ندا لهردی

رقابت در عرصه موبایل‌های هوشمند هر روز شکل جدی‌تری به خودش می‌گیرد و شرکت‌های تولید کننده فعال این حوزه هرکدام به دنبال کسب سهم بیشتری از این بازار پررونق، استراتژی‌های مختلفی را به‌کار می‌گیرند. روز دوشنبه گذشته یک خبر صنعت موبایل‌های هوشمند را متحول کرد؛ شرکت گوگل بخش تولید کننده گوشی در شرکت موتورولا به نام Motorola Mobility را با قیمت ۵/۱۲ میلیارد دلار خرید تا حضور پررنگ‌تری در این بازار داشته و در حوزه سخت‌افزار آن هم وارد

شود.

گفته می‌شود این خرید همچنین می‌تواند امکان دسترسی گوگل به حجم گسترده‌ای از حقوق ثبت اختراع را هم فراهم بیاورد و به این ترتیب موانع قانونی از سر راه سیستم عامل آندروید برداشته شود.

حق ثبت اختراع در سال‌های اخیر به موضوع مهمی در عرصه تکنولوژی و به خصوص در بازار موبایل‌های هوشمند تبدیل شده است

تا جایی که بسیاری از شرکت‌های بزرگ به خاطر این حقوق درگیر کشمکش‌های قانونی شده و حتی بعضی از آنها مجبور به پرداخت غرامت‌های سنگین شده‌اند.

شاید مهم‌ترین و بزرگ‌ترین این جنجال‌ها جنگ رقابتی میان دو شرکت اپل و سامسونگ بود که حالا به صورت آتشی زیر خاکستر همچنان ادامه دارد. یکی از مباحثی که در طول کشمکش‌هایی قانونی میان این دو شرکت مطرح شد، عدم تولید و گردآوری کردن قطعات گوشی موبایل پر طرفدار آی‌فون توسط خود شرکت اپل بود.

این در حالی بود که شرکت سامسونگ هم مدعی شد که بخش قابل توجهی از این گوشی را تولید کرده است.

این موضوع حقیقتی است که نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد. در واقع قطعات مختلف آی‌فون توسط شرکت‌های تولیدکننده مختلف تولید شده و توسط شرکت تایوانی فاکسکان که کارخانه اصلی آن در منطقه شنزن در چین قرار دارد، گردآوری می‌شوند.

نمودار گرافیکی که در پایین آمده بر اساس اطلاعات به‌دست آمده از موسسه تحقیقاتی iSuppli است و نشان می‌دهد که چه شرکت‌هایی در درون آی‌فون قرار داشته و هزینه تولید قسمت‌های مختلف آن چقدر بوده است.

در این میان اما شرکت سامسونگ تولید کننده مهمی به نظر می‌رسد و بعضی از مهم‌ترین قطعات این گوشی مانند حافظه فلشی که برنامه‌های کاربردی، موسیقی و نرم‌افزارهای در حال اجرای گوشی را ذخیره می‌کند، حافظه در حال کار یا DRAM و پردازنده برنامه‌های کاربردی که تمام اجزا را به کار وامی‌دارد را طراحی و تولید کرده است.

با این اوصاف در مجموع ۲۶ درصد از کل هزینه ساخت قطعات داخلی گوشی آی‌فون به عهده شرکت سامسونگ بوده است.

این موضوع سامسونگ را در یک موقعیت خاص به عنوان تولید کننده بخش بزرگی از اصلی‌ترین محصول شرکت رقیبش قرار می‌دهد و این در حالی است که سامسونگ خودش موبایل‌های هوشمند و تبلت تولید می‌کند.

به این ترتیب است که اپل به یکی از بزرگ‌ترین مشتریان شرکت سامسونگ و سامسونگ به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قطعات برای اپل تبدیل شده‌اند.

این در واقع بخشی از مدل و الگوی تجاری سامسونگ است که به عنوان تولیدکننده قطعات برای شرکت‌های دیگر عمل می‌کند که این کار از طرف دیگر این امکان را برای سامسونگ فراهم می‌آورد که محصولات خودش را با قیمت ارزان‌تر تولید کند.

در مقابل این موضوع برای اپل خوشایند است که کار تولید و گردآوری قطعات را به شرکت‌های دیگر واگذار کرده و تنها بر قدرتش در طراحی، ترکیبی از کاربری آسان، سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات به صورت خلاقانه تمرکز کند.

با این همه اما شرکت اپل در ماه آوریل گذشته از سامسونگ به خاطر طراحی گوشی موبایل هوشمند گلکسی اس و تبلت گلکسی تب این شرکت که شباهت زیادی به گوشی آی‌فون و تبلت آی‌پد دارند، شکایت قانونی کرد.

در این شکایت اپل مدعی شد که سامسونگ طراحی سخت‌افزار را از روی محصولات اپل نسخه‌برداری کرده است.

سامسونگ هم مقابله به مثل کرده و شکایتی مشابه را از اپل کرد. در آخرین کشمکش قانونی اما اپل توانست حکمی را از دادگاه بگیرد که بر اساس آن از فروش تبلت گلکسی تب سامسونگ در اروپا و استرالیا جلوگیری کند. با تمام اینها اما هر دو این شرکت‌ها

متقابلا از این روابط تجاری سود می‌برند.

از طرف دیگر اما بخش دوم و پایینی این نمودار گرافیکی هم سهم شرکت‌های تولید کننده مختلف و برتر بازار جهانی موبایل‌های هوشمند را در فصل دوم سال ۲۰۱۰ و فصل دوم سال ۲۰۱۱ نشان داده و با یکدیگر مقایسه می‌کند.

منبع: اکونومیست