ستار هاشمی روز گذشته در مراسم رونمایی از دو پروژه پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه هوش مصنوعی با بیان اینکه سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد در دنیا تا سال ۲۰۲۵ به میزان ۲۴ درصد برآورد شده است، تصریح کرد: بالغ بر ۴۰ کشور دنیا سهم اقتصاد دیجیتال‌شان ۴۰ درصد است.

وی افزود: بخشی از این جهش ناشی از شیوع کرونا و بخش دیگر آن مربوط به تحولات حوزه فناوری است. هاشمی، هوش مصنوعی را یکی از مولفه‌های کلیدی در شکل‌گیری اقتصاد دیجیتال عنوان کرد و یادآور شد: سهم هوش مصنوعی به تنهایی در اقتصاد تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۵ درصد برآورد شده است.

معاون فناوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسعه این حوزه در کشور بر اساس این آمارها را نیازمند برنامه‌ریزی و تدبیر دانست و افزود: بر اساس نتایج مطالعات توسعه هوش مصنوعی ۹۷ شغل ایجاد می‌کند و ۸۵ شغل را از بین می‌برد. این فناوری مشاغلی را که نیاز به تکرار دارند، از بین می‌برد، ولی در مقابل نیاز به متخصص را افزایش می‌دهد. وی اضافه کرد: بر این اساس جهت‌گیری ما در تربیت نیروی انسانی باید بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های نیروی انسانی متمرکز باشد.

هاشمی، فارغ‌التحصیلی سالانه ۳ هزار دانشجو، ۵۰۰ عضو هیات علمی و ۳۰۰ شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی را از ظرفیت‌های کشور در این حوزه دانست و یادآور شد: با برنامه‌ریزی و استفاده از این ظرفیت باید تلاش کنیم ضمن نگهداشت نیروی انسانی در کشور، سهم مناسبی از کاربرد هوش مصنوعی را ایجاد کنیم.

وی فاصله رگولاتور با فناوری را از چالش‌های کشور در این حوزه ذکر کرد و ادامه داد: فناوری‌ها به سرعت در حال توسعه هستند، ولی بخش رگولاتوری نمی‌تواند با سرعت مناسب به پیش برود که این امر موجب شکافی شده و نمی‌توانیم از ظرفیت‌های موجود در هوش مصنوعی استفاده کنیم.

در بخش دیگری از این مراسم، محمدشهرام معین، رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به تدوین سند راهبردی هوش مصنوعی، گفت: قرار گرفتن ایران جزو ۱۰ کشور برتر در هوش مصنوعی تا افق ۱۴۱۰ چشم‌انداز این سند تعریف شده است.

 وی با بیان اینکه تدوین سند هوش مصنوعی از سال گذشته آغاز شده، افزود: برای تدوین این سند اسناد راهبردی ۲۳ کشور در حوزه هوش مصنوعی مورد بررسی قرار گرفت و این بررسی‌ها نشان داد که حوزه‌هایی چون محیط زیست، سلامت، حمل‌ونقل، آموزش دیجیتال، انرژی، روباتیک، صنعت، کشاورزی و توسعه امنیت جزو حوزه‌های اولویت‌دار برای کاربرد هوش مصنوعی قرار دارند.

وی چشم‌انداز این سند را قرار گرفتن ایران در بین ۱۰ کشور اول دنیا در توسعه هوش مصنوعی و موفقیت در افزایش رشد اقتصاد تا ۱۴۱۰ عنوان کرد و ادامه داد: از جمله اهداف این سند می‌توان به انجام ۸۰ درصد پژوهش‌ها در راستای رفع نیازهای کشور، ایجاد محیط قانونی، پذیرش و به کارگیری ۴۵ درصدی از هوش مصنوعی در دولت و صنعت تا ۱۴۱۰، سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد دلاری در حوزه هوش مصنوعی و سهم ۱۲ درصدی هوش مصنوعی در تولید ناخالص ملی اشاره کرد. معین، ایجاد توان محاسباتی ۱۰۰ پتافلاپس و ذخیره‌سازی ۱۰۰ پتابایت، ایجاد ۱۰۰ شرکت با درآمد سالانه ۱۵ میلیون دلار و ۱۰ شرکت بزرگ با درآمد سالانه ۵۰ میلیون دلار را از دیگر اهداف این سند نام برد.

رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات با بیان اینکه این سند حاوی ۱۴ سیاست کلان است، اظهار کرد: حمایت و پشتیبانی از تولیدات حوزه هوش مصنوعی، بسترسازی مناسب در توسعه این فناوری، تقویت شرکت‌های فعال در این زمینه و استفاده از هوش مصنوعی در رفع ابر چالش‌ها از جمله این سیاست‌های کلان است. وی تدوین ۹ راهبرد را از دیگر بخش‌های این سند ذکر کرد و ادامه داد: به‌طور کلی این سند حاوی ۴۷ سیاست خرد، ۳۹ اقدام کلی و ۱۵۵ پروژه و فعالیت است.