مریم عسگری بازار دوربین‌های تصویربرداری هم مانند دوربین‌های عکاسی در سال‌های اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای از لحاظ تکنولوژیکی، تنوع برند و مدل‌ داشته است. اما برخلاف سایر کالاها، این رشد تنوع در برند و مدل‌های گوناگون یا بهتر بگوییم افزایش قدرت انتخاب مصرف‌کنندگان به افزایش چشمگیر میزان تقاضا برای این کالا منجر نشده است. شاید به همین دلیل باشد که برخی از عرضه‌کنندگان کالاهای گران قیمت صوتی و تصویری از دوربین‌های تصویربرداری به‌عنوان هدایای ضمن خرید یا همان پروموشن‌های معروف خودمان استفاده می‌کنند. فعالان بازار رشد قیمت‌ها را طی ماه‌های اخیر در کنار عوامل دیگری که در این گزارش به آن می‌پردازیم از دلایل بی‌رونقی بازار این کالا در ماه‌های اخیر دانسته‌اند.
ولی با این وجود اعلام کرده‌اند که در یک ماه اخیر بازار این کالا تا حدودی گرم‌تر از قبل شده است و بازار این کالا این اتفاق خجسته را مدیون نزدیک شدن به عید نوروز است.
با توجه به موضوع ما سعی کرده‌ایم برای نشان دادن تصویری بهتر از بازار دوربین‌های تصویربرداری در گزارشی علاوه بر بررسی بازار این کالا به معرفی نمونه‌های پرفروش این کالا در بازار بپردازیم. پس اگر شما هم قصد خرید دوربین تصویربرداری را دارید این گزارش را بخوانید:
بازگشت نسبی رونق به بازار دوربین‌های تصویربرداری
هرچه به فصل بهار و تعطیلات عید نوروز نزدیک‌تر می‌شویم، بازار کالاهایی که در این ایام بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند گرم و پررونق‌تر می‌شود.
در این میان کالاهایی نظیر دوربین‌های تصویربرداری که در به تصویر کشیدن خاطرات نقش پررنگی دارند نیز بازاری پررونق دارند. بگذریم از اینکه رشد قیمت‌ها تا حدودی باعث شده است بازار دوربین‌های تصویربرداری به اندازه سال‌های قبل گرم نباشد. اما فعالان بازار می‌گویند، با وجود کاهش موجودی در مورد برخی از برندها نظیر کانن در بازار دوربین تصویربرداری میزان تقاضا بهتر از ماه‌های قبل است. آنها با اشاره به این موضوع که مانند بازار هر کالای دیگری بازار دوربین‌های تصویربرداری هم به سه رده قیمتی ارزان قیمت، میان قیمت و گران قیمت تقسیم می‌شود، از رشد عرضه دوربین‌هایی با میانگین قیمت ۶۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به بازار خبر داده و می‌گویند، با توجه به کاهش قدرت خرید خریداران و همچنین جلب توجه‌ها به سمت نمونه‌های ارزان قیمت شرکت‌های عرضه‌کننده بیشتر به واردات نمونه‌های ارزان قیمت در بازار اقدام کرده‌اند.
علی موذنی یکی از فعالان بازار دوربین در این باره به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: در حال حاضر این هندی کم‌ها کم‌حجم هستند که بیشترین فروش را در بازار دوربین‌های تصویربرداری دارند. به گفته وی برندهای سامسونگ، پاناسونیک و سونی بیشترین میزان فروش را در زمینه دوربین‌های تصویربرداری هندی کم دارند.
رضا زاده یکی دیگر از فعالان بازار دوربین‌های تصویربرداری هم با بیان این مطلب که دوربین‌های رده گران‌قیمت (پنج میلیون تومان به بالا) در بازار مخاطبان خاصی دارند و فروش عمومی چندانی ندارند، گفت: در حال حاضر بازار دوربین‌های حرفه‌ای کم‌تنوع شده است و اکثرا کالاهای سفارشی وارد بازار می‌شوند. وی افزود: این دوربین‌ها اکثرا بدنه‌ای بزرگ دارند و بیشتر برای تصویربرداری مجالس و... مورد استفاده قرار می‌گیرند.
رقابت بین دوربین‌های تصویربرداری و عکاسی
با توجه به عرضه گسترده دوربین‌های تصویربرداری با قابلیت‌های کاربردی فراوان، مانند قابلیت ضبط و پخش تصاویر سه‌بعدی با کیفیت HD یا FULL HD و... اما همچنان دوربین‌های دیجیتال عکاسی که قابلیت تصویربرداری را هم دارند پرفروش‌تر از دوربین‌های فیلمبرداری هستند که به کاربران امکان عکسبرداری هم می‌دهند.
به عبارتی دوربین‌های دیجیتال عکاسی با قابلیت تصویربرداری، عرصه را بر دوربین‌هایی با ماهیت واقعی تصویربرداری تنگ کرده‌اند. صالح زاده، یکی از فعالان بازار دوربین عکاسی در این زمینه می‌گوید: دوربین‌های تصویربرداری توانایی عکسبرداری با وضوح و کیفیت بالا را ندارند، این درحالی است که دوربین‌های عکسبرداری می‌توانند با کیفیت مورد انتظار یک کاربر نیمه حرفه‌ای یا حتی در برخی از موارد یک کاربر حرفه‌ای فیلم بگیرند. یکی دیگر از فعالان بازار هم می‌گوید: اگر چه بخش بزرگی از تقاضا مربوط به دوربین‌های ارزان‌قیمت است، اما عرضه گوشی‌های موبایل با کیفیت تصویربرداری بالا باعث شده است بازار خرید و فروش دوربین‌های ارزان قیمت تصویربرداری هم تا حدودی بی‌رونق شود.
یکی دیگر از موضوعاتی که در مورد دوربین‌های تصویربرداری قابل ذکر است، عرضه گسترده دوربین‌های تصویربرداری سه‌بعدی به بازار است که البته گروهی سه بعدی خواندن این دوربین‌های دو لنزه را اشتباه می‌دانند. به گفته یک کارشناس بازار، سه‌بعدی خواندن دوربین‌های فیلمبرداری که با دو لنز تصاویر پانوراما می‌گیرند به هیچ وجه درست و اخلاقی نیست و باید به خریدار اطلاع‌رسانی درستی کرد. به گفته وی، فیلم سه بعدی باید توسط سه لنز در سه زاویه گرفته شود و دوربین‌های تصویربرداری که امروزه سه‌بعدی خوانده می‌شوند در حقیقت تصاویر را کشیده کرده و سه‌بعدی نامیدن این دوربین‌ها تنها جنبه تبلیغاتی دارد. پس هنگام خرید دوربین تصویربرداری این موضوع را مدنظر قرار دهید.