شبکه همراه اول برای آماده سازی نسل چهارم تلفن همراه با رعایت قوانین و مقررات در حال انجام تست‌هایی است که در صورت هماهنگی با رگولاتوری این سرویس را ارائه خواهیم کرد. وحید صدوقی در گفت‌وگو با وایمکس نیوز با بیان مطلب و فوق و با بیان اینکه در نسل چهارم ما سرویس‌های پهنای باند را با سرعت بالا روی شبکه موبایل ارائه خواهیم کرد، گفت: نسل سوم شبکه‌های موبایل قرار است برنامه‌های تلویزیونی، انتقال تصویر و دانلود اطلاعات را با سرعت بالا محقق کند، اما شبکه همراه اول که نسل ۲ و ۷۵/۲ است امکان ارائه این سرویس‌ها را ندارد به نحوی که سرویس‌های دیتای ما حداقل سرویس‌های GPRS است که با سرعت حداقل ۵۶ کیلوبیت و حداکثر ۱۲۰ کیلوبیت بر ثانیه ارائه می شود.

وی ادامه داد: شرکت ارتباطات سیار در حال آماده شدن برای ارائه خدمات بر بستر نسل چهارم موبایل است که در این راستا تست‌هایی را انجام می دهد و در صورت هماهنگی با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این سرویس را ارائه خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران با بیان اینکه چنانچه ارائه خدمات نسل چهارم موبایل مجوز و هماهنگی نیاز داشته باشد ما آن را انجام می‌دهیم، گفت: این موضوع طبق پروانه بررسی شده و در واقع این کار عملیاتی است.

وی افزود: اگر برای نسل سه و نسل چهار بخواهیم سرمایه‌گذاری کنیم باید تا دو سال دیگر این سرویس‌ها را ارائه کنیم به همین دلیل ما زودتر این اقدام را شروع کرده و نوسازی شبکه را آغاز کردیم تا زمانی که توانستیم مجوز را اخذ کنیم بتوانیم این سرویس‌ها را ارائه دهیم. صدوقی با بیان اینکه نسل چهارم موبایل ادامه نسل سوم است که امکان تبادل اطلاعات با سرعت‌های بالاتری در حدود ۱۰۰ مگابیت دانلود اطلاعات را با هزینه کمتر فراهم می‌کند در مورد اعلام غیرقانونی بودن تست G۴ از سوی رگولاتوری گفت: نمی‌توان در شبکه‌ای با وسعت همراه اول که دارای بیش از ۲۰ هزار سایت و ۴۵ میلیون مشترک است در عرض یک شب تصمیم به ورود به نسل چهارم موبایل گرفت و همزمان آن را اجرا کرد بلکه توسعه و نوسازی شبکه حداقل یک سال زمان می‌برد که اگر ما منتظر بمانیم و صبر کنیم تا دو سال بعد که به ما مجوز دهند زمان را از دست خواهیم داد.

پشتیبانی از خط ‌و زبان فارسی در تلفن‌های هوشمند آندروید

نرم‌افزار فارسی‌تل اولین سیستم‌عامل موبایل است که با پشتیبانی کامل از خط‌ و زبان ‌فارسی، نیازهای محلی کاربران تلفن‌های هوشمند آندروید را برآورده کرده است.

دبیرخانه شورایعالی اطلاع رسانی در راستای تحقق یکی از وظایف اصلی خود که همانا توسعه خط و زبان فارسی در محیط رایانه‌ای است، با همکاری شرکت همراه همزبان ایرانیان اقدام به انتشار کدهای پروژه فارسی‌تل به عنوان راهنمای کاربردی برای ایجاد تغییرات در سورس کد آندروید و افزودن پشتیبانی از خط و زبان فارسی کرده است.

پس از اتمام پروژه خروجی آن مدتی به صورت آزمایشی در اختیار هموطنان ایرانی قرار گرفت و اکنون کدهای پروژه برای استفاده عموم کاربران و تولیدکنندگان منتشر شده است. تاکنون پشتیبانی‌های کاملی از خط و زبان فارسی در تلفن‌های هوشمند آندروید از سوی تولیدکنندگان وجود نداشت یا این پشتیبانی به صورت انحصاری انجام می‌شد، اما اکنون خروجی‌های این پروژه می‌تواند در کنار مخاطبان اصلی که همانا کاربران نهایی موبایل هستند، توسط توسعه‌‌دهندگان این سیستم‌عامل و همچنین تولیدکنندگان سخت‌افزار مورد استفاده قرار گیرد. کدهای برنامه‌های قبله ‌نما، اوقات شرعی و تقویم فارسی‌تل به عنوان نمونه‌ای از برنامه‌های آندرویدی منتشر شده است و فعالیت‌های انجام شده در این پروژه و کدهای آن قابل استفاده در تمامی نسخه‌های آندروید است.

پیاده‌سازی استاندارد، دقیق و کامل شرایط محلی ایران مثل زبان و خط فارسی، تقویم هجری شمسی و پیکربندی‌های خاص مورد استفاده در کشور ایران از جمله اهداف جانبی است که در این سیستم‌عامل مورد توجه قرار گرفته است.

محکومیت ۳۶۶ میلیون ریالی قاچاقچیان گوشی تلفن همراه

قاچاقچی گوشی تلفن همراه درتعزیرات حکومتی زنجان به پرداخت بیش از ۳۶۶ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.‌ ماموران مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی نیروی انتظامی شهرستان زنجان طی بازرسی‌های خود مقادیری کالای قاچاق شامل انواع گوشی تلفن همراه خارجی کشف و پرونده‌ای در این رابطه تشکیل شد.

در این راستا با اعلام شکایت گمرک زنجان ،پرونده فوق پس از طی مراحل قانونی جهت رسیدگی و اعمال قانون به شعبه قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی شهرستان زنجان ارجاع شد. این گزارش حاکی است، شعبه یادشده با توجه به محتویات موجود در پرونده، متخلفین را علاوه بر ضبط کالای مکشوفه به پرداخت بیش از ۳۶۶ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم کرد.