برسد به دست وزیر ارتباطات

در این مدت فعالان اکوسیستم استارت‌آپی و صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین با انتشار آمارها و گزارش‌های متعددی از میزان و وسعت آسیب‌ها و ضررهای ناشی از فیلترینگ، درباره بقای خود و البته اقتصاد دیجیتال هشدار داده‌اند. بسیاری از این فعالان حتی اقدام به انتشار نامه‌های سرگشاده به وزیر ارتباطات کرده و با مخاطب قرار دادن او، در انتظار پاسخی قانع‌کننده بوده‌اند. با این همه نه تنها وزیر به این فعالان و کارشناسان پاسخی نداد، بلکه از حضور در گردهمایی‌ها و نشست‌هایی با محوریت مشکلات کسب‌وکارها به دنبال محدودیت‌های اینترنتی هم سر باز زده است.

نامه‌نگاری در عصر اینترنت

در دوره‌ای که اینترنت در کنار آب و برق و گاز، حکم زیرساختی حیاتی برای توسعه کشورها را دارد، در ایران و البته وزارتخانه‌ای که مسوولیت توسعه ارتباطات را به عهده دارد، هنوز حرف از نامه‌نگاری است. هفته گذشته و درست بعد از برگزاری نشست تریبون آزاد صنفی به میزبانی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای - که البته وزارت ارتباطات، نه حاضر به تخصیص مکان برگزاری برای آن شد و نه هیچ کدام از نمایندگانش در آن حضور داشتند- وزیر ارتباطات نامه‌نگاری را به عنوان یکی از راه‌های ارتباطی خودش معرفی کرد. در حالی که فعالان صنف فاوا و صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی که از محدودیت‌های اخیر زخم خورده‌اند، در تریبون آزاد هفته گذشته به عدم پاسخگویی وزیر ارتباطات و شنیده نشدن صدای اعتراض‌شان اشاره کردند، وزیر ارتباطات در کانال خود در پیام‌رسان بومی «بله» نوشت: «از زمان حضورم در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، همواره از راه‌های مختلفی با مردم عزیز در ارتباط بوده‌ام. هموطنان عزیز علاوه بر اینکه با مراجعه به ادارات پست می‌توانند نامه‌های خود را تنها با نوشتن عبارت «برسد به دست وزیر ارتباطات» به‌ صورت رایگان برای من ارسال کنند، در پیام‌رسان‌های داخلی هم با نام کاربری eisazarepour ضمن اطلاع‌رسانی اقدامات انجام شده به مردم عزیز، انتقادات، پیشنهادها و مشکلات آنها را هم دریافت می‌کنم.» عیسی زارع‌پور در حالی پیام‌رسان‌های داخلی را به عنوان یکی از راه‌های ارتباطی خود‌ معرفی کرده که بازار داغ فیلترشکن‌ها و آمارهای منتشر شده از افزایش میزان نصب اپلیکیشن‌های وی‌پی‌ان، گواه روشنی از عدم تمایل کاربران و کسب‌وکارها به استفاده از پیام‌رسان‌های بومی است. حتی سیاست‌های وزارت ارتباطات برای ارائه بسته‌های حمایتی از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده با شرط مهاجرت به پیام‌رسان‌ها‌ و پلتفرم‌های بومی هم نتوانسته است چندان راهگشا باشد. وزیر ارتباطات برای ساکنین روستاها که هنوز به اینترنت دسترسی ندارند هم همان شماره پیامکی را معرفی کرده است که در ابتدای تصدی مسوولیت وزارت ارتباطات معرفی کرده بود. او در حالی امیدوار است که روزی تمام ارتباطاتش با مردم از طریق فضای مجازی برقرار شود که در سال‌های اخیر بارها بر توسعه ارتباطات روستایی به عنوان یکی از دستاوردهای وزارتخانه متبوعش تاکید کرده است.  از طرفی وزیر ارتباطات با دستور و تاکید رئیس‌جمهور مبنی بر گفت‌وگوی مستقیم با مردم، هفته گذشته در مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست‌جمهوری حاضر شد تا بی‌واسطه به مطالبات مردمی رسیدگی کند. وزارت ارتباطات بعد از این ملاقات، اعلام کرد که در حال حاضر موضوعاتی از قبیل ارتباطات روستایی، شیوه محاسبه هزینه‌های اینترنت، رفع نقاط کور ارتباطی و حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی در «پلتفرم‌های داخلی»، دغدغه‌ها و مطالبات مردم هستند.

اسکرین‌شات از توییت برای پیگیری

وزیر ارتباطات در روزهای اخیر بر پاسخگویی و شفافیت عملکرد وزارتخانه متبوعش تاکید کرده است. در همین راستا او هفته گذشته اعلام کرد که به صورت شخصی به مشکلات مردم در شبکه‌های اجتماعی رسیدگی می‌کند. عیسی زارع‌پور در یکی از پیام‌رسان‌های داخلی اعلام کرد که همیشه در طول مسیرش به سمت وزارتخانه یا جلسات، علاوه بر خواندن پیام‌های مردم، در شبکه‌های اجتماعی هم مشکلات مردم را جست‌وجو و رسیدگی می‌کند. او در این مورد نوشت: «روز چهارشنبه پس از پایان جلسه دولت و در مسیر برگشت به دفترم متوجه شدم یکی از هموطنان از دیر رسیدن مرسوله پستی خود گله‌مند است، بلافاصله اسکرین‌شات توییت ایشان را جهت پیگیری برای مدیرعامل شرکت پست ارسال کردم. با پیگیری شرکت پست مشخص شد مرسوله به دست ایشان رسیده است، اما با تاخیر دو روزه! مقرر شد طبق قوانین غرامت دیرکرد به ایشان پرداخت شود.» این در حالی است که وزیر ارتباطات بارها بر عدم فعالیت در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده، تاکید کرده است. در نهایت وزیر ارتباطات سامانه ۱۹۵ را به صورت تلفنی و پرتال ۱۹۵. ir را به عنوان مسیر رسمی دریافت مشکلات عموم مردم اعلام کرد؛ سامانه‌ای که بر اساس گزارش‌های رگولاتوری، افزایش شکایات مردم در آن نسبت به مواردی مانند قطعی سیم‌کارت و عدم آنتن‌دهی موبایل، نشان می‌دهد که چندان هم موثر نبوده است.