نورسیده‌های گوگل زیر چتر هوش مصنوعی

ورود به عصر جمینای

وقتی در ماه ژوئن شرکت اپل اعلام کرد که محصولاتش از جمله مدل‌های جدید آی‌فون به قابلیت جدید هوش اپل یا Apple Intelligence مجهز خواهند شد، یکی از تحلیلگران موسسه تحلیل بازار آی‌دی‌سی گفت: «این روزها شاهد افزایش معرفی تعداد دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی بوده‌ایم. این در حالی است که تعداد کاربران گوشی‌های گوگل کم نیستند و طبیعتا تمایلی ندارند که زیاد منتظر بمانند.» به این ترتیب بخش مهمی از رویداد Made by Google۲۰۲۴ سه‌شنبه شب به جمینای و کاربردهای جدید و متنوع آن اختصاص داشت؛ تا جایی که گوگلی‌ها رسما اعلام کردند که حالا به‌طور کامل وارد عصر جمینای شده‌ایم. حالا دیگر گوگل دستیار هوش مصنوعی خود را اصلاح کرده است و هوش مصنوعی جمینای جایگزین دستیار گوگل (Google Assistant) می‌شود که دستیار هوشمند و کاربردی‌تری است. این در حالی است که حالت پیشرفته‌تری به نام جمینای لایو (Gemini Live) هم با قدرت بالاتر و مکالمه روان‌تر ارائه شد که تنها در اختیار مشترکان پولی جمینای قرار خواهد گرفت. همچنین با جمینای لایو چند صدای جدید به نام‌های دیپر (Dipper)، اورسا (Ursa) و وگا (Vega) هم دریافت می‌کنید. ظاهرا جمینای لایو از نظر مکالمه به‌شدت قدرتمند است و پاسخ‌های آن بسیار طبیعی به نظر می‌رسند؛ به خصوص اینکه کاربران دیگر مجبور نیستند مدام بگویند: هی گوگل. چند قابلیت هوشمند جدید دیگر برای اصلاح هوشمند تصویر و پیشنهاد بهترین تغییر با هوش مصنوعی، ترکیب دو تصویر برای اضافه کردن عکاس به عکس گروهی، قابلیتی برای ثبت رونوشت و چکیده از تماس هم معرفی شدند که احتمالا برای طرفداران گوگل و محصولاتش جالب خواهند بود.

گوگل در این رویداد اعلام کرد که کاربران می‌توانند جمینای را روی هر برنامه در حال اجرا فراخوانی کنند و جواب سوالات‌شان درباره آنچه روی نمایشگر است را بگیرند. ویژگی Circle to Share هم این امکان را به کاربران می‌دهد که تنها با چند ضربه، هر آنچه را که اتفاق می‌افتد به مخاطبان‌شان ارسال کنند. همچنین کاربران می‌توانند از جمینای درخواست کنند که به فایل‌های موجود در Drive یا پیام‌های موجود در حساب کاربران جی‌میل خود برای تولید محتوای متنی مانند برنامه‌های تمرینی یا برنامه‌های سفر دسترسی داشته باشند.

بد نیست بدانید که در راستای خصوصی نگه داشتن اطلاعات شخصی کاربران، درخواست‌های مربوط به حساس‌ترین اطلاعات توسط جمینای نانو - که یک مدل هوش مصنوعی است که تنها در گوشی کاربر زندگی می‌کند- بررسی می‌شوند. ویژگی‌های دیگر هم شامل درخواست از جمینای برای ایجاد فهرستی از غذاهایی که فردی در یک ویدئو در یوتیوب می‌خورد و سپس اضافه کردن آنها به فهرست است یا می‌توان از آن درخواست کرد تا بر اساس حال شما یک پلی‌لیست موسیقی ایجاد کند.

ریک اوسترلو، مدیر بخش سخت‌افزار گوگل، در این رویداد گفت: «این بزرگ‌ترین جهش رو به جلو از زمان راه‌اندازی دستیار گوگل است و گوگل قول می‌دهد که این دستیار نه تنها برای دستگاه‌های پرچم‌دار جدید، بلکه برای تمام گوشی‌های میان‌رده موجود در بازار هم در دسترس خواهد بود. همچنین نه تنها گوشی‌های گوگل، بلکه همه گوشی‌های اندرویدی هم از آن بهره خواهند برد.» شاید برای تایید این موضوع هم بود که برخی از دموهای زنده این رویداد روی گوشی‌های سامسونگ و موتورولا اجرا شدند. سمیر سمات، مدیر بخش اندروید هم در این رویداد جمینای را در دسترس‌ترین دستیار هوش مصنوعی جهان نامید.

