دوام سخت‌افزارهای رایانه‌ رومیزی بیشتر از لپ‌تاپ

از هر پنج رایانه لپ‌تاپ در جهان، دست کم یکی در طول عمر خود دچار مشکلات سخت‌افزاری جدی شده و تعویض برخی قطعات برای ادامه فعالیت آنها اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، براساس برخی گزارش‌ها طی سال‌های گذشته، دو قطعه «مادربورد» و «هارددیسک» بیش از سایر قطعات موجود در لپ‌تاپ‌ها آسیب‌پذیر هستند و احتمال بروز مشکل در آنها نسبتا زیاد است.

شرکت تحقیقاتی گارتنر در یکی از گزارش‌های خود اعلام کرده بود که مقایسه وضعیت رایانه‌های شخصی رومیزی و لپ‌تاپ‌ها طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد که رایانه‌های شخصی در مقایسه با لپ‌تاپ‌ها از سلامت بیشتری برخوردارند و تنها پنج درصد از رایانه‌های شخصی رومیزی به فروش رسیده احتمال دارد که در نخستین سال فعالیت خود دچار مشکل شوند، همچنین درصدی از آنها با گذشت چهار سال از عمر خود دچار مشکل خواهند شد.

این درحالی است که حدود یک‌پنجم از لپ‌تاپ‌های فروخته شده در همین دوره، در چهار سال نخست عمر خود، به تعویض قطعات سخت‌افزاری نیاز پیدا می‌کنند.

پس از مادربورد و ‌هارددیسک، لوله‌های لپ‌تاپ و ضامن بسته شدن، از دیگر قطعات آسیب‌پذیر در این نوع رایانه‌ها هستند که البته این دو قطعه دارای بعد فنی نیستند.

کارشناسان گارتنر همچنین می‌گویند: در لپ‌تاپ‌های قدیمی‌تر، قطعات سخت‌افزاری همچون کارت شبکه یا «مودم» خارج از «مادربورد» سیستم قرار می‌گرفتند، اما در لپ‌تاپ‌های جدید، این قطعات با «مادربورد» یکی شده است و در این صورت، خراب شدن مودم به معنای خراب شدن و نیاز به تعویض کل «مادربورد» است.

البته با وجود آسیب‌پذیری سخت‌افزاری بیشتر لپ‌تاپ‌ها در مقایسه با رایانه‌های رومیزی، در حال حاضر رشد جهانی فروش لپ‌تاپ‌ها بیشتر از رایانه‌های رومیزی است.