مجلس هم به فکر اپراتور سوم افتاد

مخبر کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه قرار بود اپراتور سوم از اول خرداد ماه به صورت آزمایشی و محدود سیمکارت واگذار کند، اعلام کرد: این اپراتور باید در خصوص تاخیر خود به مجلس پاسخ دهد. علی‌اصغر یوسف‌نژاد در گفت‌وگو با «موبنا» اظهار داشت: مجلس پروانه عملکرد اپراتور سوم را بررسی می‌کند و چنانچه این اپراتور مطابق با پروانه خود عمل نکرده باشد، باید پاسخگو باشد. وی با بیان اینکه کمیسیون صنایع و به خصوص کمیته مخابرات تاخیر اپراتور سوم را مورد بررسی قرار می‌دهد، اظهار کرد: مسوولان این اپراتور باید در این زمینه پاسخگو باشند. وی اعلام کرد: این موضوع تا چندی دیگر در دستور کار کمیسیون صنایع و معادن قرار می‌گیرد. درحالی که مسوولان تامین تله‌کام راه‌اندازی شبکه نسل سوم تلفن را بهمن ماه وعده داده بودند، اما با شرایط فعلی این امر به خرداد ماه سال ۹۰ موکول شد. پس از برگزاری مزایده پرحاشیه اپراتور سوم که به حذف شرکت‌های خارجی از این مزایده منجر شد شرکت تامین تله‌کام زیر مجموعه تامین اجتماعی با ترک تشریفات عهده‌دار اپراتور سوم شد. قرار است این اپراتور نسل سوم تلفن همراه را که به ارسال صوت و تصویر و دیتا با سرعت و کیفیت بالاتر و بهتر تاکید دارد، در کشور فعال کند.

استفاده نادرست از ام‌ام‌اس، بحران اخلاق اجتماعی ایجاد می‌کند

مدیر مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم با اشاره به آیین‌نامه ارائه خدمات پیام چند رسانه‌ای گفت: با توجه به حقوق و تکالیفی که در این آیین‌نامه برای مشترکان در نظر گرفته شده و ارسال پیام‌هایی که وارد حریم خصوصی افراد شود یا تهدیدآمیز باشد یا موجب تخریب شخصیت افراد حقیقی و حقوقی شود، جرم تلقی می‌شود. حجت‌الاسلام محمدحسین پوریانی با بیان اینکه استفاده از چنین تکنولوژی در فرهنگ غربی متناسب با ارزش‌های آنان است و برای آنان مهم نیست که تصاویر مستهجن رد و بدل شود، گفت: اما جامعه ما یک مباحث انسان‌شناسی مشخصی دارد و چنین پیامدی آسیب‌های جدی را در فرهنگ عمومی جامعه ایجاد می‌کند و به نظر می‌رسد سایر نهادهای مدنی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش بسزایی در فرهنگسازی دارند.

پوریانی بر ضرورت فرهنگسازی خانواده‌ها در استفاده از تکنولوژی تاکید کرد و اظهار داشت: برای برون‌رفت از این آسیب‌ها، خانواده‌ها می‌توانند فرهنگسازی کنند؛ اما به هر حال آسیب‌ها ایجاد می‌شود، به طور مثال چند درصد پیامک‌های ما نیازهای ضروری را جواب می‌دهد، بیشتر مسائل مختلف و متعددی است که ذهنیت‌هایی را ایجاد می‌کند. وی با طرح این پرسش که نظارت‌های رسمی چقدر می‌تواند در جلوگیری از آسیب‌های استفاده از ام‌ام‌اس کارساز باشد، گفت: نظارت بر استفاده از ام‌ام‌اس نیز شبیه نظارت بر ماهواره است که در حال حاضر ۵۰ یا ۶۰ درصد افراد از ماهواره استفاده می‌کنند، البته کنترل پیامک تصویری سخت‌تر از ماهواره است و بیشتر هم جنبه فردی دارد و نمی‌توانیم افراد را اجبار کنیم که عکس یا تصویر را ارسال نکنند؛ هر چند قانون نیز تکالیف را برای افراد مشخص کرده است.

مدیر مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم در بخش دیگری از سخنان خود آسیب‌های استفاده نابجا از ام‌ام‌اس را مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: استفاده نابجا و نادرست از ام‌ام‌اس، بحران اخلاق اجتماعی ایجاد می‌کند و این بدترین شرایط است که موجب می‌شود، انسان‌ها از ارزش‌های الهی فاصله بگیرند و کانون خانواده را مضمحل می‌کند.