پیکسل‌های ارتقا یافته در کنار تاشوی جدید

در این رویداد گوگل از گوشی‌های جدید پیکسل ۹، پیکسل ۹ پرو، پیکسل ۹ پرو XL و البته از یک موبایل تاشو به نام پیکسل ۹ پرو فولد رونمایی کرد. نخستین موردی که در پیکسل ۹ گوگل می‌توان متوجه آن شد، ظاهر بازطراحی شده آن است. نوار دوربین این گوشی به شکل یک بیضی مستطیلی شکل در آمده که از پیکسل ۸ باریک‌تر است. اندازه صفحه‌نمایش آن به ۶.۳ اینچ افزایش یافته است و با شیشه محافظ گوریلا گلس ویکتوس ۲ پوشانده شده است. این نمایشگر اولد وضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۲۴۲۴ پیکسل دارد و نرخ تازه‌سازی تصویر در آن ۱۲۰ هرتز است. پشت این گوشی، شیشه‌ای صیقلی با روکش‌های فلزی روی قاب و دوربین‌ها دارد.

این گوشی دو دوربین در پشت و یکی در جلو دارد، اما لنز ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید نسل قبلی با یک لنز اولتراواید ۴۸ مگاپیکسلی جایگزین شده است. دو دوربین دیگر هم مشخصات مشابهی دارند، با این تفاوت که دوربین جلویی اکنون دارای فوکوس خودکار برای ثبت سلفی بهتر است. در نوار مخصوص دوربین‌ها در پنل پشتی، لنز اصلی ۵۰ مگاپیکسلی و لنز اولترا واید ۴۸ مگاپیکسلی قرار گرفته است. دوربین اصلی قابلیت زوم اپتیکال ۸ برابری دارد و دو دوربین دیگر در تصویربرداری ماکرو یا از نمای نزدیک بهبود یافته‌اند. باتری ۴ هزار و ۷۰۰ میلی‌آمپر ساعتی این گوشی از نظر ظرفیت و سرعت بهبود پیدا کرده است. باتری این موبایل پرچم‌دار را ظرف ۳۰ دقیقه می‌توان تا ۵۵ درصد شارژ کرد. این گوشی حتی از فست شارژ بی‌سیم هم پشتیبانی می‌کند. پیکسل ۹ با همان تراشه Tensor G۴ کار می‌کند که در کارهای روزمره بهتر عمل کرده و در عین حال باتری کمتری مصرف می‌کند.

 اکنون مدل پایه پیکسل با ۱۲ گیگابایت حافظه عرضه می‌شود و گزینه مدل ۸ گیگابایتی حذف شده است. این رم اضافی به مدیریت بسیاری از موارد هوش مصنوعی جمینای که به صورت استاندارد در اندروید ۱۵ ارائه می‌شوند کمک می‌کند. این گوشی همچنین مجهز به امکان تماس ماهواره‌ای اضطراری یا SOS است. کاربر این گوشی در صورتی که در منطقه‌ای بدون پوشش شبکه سلولی یا وای‌فای باشد، می‌تواند از این قابلیت برای اتصال به یک شبکه ماهواره‌ای جهت مخابره پیام خود استفاده کند. این قابلیت در دو سال اول بعد از عرضه این گوشی به‌ صورت رایگان در اختیار کاربران خواهد بود، اما فعلا فقط در ایالات‌متحده امکان استفاده از آن وجود دارد.

