴۵۰ هزار تومان خواهد داشت.
برندهای دیگر
مارشال، کلاریون، مدیا و... از سایر برندهای موجود در بازار دستگاه‌های پخش خودرو هستند که در این بازار پرتنوع کمتر از آنها می‌شنویم. به غیر از این برندها شاهد عرضه برندهای متفرقه‌ای هم به بازار هستیم که با نام‌های شبیه به اصل مانند PIONER،SUNY ،KENWOD و... به بازار عرضه شده‌اند که قیمتی حدود ۴۰ تا ۱۰۰ هزار تومان دارند.