بررسی فنی X7-00 نوکیا

گوشی X۷-۰۰ یکی از جدیدترین مدل‌های نوکیا در بازار به شمار می‌آید که از آوریل سال ۲۰۱۱ میلادی به بازار جهانی تلفن همراه معرفی شد. این گوشی ۱۴۶ گرمی‌در ابعاد ۷/۱۱۹ در ۸/۶۲ در ۹/۱۱ میلیمتری با دو رنگ بندی استیل تیره و نقره‌ای تولید و روانه بازار شده است.

دو محفظه کشویی در طرف چپ گوشی قرار دارد که یکی برای کارت حافظه MicroSD و دیگری برای سیم‌کارت است.

کلید ولوم و کلید دیافراگم در طرف راست گوشی وجود دارند که این کلید‌ها برآمدگی کمی‌دارند و کار کردن با آنها خیلی راحت نیست. محفظه‌های کشویی کارت حافظه و سیم‌کارت نیز ساختار مناسبی ندارند به همین دلیل با فشار دادن محفظه برای باز کردن آن، طرف دیگر گوشی کج می‌شود و سپس باید تلاش کرد تا محفظه به طور کشویی به بیرون آید.

از چهار نمای بلندگو در چهار گوشه X۷ فقط دو لبه پایینی بلندگو‌های واقعی است که از کارآیی لازم برخوردارند.

باتری در حالت آماده به کار روی شبکه ۲G و ۳G تا ۴۵۰ ساعت و در مکالمه مداوم تا ۶ ساعت و ۳۰ دقیقه در یک شبکه ۲G و تا ۴ ساعت و

۳۰ دقیقه در یک شبکه ۳G دوام می‌آورد. باتری این گوش مانند C۷ از نوع BL- ۵K با توان ۱۲۰۰میلی آمپری است. در قاب جلوی گوشی یک صفحه نمایش چهار اینچی AMOLED با وضوح nHD وجود دارد که قابلیت وضوح ۶۴۰ در ۳۶۰ پیکسل را نشان می‌دهد. صفحه نمایش زوایای دید خوبی دارد و رنگ‌های آن از کیفیت مطلوبی برخوردارند.

میزان خوانایی صفحه نمایش زیر نور خورشید رضایت بخش نیست و میزان حساسیت صفحه نمایش نیز بسیار خوب است.

نوکیا X۷ یکی از نخستین گوشی‌هایی است که به آخرین نسخه ارتقا یافته از سیمبین که Anna نام دارد، مجهز شده است و در واقع ویرایشی از نسخه ۳ سیمبین است. به‌رغم تغییر عمده در نامگذاری این نسخه، تغییر در خود سیستم عامل به صورت تدریجی است. نوکیا با این ارتقا، مشکلات مربوط به وارد کردن متن و مرورگر را برطرف کرد. صفحه اصلی Anna مانند نسخه‌های قبلی است اگرچه دارای طراحی بهتر و ویژگی‌های جدیدتری است. با کج کردن گوشی به یک طرف ، Widgets به طور اتوماتیک دوباره مرتب می‌شوند تا در حالت افقی قرار گیرند.

نسخه Anna سیمبین سبک جدیدی را برای آیکن‌ها در منوی اصلی فراهم می‌کند و آیکن‌ها به صورت مربع‌های لبه گرد است و با انگشت به راحتی می‌توان روی آنها ضربه زد.

با ضربه زدن در بالای گوشه راست صفحه نمایش یک Pop UP ظاهر می‌شود که یک ساعت بزرگ، یک میانبر به منوی ارتباطات، یک دکمه برای اطلاعات باتری و هشدارهایی مانند تماس ناموفق، پیام جدید و... را فراهم می‌کند. این Pop Up فقط تعداد رویدادها را نشان می‌دهد و مانند بخش هشدار آندروید آغاز یک پیام جدید را نشان نمی‌دهد. از این Pop Up می‌توان تنظیمات Wi-Fi و ارتباط USB را فعال کرد. نوکیا X۷ دارای یک دفترچه تلفن با کارآیی مناسب است که به راحتی همگام سازی می‌شود. سیمبین دفترچه تلفن با ظرفیت مجازی نامحدود را که به مدیریت عالی مخاطب مجهز است، برای کاربران فراهم می‌کند و اکنون به روز رسانی Anna ادغام SNS را نیز ارتقا می‌دهد. نوکیا X۷ آنتن‌دهی خوبی دارد و در طول تماس از کارآیی لازم برخوردار است. خروجی صدای گوشی به اندازه کافی قوی است و همچنین این گوشی به شماره‌گیری صوتی مجهز است که با فشار دادن و نگه داشتن کلید تماس روی صفحه اصلی می‌توان آن را فعال کرد.

نوکیا X۷ به آسانی نیازهای کاربران را در رابطه با پیام رسانی برطرف می‌کند. تمامی‌پیام‌های دریافتی در یک صندوق پستی مشترک قرار می‌گیرند که در صورت تمایل می‌توان آنها را به صورت مکالمه در حالت مشاهده زنجیره‌ای تفکیک کرد. نوکیا X۷ دارای یک ویرایشگر مشترک برای انواع پیام‌ها است و ویرایشگر SMS دارای شماره‌گیر کاراکتر نیز است.

با اضافه کردن محتوای چند رسانه‌‌ای، پیام به طور اتوماتیک به MMS تبدیل می‌شود و در این حالت شمارشگر کاراکتر نیز به شمارشگر داده تبدیل می‌شود و کیلو بایت را نشان می‌دهد.

Email Client در نوکیا X۷ امکان تنظیم آسان حساب Gmail را فراهم می‌کند و فقط کافی است نام کاربری و یک رمز را وارد کرد تا سایر تنظیمات در کوتاه‌ترین زمان انجام شود. رادیو FM در این گوشی مانند مدل‌های قبلی نسخه ۳ و ۱ سیمبین دارای منوی ساده‌ای است.

کاربر می‌تواند در ایستگاه‌های از پیش تنظیم شده و ایستگاه‌های جدید جست‌وجو کند که این کار با کشیدن انگشت روی صفحه انجام می‌شود. امکان استفاده از دکمه‌های مجازی نیز وجود دارد. نوکیا X۷ به یک دوربین هشت مگاپیکسلی مجهز است که حداکثر وضوح آن ۳۲۶۴ در ۲۴۴۸ پیکسل است. دوربین کانون اتوماتیک ندارد اگر چه به دو فلاش LED مجهز است.

سه کلید میانبر در نمایاب وجود دارد که علاوه بر آن یک نوار کشویی برای زوم دیجیتال نیز مشاهده می‌شود. سه میانبر به کاربر امکان می‌دهد تا بین عکاسی، فیلمبرداری سوئیچ کند، فلاش را تنظیم نماید و به سایر گزینه‌های قابل تنظیم دسترسی پیدا کند. برای فعال کردن بعضی گزینه‌ها به دو کلیک نیاز است که یکی برای انتخاب و دیگری برای فعال کردن آن است.