جالب اینجاست که گوگل در این رویداد اعلام کرد پیکسل ۹ با جدیدترین نسخه اندروید روانه بازار نمی‌شود و قرار است با اندروید ۱۴ عرضه شود؛ اما همان‌طور که انتظار می‌رود، نخستین گوشی موبایلی خواهد بود که آپدیت اندروید ۱۵ را دریافت خواهد کرد. پیکسل ۹ با قیمت پایه ۷۹۹ دلار برای نسخه ۱۲۸ گیگابایتی در روز ۲۲ اوت و با چهار رنگ متنوع عرضه می‌شود. سخنگوی گوگل اعلام کرد این مدل و پیکسل ۹ پرو XL با نمایشگر ۶.۸ اینچی از اواخر ماه اوت به بازار عرضه خواهند شد. پیکسل ۹ پرو که دارای ویژگی‌هایی مانند دوربین بهتر است و پیکسل ۹ پرو فولد تاشو در ماه سپتامبر عرضه خواهند شد. البته این گجت‌های جدید از روز سه‌شنبه برای پیش‌خرید در دسترس هستند.

دومین گوشی تاشوی گوگل دیگر پیکسل فولد‌۲ نامیده نمی‌شود، بلکه با نام پیکسل ۹ پرو فولد معرفی شد. این گوشی یک صفحه‌نمایش داخلی هشت اینچی دارد که آن را به بزرگ‌ترین تلفن همراه موجود تبدیل می‌کند. صفحه نمایش بیرونی نیز بزرگ‌تر است و اندازه آن ۶.۳ اینچ است که نسبت به سال گذشته ۵.۸ اینچ افزایش یافته است. گوگل مدعی است صفحه نمایش داخلی آن ۸۰ درصد روشن‌تر از مدل قبلی خود است. این تلفن همراه تاشوی جدید دارای تراشه Tensor G۴ گوگل است، به‌طور استاندارد با ۱۶ گیگابایت رم عرضه می‌شود و فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایتی را ارائه می‌دهد. مانند تمام گوشی‌های پیکسل جدید، هوش مصنوعی جمینای در پرو فولد نیز حضور پررنگی دارد. پیکسل ۹ پرو فولد با قیمت ۱۷۹۹ دلاری در تاریخ ۴ سپتامبر و در دو رنگ عرضه می‌شود.

ساعتی با قابلیت تشخیص قطع نبض

در این رویداد گوگل از جدیدترین ساعت هوشمندش با نام پیکسل واچ۳ رونمایی کرد. این ساعت در دو اندازه ۴۵میلی‌متری و ۴۱ میلی‌متری عرضه می‌شود. صفحه نمایش ۴۱میلی‌متری آن به لطف حاشیه‌های نازک‌تر ۱۰ درصد بزرگ‌تر از پیکسل واچ ۲ و صفحه‌نمایش ۴۵ میلی‌متری تا ۴۰ درصد بزرگ‌تر است. هر دو صفحه نمایش دو برابر روشنایی بیشتری نسبت به نسل قبلی خود دارند. باتری این ساعت با یک بار شارژ، امکان ۲۴ ساعت استفاده را فراهم می‌آورد، اما گوگل اعلام کرد شارژ مجدد با آداپتور دیواری ۳۰ واتی که به‌طور جداگانه فروخته می‌شود، ۲۰درصد سریع‌تر خواهد بود. ویژگی ردیابی ضربان قلب به‌روزرسانی شده است تا هنگام دویدن با دقت بیشتری کار کند. نمره آمادگی و ضربان قلب با هم ترکیب می‌شوند تا یک نمره آمادگی روزانه را به کاربر بدهند و به او بگویند در یک روز مشخص چقدر باید تمرین کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های این ساعت تشخیص قطع نبض است. ساعت پس از تشخیص از دست رفتن نبض، به‌طور خودکار با اورژانس تماس می‌گیرد و اگر موقعیت خطرناکی را تشخیص دهد، اورژانس را به موقعیت کاربر هدایت می‌کند. دسترسی به این ویژگی در کشورهای منتخب اتحادیه اروپا و بخش‌هایی از بریتانیا آغاز خواهد شد و مناطق بیشتری نیز در راه است. نسخه ۴۱ میلی‌متری پیکسل واچ ۳ با قیمت ۳۴۹ دلار فقط برای وای‌فای و ۴۴۹ دلار با LTE به فروش می‌رسد و نسخه ۴۵میلی‌متری ۳۹۹ دلار قیمت دارد. هر دو نسخه با رنگ مشکی یا نقره‌ای عرضه می‌شوند و در صورت تمایل کاربران، رنگ فندقی هم برای نسخه بزرگ‌تر ارائه خواهد شد.

