دوبرابر شدن ارزش بازار پلت‌فرم‌های ویدیویی تا سال 2017

تا سال ۲۰۱۲ درآمدهای حاصل از پلت‌فرم‌های توزیع خدمات ویدیویی برای شرکت‌های رسانه‌ای و سرگرمی (شامل توزیع‌کنندگان خدمات ماهواره‌ای و کابلی) در سرتاسر جهان به ۱/۲ میلیارد دلار خواهد رسید و تا سال ۲۰۱۷ این رقم با رشد چشمگیری مواجه خواهد شد و به بیش از ۴ میلیارد دلار خواهد رسید. به گزارش موبنا، به‌تازگی موسسه تحقیقاتی ABI گزارشی ارائه کرده که بیانگر وضعیت مناسب و رو به رشد پلت‌فرم‌های ارائه محتوای ویدیویی در بازار جهانی هستند. برای مثال، شبکه عرضه محتوای Akamai که پیشروی بازار ارائه محتوای ویدیویی به شمار می‌رود در سال ۲۰۱۱، ۴۷۵ میلیون دلار درآمد داشته است. شرکت Kit Digital که پیشروی بازار سیستم‌های مدیریت محتوا است، در همین سال حدود ۱۷۵ میلیون دلار درآمد از شرکت‌های عرضه‌کننده خدمات سرگرمی و رسانه‌ای به دست آورده است و یا شرکت Brightcove بزرگترین پلت‌فرم ویدیویی آنلاین (OVP) نیز در سال ۲۰۱۱، در حدود ۶۴ میلیون دلار درآمد کسب کرده است.

یکی از تحلیلگران موسسه ABI در این‌باره می‌گوید: «بسیاری از این شرکت‌ها مدعی هستند که از توانایی بالقوه‌ای در عرضه محتوای ویدیویی برخوردار هستند. البته هریک از آنها برای این کار روش مجزایی را پیشنهاد کرده اند؛ شرکت‌های کوچکتر و شرکت‌های خواهان یکپارچه‌سازی محتوای رسانه‌های اجتماعی با پلت‌فرم‌های ساده، بر پلت‌فرم‌های ویدیویی آنلاین متمرکز شده‌اند. از سوی دیگر، پلت‌فرم‌های ویدیویی مدیریت‌شده برای اپراتورهایی مناسب هستند که از مهارت‌های فنی لازم برای عرضه خدمات ویدیویی برخوردار نیستند و به راه‌حل‌هایی مناسب برای این کار نیازمند هستند.

سیستم‌های مدیریت محتوا نیز برای اپراتورهای بزرگی مناسب هستند که دارای سرمایه‌های متعددی هستند و خواستار مدیریت متمرکز محتوای ویدیویی هستند. در نهایت، شبکه‌های ارائه محتوا به گونه‌ای کارآمد کلیه تدارکات لازم برای عرضه محتوای ویدیویی به همه بازیگران این عرصه را سازماندهی و مدیریت می‌کنند.

البته بازار ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست و به سوی پیشرفت خدمات محتوایی گام برمی‌دارد. شبکه‌های CDN یا شبکه‌های تحویل محتوا که در کشور ایران به‌تازگی مورد توجه قرار گرفته، موضوعی است که با ورود رسانه‌های جدید به فضای ارتباطی کشور از اهمیت مضاعفی برخوردار شده است و پرداختن به آن برای اپراتورها و شرکت‌های فعال این حوزه اهمیت بسیاری پیدا کرده است.