آزادی پرنده آبی به دست ثروتمندترین مرد جهان

 اظهارات جنجالی ماسک که اکنون در توییتر بیش از ۱۱۰ میلیون فالوور دارد، همواره در صدر اخبار دنیای تکنولوژی قرار داشته است و پیش‌بینی می‌شود که با قطعی شدن مالکیت وی بر این شبکه اجتماعی، این حواشی به اوج خود برسد. شش ماه پیش که وی تمایل اولیه خود برای خرید این شبکه اجتماعی را ابراز کرد، کمک به فراهم کردن فضایی برای ابراز آزادانه عقاید را یکی از دلایل تصمیم خود دانست. از آن زمان تاکنون و با نیم‌نگاهی به اتفاقاتی که در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ و حمله به کنگره آمریکا اتفاق افتاده بود، این اظهارات با انتقادات زیادی از سوی کارشناسان رسانه مواجه شد و بسیاری از تبدیل شدن این پلتفرم به فضایی برای نفرت‌پراکنی و آشوب ابراز نگرانی کردند. با این‌حال ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در بیانیه‌ خود پیش از تکمیل خرید شرکت رسانه اجتماعی توییتر اظهار کرد که «این شبکه‌ اجتماعی قرار نیست به «جهنم‌ دره‌ای» تبدیل شود که بتوان در آن هر حرفی را بدون عواقب بیان کرد.» وی همچنین با انتشار پیامی در صفحه شخصی توییتر خود، خطاب به شرکت‌های تبلیغاتی گفت که هدفش از خرید توییتر، ایجاد محفلی برای گردهمایی مردم است؛ جایی که طیف وسیعی از عقاید به شیوه‌ای سالم به بحث گذاشته شوند. وی تاکید کرد: «توییتر در عین تبعیت از قوانین، باید پلتفرمی گرم و دلپذیر برای همه باشد.» به عقیده او، توییتر قرار است به پلتفرمی برای تقویت برند و رشد شرکت‌ها تبدیل شود. در هفته اخیر و با تقویت احتمال نهایی شدن قرارداد خرید توییتر در روز جمعه -که موعد اعلام شده توسط دادگاه بود- قیمت «دوج کوین» به عنوان یکی از رمزارزهای موردعلاقه ایلان ماسک، رشدی حدودا ۳۰درصدی را تجربه کرد.

اگرچه اخیرا اخبار متعددی از افت درآمد توییتر منتشر شده و گفته می‌شد که ماسک قرار است با اعمال تغییراتی در سیاست‌های این شرکت، تناسب بیشتری میان هزینه‌ها و درآمدهای شرکت ایجاد کند، اما وی در اظهارات تازه خود، هدف از خرید توییتر را احیای فرصت گفت‌وگو اعلام کرده و گفته است: «من توییتر را خریدم چون فرصت برای گفت‌وگو از بین رفته است. این کار را نکردم، چون آسان بود. برای پول، توییتر را نخریدم. این کار را انجام دادم تا به انسانیتی که عاشق آن هستم، کمک کنم.» مالک آینده توییتر در توییت خود تاکید کرده است که دیدگاه‌های او درباره تبلیغات به شیوه‌ای اشتباه در رسانه‌ها بازتاب داده شده‌اند. از سوی دیگر وی معتقد است که «تبلیغات اگر به شیوه‌ مناسبی نمایش داده شود، می‌تواند کاربران را خشنود و سرگرم و مطلع کنند.»

اگرچه تا زمان نگارش این گزارش، هنوز خبر نهایی شدن خرید این شبکه اجتماعی توسط ایلان ماسک به صورت رسمی توسط شرکت تایید نشده، اما اخبار منتشر شده نشان می‌دهد که وی در ساختمان مرکزی توییتر حاضر شده و در نخستین اقدام، مدیران ارشد این شرکت را اخراج کرده است. بنابر گزارش رویترز، پاراگ آگراوال، مدیرعامل این شرکت که چندی پیش جایگزین جک دورسی شده بود، به همراه ند سگال، مدیر ارشد مالی، دیگر جایی در توییتر نخواهند داشت. البته اخراج‌ها تنها به این دو مورد محدود نشد و ویجایا گاد، مدیر سیاست‌های توییتر نیز با این شرکت خداحافظی خواهد کرد. نیویورک تایمز نیز در گزارش خود اعلام کرد شان اجیت، مشاور عمومی ‌توییتر با همراهی نیروهای امنیتی از این مجموعه به بیرون منتقل شد. در میان اخراجی‌ها، نام سارا پرسونت مدیر ارشد بخش مشتریان توییتر نیز مشاهده می‌شود. در گزارش اینسایدر آمده که این مدیران مبالغ خوبی را پس از کناره‌گیری دریافت کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به دریافت ۷/ ۳۸ میلیون دلار توسط آگراوال، ۴/ ۲۵میلیون دلار توسط یگال، ۵/ ۱۲ دلار توسط گاد و ۲/ ۱۱ میلیون دلار توسط پرسنت اشاره کرد.

پیش از نهایی شدن این قرارداد در هفته‌های اخیر، اخباری از احتمال اخراج ۷۵ درصد از کارکنان توییتر برای تعدیل هزینه‌های این شرکت مطرح می‌شد و همین امر افراد شاغل در این شبکه اجتماعی را بر آن داشته بود تا با انتشار نامه‌ای، انتقاد خود از این تصمیم را اعلام کنند. با این‌حال بلومبرگ به تازگی به نقل از منابع آگاه نوشته است که مالک جدید قصدی برای تعدیل بخشی از نیروهای این شرکت به شکل اخراج نخواهد داشت. در این گزارش تاکید شده بود که ماسک قرار است با آغاز کار خود در توییتر، با لغو سیاست‌های دورکاری، حضور در دفاتر را الزامی کند و پیش‌بینی می‌شود اجرای این طرح باعث شود که حدود ۲۰ درصد کارکنان به صورت داوطلبانه از موقعیت‌ شغلی خود کناره‌گیری کنند.

با خرید این شبکه اجتماعی توسط ماسک، توییتر پس از ۹ سال فعالیت در قالب یک شرکت سهامی عام، به یک شرکت خصوصی تبدیل می‌شود. پیش از این ماسک در اظهاراتی از برنامه خود برای خارج کردن این شرکت از بورس خبر داده و مدعی شده بود که این اقدام، متضمن حفظ آزادی بیان در این شبکه اجتماعی خواهد بود. حواشی این قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری، باعث شده که نهایی شدن آن توجه زیادی از سوی رسانه‌ها به خود جلب کند. زیرا مدت کوتاهی پس از اعلام عزم ماسک برای خرید توییتر، وی با ابراز تردید درباره ارزشمندی این شبکه اجتماعی قصد داشت تا از معامله خارج شود. این امر با واکنش تند مدیران توییتر همراه شد و در نهایت کار به دادگاه کشیده شد. حالا ماسک در آخرین روز از مهلت نهایی اعلام شده، این معامله را نهایی کرد و به یک غائله شش ماهه پایان داد.