سبک‌ترین ایربادز

در این رویداد ایربادز جدید گوگل با نام پیکسل بادز پرو ۲ هم رونمایی شد به خاطر برخی ویژگی‌های کارآمد، نخستین نمونه در نوع خود به حساب می‌آید. پیکسل بادز پرو ۲ با وجود کوچک‌تر و سبک‌تر بودن، می‌تواند یک ساعت بیشتر در مقایسه با پیکسل بادز پروشارژ نگه دارد. پیکسل بادز پرو پس از ۱۲ ساعت در صورتی که نویز کنسلیشن آن غیرفعال باشد، خاموش می‌شود. ویژگی سایلنت سیل (Silent Seal) این ایرباد احتمالا می‌تواند نویز را دو برابر بیشتر از پیش کاهش دهد. به‌علاوه، این محصول از صدای سه‌بعدی پشتیبانی می‌کند، اما فقط زمانی که با تلفن پیکسل ۶ یا نسخه جدیدتر یا تبلت پیکسل همراه شود.

تراشه تنسور (Tensor) تعبیه‌شده در این ایربادز، ویژگی‌های جدیدی را فعال می‌سازد و به ادعای گوگل می‌تواند صدا را با سرعت قابل‌توجهی پردازش کند تا با محیط سازگار شود. به کمک پردازش چند مسیره، محاسبات حذف نویز در همان کانال صدا انجام نمی‌شود؛ بنابراین موسیقی که کاربر در حال شنیدن آن است، بدون تغییر باقی می‌ماند. تثبیت‌کننده‌های جدید چرخش برای تنظیم می‌توانند ایربادها را در زمان ورزش کردن کاربر در جای خود نگه دارند و برای احساس راحتی بیشتر آنها را در جهت دیگری بچرخانند. ویژگی تشخیص مکالمه آن به کاربر کمک می‌کند تا وقتی به صحبت کردن با شخص دیگری نیاز دارد، ایرباد را از گوش خود بیرون نیاورد؛ زیرا وقتی کاربر صحبت کردن را آغاز می‌کند، موسیقی متوقف می‌شود و پس از به پایان رسیدن گفت‌وگو دوباره کار را از سر می‌گیرد. گوگل ادعا می‌کند که این سبک‌ترین ایربادز مجهز به حذف نویز در سطح خود است.

این ایرباد جدید به دستیار صوتی جمینای مجهز شده است و کاربر با کمک آن می‌تواند مسیرهای پیاده‌روی را درخواست کند یا دسترسی را به ایمیل خود بخواهد. همچنین این محصول از جمینای لایو هم پشتیبانی می‌کند و جمینای توصیه‌هایی را مانند روش‌های تنفس برای حفظ آرامش در جمع و نکاتی را درباره نحوه نزدیک شدن به شخص مورد علاقه پیشنهاد کرد. پیکسل بادز پرو ۲ در حال حاضر تنها برای پیش‌سفارش در دسترس است و در تاریخ ۲۶ سپتامبر عرضه خواهد شد. این محصول جدید با قیمت ۲۲۹ دلار به فروش می‌رسد که ۲۹ دلار بیشتر از پیکسل بادز پرو در زمان عرضه است.

با این همه تنها موردی که انتظار می‌رفت، اما معرفی نشد، اندروید ۱۵ بود که در رویداد گوگل I/O که در ماه مه ‌برگزار شد، کمی در مورد این سیستم عامل جدید شنیدیم. اما حالا می‌دانیم که فعلا خبری از آن نخواهد بود؛ بنابراین گوشی‌های پیکسل جدید با اندروید ۱۴ عرضه خواهند شد. به احتمال زیاد این سیستم ‌عامل جدید هنوز آماده نبوده است و اندروید ۱۵ احتمالا در ماه اکتبر عرضه شود. در هر صورت می‌دانیم که وقتی اندروید ۱۵ عرضه شود، حول محور سلطنت هوش مصنوعی جمینای و اجازه به هوش مصنوعی گوگل برای دسترسی به بخش‌های مختلف و خودکارسازی کارها می‌چرخد.